Vad betyder det för din häst då du....

Tussilago

Trådstartare
.....lägger till båda skänklarna, jämt tryck? Vad blir svaret från hästen?
Fick lära mig nåt jag aldrig tänkt på i helgen, och vill höra om jag missat nåt, eller om det är ett ovanligt tänk jag var med om!! Så, berätta!

Sv: Vad betyder det för din häst då du....

Gamla hästen tänkte ner på tygeln och börja jobba med rygg och bakben under sig,nya pållen ex travare tänker nu ska huvudet upp och benen svinga i travar trav:rofl:

framåt nu inte sen! men beroende på trycket hur mycket, mer tryck mer framåt typ!

Beror på, mjukt jämt kramande med vaderna = ökad bärighet + påskjut framåt! Agresivt med hälen/sporren så får jag ett jämfotahopp framåt ungefär ;)

OT
Om jag använder endast lite innerskänkel så vill jag att han bär innerbak mer och trampar in de lite extra under sig. Ytterskänkel så vill jag att han avänder ytter bak mer.

Jag rider inte rent akademiskt men har plockat mycket därifrån.

ja det var en klurig fråga :D
fick verkligen tänka efter skogsmulla som jag är ;)

Kom fram till att jag haft samma hästar för länge ,men lägger man bara på skänkel är det fullt ös eller tvärnit :eek:som min gammelpålla gör ,hon vill ha mjuka tag annars går hon inte alls.
hingsten ökar steglängden oftast och är det ett fält blir det åka av :angel:

Ska bli intressant att höra vad du fick lära dej ;)

lätt och snabbt tryck med skänklarna i kombination med ngt bakatlutat överliv (bara tanke pa att lta sig lite, lite bakat) ska betyda framat. Är det i kombination med omvridna lar ska det betyda mer samling och aktivitet. För att länga kliven släpper jag fram kraften jag (förhoppningsvis lyckats ;) ) samla ihop innan.

jämt tryck med båda skänklarna= ingen reaktion
samma sak, men lite hårdare= ståår o sover
några ggr till inget händer

Jämt SPARK och hästen börjar slöskritta
haha skojja, inte heltfull sanning iaf..

nu trycker jag inte med skänklarna.. trycker med vaderna, han går nog bara rakt fram..
om vi är i terräng blir det trav från skritt två sekunder innan jag gett signal, haha han är såå olik på banan o terräng!

På den ena så kan jag driva 'med en skänkel i taget' och på den andra behöver jag inte driva, snarare bromsa ;)
Isåfall brukar båda skänklarna samtidigt betyda 'öka lite till'.

Den tredje har jag inte ridit tillräckligt mycket ännu för att kunna svara på.

Tilläggas bör att jag har islandshäst, och synen på användandet av skänklar kan skilja sig markant mellan olika tränare beroende på om de rider 'klassisk dressyr',islänskdt eller en korsning av båda har jag märkt.

Framåt! Om vi redan skrittar och jag flyttar bak skänklarna en aning och trycker till så blir det trav.:D

KabOOOOm!!! Fullt ös medvetslös! :o
Om vi befinner oss på en dressyrbana och tränar så ökar han docka bara trycket i bakbenen :)

diving-leber var inne på det som jag i helgen fick som uppgift att lära min häst, en islänning. Hon var extremt stressad, och huvudet rätt upp mest. Tränaren red, och sade hon var "felprogrammerad", dvs att för henne betydde skänkel, stressa upp dig o upp med huvudet o pinna på! Nepp, jag fick lära hästen, att drivning, betyder fram och ner! Driver jag nu, så tar hästen automatiskt fram-ner huvudet, alltså söker sig mot lång-låg form!
Det är ju typ hur bra som helst!! Vad mkt gratis man får där! Känns det som iaf..
Åsikter gällande detta?

Svar? Hmm, det kräver att hästen är vaken och befinner sig i samma universum som oss andra dödliga.
Misstänker stark att svaret skulle bli: "Va fan lägg av! Jag sover!"

Var och tränade för första gången hos ny tränare. Enligt honom är ponnyn min genetiskt programmerad att skita i allt som inte går att äta :D Om man skulle skjuta med raketgevär mot honom skulle han bara blänga surt och undra vad vi ställt godiset :D

Nej, så illa är det väl inte. Men han skiter i det mesta, det förnekar jag inte. Han måste övertygas först, sen kan han överväga att förflytta sig :p

Min pålle reagerar inte som vanliga hästar men normalt hänger mina ben bara med mjuk beröring och det betyder inget alls. Klämmer jag åt lite så händer olika saker beroend på vad vi gör. Skrittar vi så stannar hon och börjar backa. Travar vi så höjer hon huvudet och spänner sig i hela kroppen.

Vi börjar komma till att ett mjukt kramande med skänkeln ska betyda samling istället men vägen dit är lång.

Jag driver bakbenen separat: höger skänkel= ökad bärighet/undertramp/aktivitet med höger bak.

På min travare, som enbart är riden på mitt sätt, så skulle "dubbelskänkel" resultera i stor förvirring och till slut en förbannad häst som skuttar lite. Han fattar inte vad det betyder och blir förbannad om man inte förklarar för honom.

Min dressyrhäst är tidigare riden "normalt", så hon skulle först bli lite tveksam, sen uppfatta det som en framåtdrivande hjälp. Sen skulle man ha ett helvete i fem pass för att få henne att faktiskt lyssna ordentligt på de separata skänklarna igen:crazy:

D-ponnyn är så pass lydig att hon tar dubbelsidig skänkel som ett tecken på att flytta in båda bak samtidigt. Om jag i galoppen lägger an båda skänklarna så går hon in i tvåtaktsgalopp (dålig terre a terre).
Om man utgår från en halt, sätter sig i belastningssits så får man en lätt stegring(det vore skam att kalla det levad, hon lyfter sig med underhalsen). Om man i det läget lägger till båda skänklarna så blir det nått som skulle kunna likna en karriär- ett stort kast framåt i full fart. Sen går det fort:angel:

/Migo

det beror på vad jag tänker samtidigt. :idea:

min gammla häst gör (gjorde, pensionär nu) caprioler om man samlade galoppen och la på båda benen.:D

.....lägger till båda skänklarna, jämt tryck? Vad blir svaret från hästen?

Bakåtstrukna öron och en piskande svans :D
Hon går inte fram för trycket, utan när trycket släpper. Därför ger jag mina skänkelhjälper; Tryck-släpp-tryck-släpp i tackt till hennes gång.

Inramning. Om jag använder övre delen av skänklarna.
Använder jag hela skänkeln är det fram NU
Använder jag undre är det ökad steglängd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka