Vad betalar ni för era hästar per månad?

Att räkna 0 kr i stallhyra när man har eget stall känns ändå lite märkligt för mig som precis lagt 15 000 kr på staketmaterial och en ganska liten yta terrängarmering. Det är ju inga kostnader jag hade haft "ändå" liksom. Och visst är det på sitt sätt engångskostnad, men engångskostnader tenderar att uppstå precis hela tiden. Vi behöver t ex byta våra lysrörsarmaturer till LED inom kort, vi har satt in nya fönster i stallet, vi har hårdgjort ytor, och så vidare och så vidare. Och då har vi ändå ett rätt så modernt och genomtänkt stall, som vi själva planerat och projekterat för att det ska bli bra och underhållsfritt. (om än då i stenbyggnader från 1880-talet, men de är kvalitet rätt igenom :D )
 
Har två hästar men räknar på en av enkelhetens skull. Utslaget på 12 mån, varav 6 mån är bete så kostnader för hö och strö är bara halva året egentligen.
Kallhyra 12000:-
Hö 4860:-
Spån 2472:-
Kraftfoder & tillskott 2400:-
Försäkring 6144:-

27867:- per år = 2323:- per månad per häst för dessa utgifter.
Har inga utgifter för verkning, och veterinär, avmaskning, träckprov, träningar är svårt att räkna på.
 
Har hästarna gratis hos mina föräldrar och har de senaste 3 åren lagt max 500kr/år på staket/stall mm så typ 0 kr.
Men hö 6 500 kr/år = 500 kr mån försäkring två hästar 250 kr/må (den ena fullförsäkrad för 100 000 och den andra pga ålder bara 50 000 och med begränsningar lågt liv på den första) kraftfoder + spån 400 kr /mån okt till maj. Skor + söm 200 kr/mån. Hovslagaren är gratis 🙈 drivmedel ca 1 500 kr/mån. Anläggningshyra 1 000 kr / år. Vaccination mm snitt 3 000 kr/ år
Så har mina extremt billigt ca 3 000 kr/mån för två hästar.

Sist när jag stod uppstallad var det priset för en häst
 
Att räkna 0 kr i stallhyra när man har eget stall känns ändå lite märkligt för mig som precis lagt 15 000 kr på staketmaterial och en ganska liten yta terrängarmering. Det är ju inga kostnader jag hade haft "ändå" liksom. Och visst är det på sitt sätt engångskostnad, men engångskostnader tenderar att uppstå precis hela tiden. Vi behöver t ex byta våra lysrörsarmaturer till LED inom kort, vi har satt in nya fönster i stallet, vi har hårdgjort ytor, och så vidare och så vidare. Och då har vi ändå ett rätt så modernt och genomtänkt stall, som vi själva planerat och projekterat för att det ska bli bra och underhållsfritt. (om än då i stenbyggnader från 1880-talet, men de är kvalitet rätt igenom :D )
Det är ju svårare att räkna på månadskostnad när man bor på egen gård med stall. Kostnaderna fördelar sig ju ofta på ett annat sätt än fasta stallhyror osv. Det är stängsel och underhåll av stallet som kostar istället. Inköp av foder och strö kommer ofta klumpvis. Det som är lite mer regelbundet är hovslagarkostnader. Försäkringar och veterinärvård är ju väldigt varierande både summor och hur man betalar.
Visst kan man räkna en del av gårdens kostnader till hästarna. Men kostnaden för att hålla markerna öppna finns ju oavsett om vi har egna hästar och får som betar där eller om vi gör något annat med dem. Osv.

Vi köper hösilage, halm och spån. Vissa år tar vi in en del eget hö, som minskar kostnaden för foderinköp. (vi skördar oldstyle, så kostnaden i kronor är minimal, det är arbetsinsatsen som "kostar". Skulle tro att det ligger runt 20-25.000 om året och då är det till mina hästar (i nuläget 4 shetlandsponnyer och en kallblodstravare) och våra får (för dagen 8 st) som delar på det.
Djuren ger tillbaka genom att "skörda" våra marker, dvs de betar för att hålla markerna öppna. För det får vi i runda slängar 10k i EU-bidrag, som kanske kan anses täcka kostnaderna för underhåll av stängsel osv.

Jag valde bort försäkringarna på våra hästar för bortåt 20 år sedan. Händer det något som kräver dyr behandling får vi väga pengar mot känslor och fatta ett beslut. Hittills har vi inte valt bort behandling någon gång.
Hovvården sköter jag själv eftersom jag är utbildad hovslagare (om än inte längre aktiv i yrket).
Hästaras utrustning köps till stor del begagnat, åtminstone de dyrare sakerna som sadlar och selar.

Jag vet inte vad hästarna kostar i månaden, men jag vet att det går att hålla de löpande kostnaderna på en rimlig nivå utan att det går ut över hästarnas välbefinnande.
 
Det är ju svårare att räkna på månadskostnad när man bor på egen gård med stall. Kostnaderna fördelar sig ju ofta på ett annat sätt än fasta stallhyror osv. Det är stängsel och underhåll av stallet som kostar istället. Inköp av foder och strö kommer ofta klumpvis. Det som är lite mer regelbundet är hovslagarkostnader. Försäkringar och veterinärvård är ju väldigt varierande både summor och hur man betalar.
Visst kan man räkna en del av gårdens kostnader till hästarna. Men kostnaden för att hålla markerna öppna finns ju oavsett om vi har egna hästar och får som betar där eller om vi gör något annat med dem. Osv.

Vi köper hösilage, halm och spån. Vissa år tar vi in en del eget hö, som minskar kostnaden för foderinköp. (vi skördar oldstyle, så kostnaden i kronor är minimal, det är arbetsinsatsen som "kostar". Skulle tro att det ligger runt 20-25.000 om året och då är det till mina hästar (i nuläget 4 shetlandsponnyer och en kallblodstravare) och våra får (för dagen 8 st) som delar på det.
Djuren ger tillbaka genom att "skörda" våra marker, dvs de betar för att hålla markerna öppna. För det får vi i runda slängar 10k i EU-bidrag, som kanske kan anses täcka kostnaderna för underhåll av stängsel osv.

Jag valde bort försäkringarna på våra hästar för bortåt 20 år sedan. Händer det något som kräver dyr behandling får vi väga pengar mot känslor och fatta ett beslut. Hittills har vi inte valt bort behandling någon gång.
Hovvården sköter jag själv eftersom jag är utbildad hovslagare (om än inte längre aktiv i yrket).
Hästaras utrustning köps till stor del begagnat, åtminstone de dyrare sakerna som sadlar och selar.

Jag vet inte vad hästarna kostar i månaden, men jag vet att det går att hålla de löpande kostnaderna på en rimlig nivå utan att det går ut över hästarnas välbefinnande.
Jag vet inte heller vad mina hästar kostar per månad och så länge jag har råd får det vara så :D Men det där med att det kostar att hålla markerna öppna oavsett stämmer inte här iaf. Där vi bor är marken dyr, och hagarna ligger på prima åkermark. Marknadsarrende är ca 5000 kr per ha. Dvs hade vi inte haft hästar på marken hade vi kunnat haft en intäkt på marken. Nu räknar jag inte det som en kostnad men genom att arrendera ut marken hade vi de facto inte haft kostnader utan intäkter på den.
 
Jag vet inte heller vad mina hästar kostar per månad och så länge jag har råd får det vara så :D Men det där med att det kostar att hålla markerna öppna oavsett stämmer inte här iaf. Där vi bor är marken dyr, och hagarna ligger på prima åkermark. Marknadsarrende är ca 5000 kr per ha. Dvs hade vi inte haft hästar på marken hade vi kunnat haft en intäkt på marken. Nu räknar jag inte det som en kostnad men genom att arrendera ut marken hade vi de facto inte haft kostnader utan intäkter på den.
Allt beror ju på var man bor och hur markerna ser ut. Våra hagar ligger på åkermark, som är totalt värdelös ur jordbrukssynpunkt. Vinterhagarna är på en grusås, totalt kass att odla på men perfekt för hagar eftersom där aldrig blir lerigt. Sommarhagarna ligger bättre till men marken är så full av sten att jag inte ens får grannarna att hjälpa mig att plöja upp dem mot bra betalning. Visst har det odlats på markerna tidigare, faktum är att det syns på historiska kartor att där varit åkermark i några hundra år. Men jag tycker synd om de bönder på 1700-talet som bara hade de här skitmarkerna att odla på...
 
Jag vet inte heller vad mina hästar kostar per månad och så länge jag har råd får det vara så :D Men det där med att det kostar att hålla markerna öppna oavsett stämmer inte här iaf. Där vi bor är marken dyr, och hagarna ligger på prima åkermark. Marknadsarrende är ca 5000 kr per ha. Dvs hade vi inte haft hästar på marken hade vi kunnat haft en intäkt på marken. Nu räknar jag inte det som en kostnad men genom att arrendera ut marken hade vi de facto inte haft kostnader utan intäkter på den.
Jag betalar inget för marken jag använder som tillhör special fastighet och gården kostade väldigt lite med dagens ögon när pappa köpte den -85. Så för mig är just marken ingen kosnad. Hade jag tagit EU bidrag så skulle det bli plus på marken.
 
Att räkna 0 kr i stallhyra när man har eget stall känns ändå lite märkligt för mig som precis lagt 15 000 kr på staketmaterial och en ganska liten yta terrängarmering. Det är ju inga kostnader jag hade haft "ändå" liksom. Och visst är det på sitt sätt engångskostnad, men engångskostnader tenderar att uppstå precis hela tiden. Vi behöver t ex byta våra lysrörsarmaturer till LED inom kort, vi har satt in nya fönster i stallet, vi har hårdgjort ytor, och så vidare och så vidare. Och då har vi ändå ett rätt så modernt och genomtänkt stall, som vi själva planerat och projekterat för att det ska bli bra och underhållsfritt. (om än då i stenbyggnader från 1880-talet, men de är kvalitet rätt igenom :D )

Nä "gratis" är det då verkligen inte att ha hästarna hemma 😅

Men svårt att räkna på eftersom det bakas in i ens egen boendekostnad.
Det kostar en hel del att bygga stall och köpa mark, men samtidigt så kan det även öka fastighetens värde.

Såå... kanske det är en pluspost ändå. Det borde betyda att jag har utrymme i budgeten för fler hästar? :idea:
 
För att tråden vi som letar häst, inte ska spåra ur mer 🙈 skapar jag en ny tråd där vi kan diskutera hur mycket pengar våra hästar kostar varje månad!

Stallhyra 500kr
Hö 800kr månad/snitt (inget under sommaren eftersom dom går på bete)
Hovslagare snitt 1000kr månad.
Spån 225kr månaden i snitt. (Har bädd, brukar gå 2 balar i månaden)
Kraftfoder/viraminer/mineraler kanske 300kr (får bara krubbskrammel för att få i vitaminer och mineraler.)
Försäkring 312kr (enbart veterinärvård)
=3137kr

Sen tillkommer kolla masken och vaccinering på vårkanten.

Skogslufsar enbart på en skogsmulle, därav tillkommer det inte några tränare, transporter , dyra försäkringar eller dylikt. 😊
 
Stallhyra 500kr
Hö 800kr månad/snitt (inget under sommaren eftersom dom går på bete)
Hovslagare snitt 1000kr månad.
Spån 225kr månaden i snitt. (Har bädd, brukar gå 2 balar i månaden)
Kraftfoder/viraminer/mineraler kanske 300kr (får bara krubbskrammel för att få i vitaminer och mineraler.)
Försäkring 312kr (enbart veterinärvård)
=3137kr

Sen tillkommer kolla masken och vaccinering på vårkanten.

Skogslufsar enbart på en skogsmulle, därav tillkommer det inte några tränare, transporter , dyra försäkringar eller dylikt. 😊

Stallhyra 500 kronor? Vad ingår då?
 
Stallhyra 500 kronor? Vad ingår då?

Boxen och elen typ, annars ingenting. Vi som står i stallet sköter allt själva, går hagen sönder köper vi ny tråd, vi skottar på vintern, och ser till så sopor blir bortkörda, håller undan gräs och annan växtlighet, går något sönder fixar vi det, det enda vi inte gör är att tömma dyngstacken.

Stallet är gammalt, kallstall, och en äldre farbror äger det, han är glad att vi håller marken avbetad och håller ordning på gården så det inte växer igen och byggnaderna blir förstörda. Han bor inte där själv men hade sina djur (tjurar) på den gården när han var yngre, sen har det byggts om till stall med fem boxar. Han behöver alltså göra noll och ingenting.
 
Boxen och elen typ, annars ingenting. Vi som står i stallet sköter allt själva, går hagen sönder köper vi ny tråd, vi skottar på vintern, och ser till så sopor blir bortkörda, håller undan gräs och annan växtlighet, går något sönder fixar vi det, det enda vi inte gör är att tömma dyngstacken.

Stallet är gammalt, kallstall, och en äldre farbror äger det, han är glad att vi håller marken avbetad och håller ordning på gården så det inte växer igen och byggnaderna blir förstörda. Han bor inte där själv men hade sina djur (tjurar) på den gården när han var yngre, sen har det byggts om till stall med fem boxar. Han behöver alltså göra noll och ingenting.

Och det har långt ifrån några moderniteter! 😅 Vi har rinnande kallvatten och lampor i taket, det är väll typ allt. 😂 Vi har ett litet element i sadelkammaren också så det håller nollgradigt där inne iallafall under vintern, men själva stallet värms enbart upp av hästarna så det blir ju kallt på vintern.

Däremot är vi ett glatt gäng, trevliga och enkla hästar, skogen alldeles bakom stallknuten med massor av fina skogsstigar/skogsvägar, ridklubben med ridbanor och ridhus 5 minuters skrittväg bort åt andra hållet, mycket sandjord så vi får oftast inte en massa lera i vinterhagarna, och stora fina sommarhagar.
 
Jag har två hästar hemma. De kostar runt 4-9000 i månaden tillsammans.
För någon månad sen blev sällskapshästen sjuk och där gick 18000 kr på en vecka.
Rider enbart i skogen då jag inte har någon ridbana.
 
Dessa är månadskostnader

Hyra: 2500, silage ingår (på sommaren får vi fixa eget).
Försäkring: 400 snitt.
Hovslagare: 500 snitt.
Strö: vet inte.
Vaccin: inte en hundring.
Mineraler: inte en hundring.

Jag blir mörkrädd att ni betalar mer för hästarna än jag har i lön. En del saker är så onödigt dyrt... Jag vill helst bygga en egen lösdrift och slippa hyran.
 
Räknar jag in stallhyra, strö, foder, försäkring, skoning, vaccination etc så blir det väl ca 7500 kr/månad.
Jag har tur som har gratis tandvård 2 ggr/år. Och gratis kiropraktik och tillskott.
Har även viss träning gratis. Annan träning tillkommer olika ofta och därav inga fasta summor för det.
Sen tillkommer kostnader för utrustning.
Dock kan hästen också dra in pengar.
 
Jag har nog Stockholms lägsta stallhyra men räknar mellan tummen och pekfingret med att hästen kostar minst 10 000/månad ändå om jag räknar med allt inklusive träningar och tävlingar. Skulle jag vara ännu mer hardcore så skulle jag räkna med dieselkostnaderna också och då vet jag inte vart det barkar. Rent krasst skulle jag inte ha en så stor och tung bil heller om jag inte hade häst så ja, han är ett slukhål. :p
 

Liknande trådar

Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
671
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 761
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag vet att detta är en fråga som ligger många varmt om hjärtat och kan förstå varför. Men för mig är det ingen självklarhet. Frågan är...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 657
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp