vad betyder avd IV?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 2 590

lis

Trådstartare
Ska hjälpa en vännina att sälja sitt nf sto 5år.Jag undrar vad det betyder när hon står under grundstambok avd IV.Ägaren sa att dom ev.kunde sälja henne som avelssto? Kan man det? Hon är ju inte stamboksberättigad för SNF´s NF-E riksstambok,vad nu det betyder:confused: Någon som kan hjälpa mej förstå?

Sv: vad betyder avd IV?

Nä det är faktiskt inte helt lätt med alla avdelningar etc... får se om jag har koll på det själv, annars hoppas jag att någon rättar mig!

I avdelning IV av new forest grundstamboken (registret) återfinns sådana ponnyer som av någon anledning inte är helt godkända enligt rasstandard. De är helt renrasiga new forest ponnyer men har kanske för mycket vita tecken själva (eller kanske i stammen) eller kan det finnas tex en icke avelsgodkänd hingst någonstans i stamtavlan. Hästens löpnummer i registreringsnummer brukar då också börja på en 9:a dvs XX-XX-9XXX. Dessa hästar eller deras avkommor kan du aldrig föra in i Riksstamboken så de får ett RNF nummer. De är heller inte välkomna på Svenska New forest förenings alla arrangemang utan bara på vissa.

Nyligen är plan och riktlinjer för new forest omgjorda så det heter inte avd IV längre utan ponnyer som fanns i avd IV återfinns nu i avd X. En ponny som hör till avd X eller dess avkommor kan aldrig "klättra" och i ett senare skede bli "godkända" dvs föras in i E-avdelningen och riksstamboken. Så tex detta sto som din komis har kan aldrig bli mor till en stambokförd hingst och inte hennes barn eller barnbarn eller barnbarnsbarn heller utan det är stopp. I alla fall med dagens regler.

Ett avd IV/avd X sto KAN givetvis mkt väl säljas till avel men man får nog tro att kretsen av new forest uppfödare som vill köpa henne minskar väsentligt. Men är det ett bra sto så finns det förstås alltid köpare som kanske vill föda upp tävlingsponnyer där köparen till avkomman inte bryr sig att den inte kan stambokföras eller visas på riksutställning utan enbart värdesätter att det är en bra individ! Man har ju också möjlighet att tex lägga på henne en ridponnyhingst.

Jag vill poängtera att ett avd X sto inte på något sätt behöver vara sämre än ett sto som är med i de andra avdelningarna (avd E och S). Den kan vara precis lika rastypisk och ha en toppstam. Men det finns någonting som gör att hon inte helt och fullt klarar alla regler i rasstandarden och det här kan vara tex en bukfläck eller en för hög strumpa, något som inte alls påverkar användbarheten men tyvärr faller utanför rasens regler.

Sv: vad betyder avd IV?

Det finns 2 hingstar som har för mycket vita tecken Källstorps Curry och Salomon avkommor till dom kan aldrig föras in i E-delen av stamboken.
Likaså K Curry´s söners avkommor .
Men naturligtvis går det att avla renrasigt ändå !
:D

Liknande trådar

Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 461
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes... 17 18 19
Svar
373
· Visningar
91 044
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag... 5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 294
Senast: Lobelia
·
M
Avel jag vet inte ngt alls om newforest ponnier, det är ju halvblod jag håller på med. Nu sitter jag och tittar på ett pass på en...
Svar
3
· Visningar
981
Senast: em76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?