Vad "bestämmer" pälsfällningens tidpunkt?

Sv: Vad "bestämmer" pälsfällningens tidpunkt?

peter_lundin skrev:
Ja ljuset är det som styr mest tidsmässigt, hur mycket temperaturen påverkar finns det blandade meningar om.
Själv är jag överygad om att det finns en påverkan från temperatur /klimat. När vi köpte en häst från spanien tog det ett par vintrar innan hon fick en vettig vinterpäls. Vi bodde ett antal år utanför Vilhelmina o där började hästarna sätta vinterpäls i augusti om vi haft en dålig sommar o då är dygnet längre än söderut.
PL

I det fallet får du nog även räkna in maten istället och inte kylan, har ju importerat häst från Island. Klimatmässigt är vi relativt lika, däremot har hästarna på Island börjat fälla för länge sedan då ljuset är betydligt tidigare där än här. Päls kvaliten/tjockleken har varit sämre på vissa hästar som kommit från Island, men blivit bättre med svensk mat.

lektra skrev:
vill man inte att hästen ska få mycket vinterpäls ska den ha ljus så länge som är möjligt, vi har exprimenterat och det funkar.
Oavsätt om det är konstgjort eller inte

Svar ja, det funkar. Likaså fäller hästar som står i upplysta stall med rätt ljus, betydligt tidigare än andra.

Boj skrev:
Svar ja, det funkar. Likaså fäller hästar som står i upplysta stall med rätt ljus, betydligt tidigare än andra.

Det låter kanon....ska ha tänt dynet runt.....ha ha;)

Då stämmer det ju precis som tigerfisken säger, att ljuset, klimatet och fodret spelar roll.....;)

Jag är snopen; min häst har så gott som fällt färdigt! Det kommer ingenting när jag använder ryktstenen! Lite grann från halsen bara! :bump:

Lyllos dig!!! Min ser ut som en pälsboll, fast han är ju bara två så han hade väldigt mycket päls redan från början. Nåt som förresten är väldigt bra att ta bort päls med är en sk karda som man borstar hundar med. Samlar upp pälsen jättebra! Det yr ingenting när man borstar, jättebra till man och svans oxå för den sliter inte så mycket.

Mina nakenfisar är också sgs färdigfällda. För tillfället så lapar de sol med hela kroppen och snaskar i sig grovfoder efter principen fri tillgång. :d Unghästen som gått naken hela vintern var aldrig speciellt lurvig och fullblodet var oxå väldigt korthårig. Måste vara tillgången på bra foder och mkt ljus från mina strålkastare som jag jagat den stackars fasanhönan med. ;)

Louise skrev:
Jag är snopen; min häst har så gott som fällt färdigt! Det kommer ingenting när jag använder ryktstenen! Lite grann från halsen bara! :bump:
:o Vaa är det sant, mina fäller som bara dän...ser ut som en varulv när jag varit i stallet...ha ha;)

Senast ändrad av en moderator:

Hejjj! måste fråga...är det din häst på bilden?:smirk:

Jag är övertygad om att foder, ljus och värme tillsammans spelar olika roller i det här med fällning.

Kommer att försöka delge er mina erfarenheter lite kort.

Först och främst; för ett antal år sen fick jag höra av en tränare på Wången att en välnärd häst ska ha börjat fälla runt trettonhelgen. Han pratade då om travnordisar...

En välnärd häst är inte detsamma som en tjock häst. En bra sammansatt foderstat är här mycket viktigt. En foderstat med mycket protein. Hårstrån (dvs den nya sommarpälsen) byggs av proteiner. Som ytterligare ett exempel på det kan jag berätta om min gamla valack. Han fäller knappt ett hårstrå före betessläppet. Då, när han får en "proteinchock" släpps all vinterpäls och sommarskruden kommer på en dryg vecka. Uppenbarligen får han trots uträknad foderstat för lite protein.

Ljuset spelar också in men jag kan här inte komma med något bra exempel ur min verklighet. Vi har alltid haft lampan släckt i stallet men denna vinter har jag genomfört att lampan ska vara tänd till sena nattfodringen. Av sex hästar är det bara mina två som fäller (de började redan vid lucia) men så har jag varit mycket noga med att ge tillräckligt med protein. Två av sex fäller alltså trots att alla har samma förutsättningar vad det gäller ljuset. Det som jag framför allt tror att ljuset styr är fällningen av de långa håren. Ullhåren har hästen kvar så länge det är kallt.

Värmen är också av betydelse. När det blir tillräckligt varmt släpps ullen också. Att ha hästen i varmstall brukar ju ofta betyda en kortare päls. Likaså att täcka hästen varmt redan tidigt på hösten, men det tycker jag är lite elakt.

Mia_R skrev:
Mina nakenfisar är också sgs färdigfällda. För tillfället så lapar de sol med hela kroppen och snaskar i sig grovfoder efter principen fri tillgång. :d Unghästen som gått naken hela vintern var aldrig speciellt lurvig och fullblodet var oxå väldigt korthårig. Måste vara tillgången på bra foder och mkt ljus från mina strålkastare som jag jagat den stackars fasanhönan med. ;)

Du måste va helt slut efter allt spring ;)
MIn häst hade täcke förut men nu har det åkt av så han får vara i solen så mycket som möjligt.

Senast ändrad:

rocki skrev:
Hejjj! måste fråga...är det din häst på bilden?:smirk:

Japp det är min, han heter Ior, eller rättare sagt Tinjas Eeyore (Tinjas efter min dotter som heter Tinja och tyckte han skulle heta Ior) om namnet blir godkännt, har inte fått tillbaka pass/reg papprena än.
Är det din på din bild?

Liknande trådar

Utrustning Hur tunna stalltäcken har ni innan hästen sover naken? Självklart bara en fråga till er som använder stalltäcken, sover er häst alltid...
Svar
14
· Visningar
1 286
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 848
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 319
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar