Vad betyder BOB i utställnings sammanhang?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Luxus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 5 351
Sv: Vad betyder BOB i utställnings sammanhang?

BOB=BIR bäst i rasen. BOB säger man internationellt Bir är ju vårt Svenska ord

Vet inte hur det är på hund, men på kattutställningar är BOB=best of the best. Alltså bästa katten, oavsett ras, för dagen:)

Tack för era svar!

Hur är det med certet då, när delas det ut?

BOB är väl Best of Breed. Alltså som någon sade motsvarande vårt svenska BIR.

Cert delas ut till bästa hane och bästa tik (oftast) på dom officiella utställningarna. Om bäste hane/tik redan är champion ges certet till tvåan. Alltså måste du först få en 1a i kvalitén, sedan ck i konkurrensen i din klass och sedan bli bäst bland hanar eller tikar.

BOB är som sagt BIR = Bäst i rasen. Sedan finns det BOS också och det motsvarar BIM :)

Cert delas oftast ut i bästa hanhund/bästa tikklassen där den bäst placerade som inte redan är champion får certet. Hos vissa raser delas det väl ut cert i en annan typ av klass har jag för mig men det kan jag inget om så någon annan får svara på det.

På tex. rottweiler, som måste ha bruksmeriter för att få ta cert är det segraren i bruksklass tik resp. hane som får certet.

BOB = Best of breed = Bäst i rasen
BOS = Best of opposite sex = Bäst i motsatt kön

I Sverige delas certifikat ut i bästa hanhunds-/-tikklass eller bruks-/jaktklass, beroende på ras. Endast hundar som bedömts vara av utmärkt typ, alltså fått certifikatkvalitet (CK) kan tävla om certifikat.

Eftersom du frågar om utländska termer så kan jag lika gärna berätta om vad cert heter på engelska.
I bl a Storbritannien och Sydafrika heter certet Challenge certifikate och förkortas CC. I Storbritannien så får bästa hane och bästa tik CC, oavsett om de är champion eller ej. Det innebär att det alltid är de bästa hundarna som får det och en riktigt bra hund kan ha väldigt många CC. Att bli champion i Storbritannien är alltså betydligt mer värt än att bli det i t ex Sverige.

I Europa heter de nationella certen Certifikat d’Aptitude Championat (CAC) och delas ut efter lite andra regler än här. Endast klassvinnare med omdömet Excellent kan tävla om det i en speciell CAC-klass.

I USA tävlar man inte om certifikat alls, utan om poäng. Hunden ska ha 15 poäng för att bli champion och minst två (om jag minns rätt) ska vara så kallade majors, alltså 3-5 poäng. Hunden vinner antal poäng efter hur många den slagit i rasen, så är det få anmälda så blir också färre poäng. Det gör att man måste vinna i god konkurrens för att kunna bli champion.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 130
Senast: Myrten
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 514
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka