Vad betäcka med fbl-sto med nästa säsong??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Argona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 035

Argona

Trådstartare
Mitt xx sto är i år dräktig med welsh-hingst (Sekt B), men jag har även lite funderingar på hbl eller kanske fullblod nästa år.
Hon är inte startad, något överbyggd just nu men hoppas hon växer ikapp, ca 158 cm över rumpan, hon är e:Nicolotte u: Charmstress ue: Charmer. Jag vet inte så mycket om föräldrarna men de sa att mamman har sprungit bra. Kan hon passa till fullblodsavel (Galopp) eller med halvblod? Annars om fölet blir bra så kanske welshen passar igen.:crazy:

Sv: Vad betäcka med fbl-sto med nästa säsong??

Om du har planer på att betäcka med fullblod så föreslår jag att du klickar in dej på Galoppsport.se/sportinfo om häst. Där skriver du in din hästs namn och söker fram stammen, titta lite bakåt vad som finns. När du har stammen på din häst samlad på papper leta då på fullblods hingstar och deras katalog som finns på nätet, sen börjar det roliga....att välja fram en bra hingst till ditt sto. Glöm inte att det är på möderne sidan som du letar ny hingst till ditt sto. Tittade själv på ditt stos stam och föreslår även till dej Black diamond, snygg och bra bedömning i både gångart och på hinder. Vad det gäller hbl hingst på fbl sto så tittar du mycket kritiskt på vad ditt sto har för egenskaper, typ,humör,rörelser etc allt positivt kan man förstärka och allt negativt strävar man efter att avla bort. Det finns en uppsjö av fina hbl hingstar. Briar har nämnts gång på gång ihop med fullblod, som en mkt god kombination, Biggles lika så, Advokat ja det är bara att sätta igång. Eller varför inte ta avelsföreningen ASVH i ditt distrikt till hjälp. Lycka till

Senast ändrad av en moderator:

Ytterligare ett hingst tips är Jubilation ** som sätts in i aveln from -08.
Din hästs mamma har sprungit in en del pengar ca 200.000 kr det är väl skapligt på ett sto iaf.

Senast ändrad av en moderator:

Intressant hingstval du gjort i år! Berätta lite mer om varför du valde en welsh och vad har du för planer med avkomman?

Vet inte hur gammal hon är men det är långt ifrån säkert att hon växer mer bara för att hon är överbyggd. Fullblod avlade för sprinter distanser är ofta det för att få ett bra påskjut bakifrån. Vilket också ofta är den egenskap man söker i hopphästaveln.

Om det ska bli bra i fullblodsavel så bör båda föräldrarana vara av samma typ. D v s har löpt på samma distanser. Tyvärr finns många som tror att man automatiskt får en medeldistans häst om man korsar en en sprinter med en långdistansare. Vilket sällan blir fallet. Samma sak då när det kommer till valet av hingst till stoet så bör man välja en som har samma egenskaper om det ska bli en bra löphäst. Vilket ju egentligen inte skiljer sig från annan avel, att man tar vara på stoets bra egenskaper. Vid hingstvalet försöker välja en hingst med samma bra men inte de dåliga egenskaper som stoet har.

Jag har ett hbl sto e: Amiral ue: Curacaoxx som har gett tre fina avkommor med Simberg Senator. Jag satsar på att få fram en bra ponny för barn och som kan hävda sig väl i
tävlingssammanhang. Jag har även själv en 3-årig hingst med betäckningslicens e: Simbergs Hip Hop u: Senators mamma, han är även helbror med ett sto som har fått diplom flera gånger. Då mitt fbl sto tyvärr inte gick att lasta då hon var brunstig så tog jag min egen hingst till henne i år.
Jag tror att welsh och fbl kan ge bra tävlingsindivider.

jag tror också på den kombinationen. Har själv ett fullblodsto som är dräktig med welsh sekt C hingst. Nästa år lägger vi vanlig welsh på henne såvida vi inte får tag på en trevlig cobhingst att ha på station

Vilken höjd räknar ni med att avkomman ska hamna på? D- ponny? Finns det ingen risk att det blir en mindre häst? Jag har själv funderat på att betäcka mitt halvblodssto (167 cm) med ponny ev till våren så det är därför jag undrar.

Och då hoppas jag förstås på en 155 häst!

Vilken höjd räknar ni med att avkomman ska hamna på? D- ponny? Finns det ingen risk att det blir en mindre häst? Jag har själv funderat på att betäcka mitt halvblodssto (167 cm) med ponny ev till våren så det är därför jag undrar.

Och då hoppas jag förstås på en 155 häst!

Vi har inget emot att det blir en liten häst av denna kombination. Fölet är tingat av en vuxen.

Hingsten har lämnat stort med mitt 1.48 cob sto trots att han själv bara är 1.34. Om detta fölet blir stort så kommer vi lägga en maxad B hingst på henne nästa år. (Fullblodet alltså) Fullblodet är runt 1.54. Där tror jag inte att avkomman blir större än en maxad C möjligen liten D.

Storleken på avkommor undan mitt lilla hbl sto (154 cm) e: Amiral ue: Curacao xx med normalstora föräldrar är med 2 olika welshar så här: 4 årigt sto142 cm, 3 årig valack 142cm och 2 årigt sto 140 cm
Det fyraåriga stoet har fått en hingstunge med våran welsh i maj och han ser stor ut nu, ca 105 cm uppskattar jag honom till.

Liknande trådar

M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 398
Senast: Digbil
·
Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 444
Senast: token
·
Avel Jag har en fundering och det är när ni bruka dela på sto och hingstföl?? Jag har nämligen bara ett sto och ett hingstföl och jag skulle...
Svar
14
· Visningar
6 805
H
Avel Hej! (letade om det fanns en tråd för detta reda, men hittade ingen) Jag har ett d-ponny sto, importerat från Irland, som jag...
Svar
5
· Visningar
3 652
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka