Vad betyder A-kvalitetskontroll?

emmapedersen

Trådstartare
Loggade nyss in på WF och kollade på min häst. Där har nu kommit ett grönt A på sidan. Klickar man på det så får man ju upp en ruta med datum för olika saker, tex fölrapport och chipmärkt. Numera står det även ett datum på 'Datum för A-kvalitetskontroll'.

Men alltså.. vad betyder det egentligen? Ingen har kollat på min häst.. :confused:

Sv: Vad betyder A-kvalitetskontroll?

DEt här är den info jag hittar om A på WF... Men det nämner inget grönt A...
The red A is for quality control. It has to do with
breeders registering their offspring by the end of
the year the foal is born, and that there is a stallion report in place. It is only for horses bred and born in Iceland. Horses born in 2007 and later only get the A
qualification if the parentage has been proven by DNA.
A blue A indicates that the stallion report was absent.
The A was introduced several years ago. Therefore,
older horses were not subject to the quality control.
Today, most horses are DNA tested for parent verification.

Sv: Vad betyder A-kvalitetskontroll?

Ja, det är ungefär som Boerpferd skriver.

Kvalitets-A:et betyder att inte bara hästen själv, men även hans/hennes båda båda föräldrar är DNA-typade.

Hos många hästar, ffa lite äldre, är det inte så. Det är på sin höjd individen själv + pappan som är DNA-kollad.

Hingstar måste ha genomgått en fullständig DNA-kontroll för att få bedömas och verkas i aveln. Hos ston är det inte obligatoriskt med DNA-analys.

Men eftersom det för några år sedan blev obligatoriskt att skicka in DNA-prov på alla föl, kommer alla avkommor till dessa automatiskt få ett grönt "A" i Worldfengur :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
364
Senast: Cactus
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 229
Senast: Enya
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 355
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar