vad betalar ni?

Sv: vad betalar ni?

Jag betalar ca 2050:- då ingar: hö 10kg/dag ca500
kraftfoder:ca 400
halm:ca 150
förs:600
hovslagare:400

Jag betalar ingen stallhyra, har egen gård. Trailer på avbetalning är inte med, men den kostar 900:- i månaden. Kul att ha häst! Kostar nästan inget...

Jag har min häst uppstallad och han kostar mig ca 2500 kr per månad. Då är stallhyra, mat, strö, försäkring, skoning, vaccination, tandkoll mm inräknat. Det är ju dock svårt att räkna in oförutsedda utgifter som ev. nya täcken, oförberedda veterinärbesök mm ;-)

Min häst är 21 år och vi ägnar oss endast åt promenadridning ett par gånger i veckan. Alltså lägger jag inga pengar på träning och tävling just nu.

Stallhyra: 2470 kr
Hö: 10kg/dg*2.30 kr/kg = ca 740kr/månaden.
Halm: ca 8 balar*20kg*1.10kr/kg = ca 100 kr.
Lusern: kostar ca 90kr/25 kgsäck, går åt ca 0,25 kg/dag. Räcker läänge!
Kraftfoder: havre, hestekraft, betfor, foderjäst, mineraler: ca 200 kr/mån.
Tillskott: biotin, b-vitamin, kiselgur, bakteribalans, flexijoint, tokosel: ca 300-350 kr/månaden.
Morötter: ca 60 kr/månader.
Summa: ca 3500-3700 kr.:crazy:
Tillkommer skoning var 8-10 vecka (900-1200 kr) och vetbesök, massör. Försäkring är på 300 kr PER år.
Blir dyrt eftersom det ingår hösilage i stallhyran och det tål inte min häst.

Trinity skrev:
vad betalar ni för ert hö?
Vi tar oxå eget hö och vi räknar med att det kostar ca50öre/kg när man har räknar med disel, gösel, taraktorerna mm.

Kram

Paradis skrev:
Vi tar oxå eget hö och vi räknar med att det kostar ca50öre/kg när man har räknar med disel, gösel, taraktorerna mm.

Kram

Det hade jag inte tänkt på:angel: haha:idea: men det är ju billigt ändå!;)

Jag betalar 1800.-/ per månad i stallhyra och då ingår fri tillgång till kraft och grovfoder(Hö på sommarhalvåret, Hösilage på vinterhalvåret) och strö (halm) Samt 4 fodringar per dag, utsläpp (med täckesservice) och intag.
Stora fina kuperade hagar och en riktigt bra, upplyst ridbana..

Tur som är, har jag en häst som kan gå barfota och min hovslagare tar 200.- för att verka. Detta görs var 8e vecka.

Försäkringen står min snälla mamma för (Jag var omyndig när jag fick hästen och bodde då självklart hemma)

Den totala månadskostnaden för mig ligger alltså på 1900.-
Jag har haft hästen i många år, vilket innebär att jag har ett stort lager av utrustning, men jag brukar köpa ett nytt vintertäcke till varje vinter..

Häst 1
Grovfoder:18 kg á 2,50 kr = 1 275 kr
halm:c a 200 kr
mineraler: 150 kr
Hippo Alfa: c a 450 k
Betfor: c a 15 kr

Häst 2
Grovfoder:18 kg á 2,50 kr = 1 275 kr
Halm:c a 200 kr
Krafft Matilda-havre: c a 400 kr
Krafft Lucern: c a 400 kr
Mineraler: 200 kr
Betfor: c a 15 kr

Varför gjorde jag det här?! Nu inser jag ju hur mycket de kostar :D

Stallhyra: 2000 kr/mån (hö, halm, havre ingår). Tyvärr dåligt hö:(
Lusern strå: 1 kg = 145 kr/mån
Groov 125: ½ kg = 90 kr/mån ca
Betfor: 1 L = 50 kr/ mån ca
Vetekli: 1 L = 40 kr/ mån ca
Pulver (Miner Blå, biotin, kiselgur, glukosamin, foderjäst, bakteriebalans, Emin B, linfrö) = ca 250 kr/mån
Morötter: ca 50 kr/ mån.
Hovis ca 800-1000 kr var 8:e vecka.

Jag betalar 50 öre/kg för hö. Köper av en bonde jag känner och det är underbart fint hö, så jag är väldigt tacksam. Eftersom min häst äter 8 kg om dagen så blir det ju.. *måste räkna* ..ungefär 120 kr månaden.

Sen äter hon havre, betfor, sojamjöl, mineraler och multimvitamin. Jag brukar få lägga ut kanske 200 i månaden på det.

hö, havre, spån och hösilage i hagen samt antingen in- eller utsläpp ingår i stallhyran. För detta betalar jag 1250kr / månad.

utöver detta köper jag
vitlöksgranulat (50kr burken) vet ej hur länge den räcker...men några månader skulle jag tro.

saltsten, köper ett 6pack som räcker i år.... kommer inte ihåg vad ett sånt kostar.

Något proteinfoder under de kallaste månaderna, då han tunnade ur över ryggen lite.. 150kr/säcken räckte 2-3månader

Våra två egna hästar (när båda är i Stockholm och den ena inte är nere hos mig i Skåne på skolan) kostar väl med träningar, tävlingar osv cirka 10.000:- i månaden. Nu har vi dessutom dräktigt fodersto på lösdrift, huvaligen vad dyrt allt är. :crazy: Tackar gud för en mamma som är beredd att jobba hårt och lägga ner så mkt pengar på vårt hästeri! :love:

kl

Glömde att skriva att hon naturligtvis får saltsten också, men jag vet inte hur mkt det blir i månaden, hon äter väl upp 1-2 st i månaden. (Ja, hon ÄTER på dom, har inte fattat vitsen med det där att slicka på dom :rofl: )

Sen så blir det väl morötter också för någon hundring i månaden :angel:

Betalar 3 000/månaden.
Utöver de 11 kg foder som ingår i hyran betalar jag
1kg korn/dag = 54 kr/mån
Mustang protein+, 2kg/dag = 350 kr
+ olja =ca 50 spänn
= 450 kr extra varje månad för min svårfödda häst.

Törs knappt skriva vad mina kostar.. Jag har en häst inlånad/inhyrd/sällskap som har allergisk bronkit, så ägaren vill att han ska ha hösilage, det är bara det att han äter inte upp en rundbal själv.. Så alltså.. Mina hästar kostar en rundbal halm (75kr)i månaden och 200kr övrigt foder..
Betfor, Havre, krossat korn, rågvete, bryggerijäst, mineraler och kalk.

Men en av mina har en kompis på delfoder så jag får några hundra av henne och så får jag lite för att jag tar hand om bronkithästen i veckorna så mina hästar drar runt sig själva..
:D
Jag har dom hemma..

Jag har min häst installad, betalar 1500kr och då ingår; halm, betfor och hösilage (fri tillgång). Alla fodringar och in-utsläpp.
Det ingår även havre men det får inte min..
Köper krafft groov 125 (kostar 190 kr/säcken)räcker ca 1 månad sedan åker vi varannan gång och köper 2 säckar morötter (35 kr för 30kg)
Köper dessutom foderkalk (kommer ej ihåg vad det kostar typ 40 kr eller så..)

*Stallhyra inkl spån, in/utsläpp, fodring och mockning: 600:-
*Hö (10kg): 675:-
*Mustang müsli ca 100:- /mån

Sen får hon mineraler och betfor men det har mina föräldrar/syster betalat :angel:

Så summan för henne blir ca 1375 kr.

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 652
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 553
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena...
2
Svar
31
· Visningar
4 319
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka