R
rocki
Sv: Vad "bestämmer" pälsfällningens tidpunkt?
Jaa, det är det nog lilla gumman...
Jaa, det är det nog lilla gumman...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SO Hovslagare skrev:Maten har betydelse för kvaliteten men inte tillväxten.
Det är i och för sig logiskt, Den hästflock som hade minst mat behövde sina hovar bäst. För att färdas långa avstånd till nya betesmarker. Vore ju surt om hovarna precis då slutade växa.
Det som jag blev mest förvånad över och som iofs motsäger det jag nyss skrev är att rörelse påverkar inte alls. En häst på boxvila växer lika fort i sina hovar som en som jobbas hårt. En yttre sak som dock påverkar tillväxten mycket är smärta och inflammation, då ökar det rejält.
rocki skrev:Jag förstår inte riktigt vart du vill komma.....:smirk:
som med tex detta..inget jag har tagit upp En häst på boxvila växer lika fort i sina hovar som en som jobbas hårt.ganska logiskt tycker jag..ha ha
Du ska se nu var solen och gräset kommer att påverka tillväxten på hoven nu till våren, sa han
Det är möjligt att du säger stämmer, men jag ska ändå fråga min hovslagare, är utbildad av sveriges 2 bästa hovslagare.....ska bli intressant.....
Fast igentligen handlade tråden om pälsfällning......
SO Hovslagare skrev:Jag vill inte komma någonstans. Jag bara delgav dig lite roligt vetande. Hur kan du veta att det inte bara är solen som ger ökad tillväxt? Du måste ta bort ett av två alternativ för att få fram vilket som är det utslagsgivande. Detta har gjorts i försök på häst.
Om du tittar på rent misskötta hästar som har nästan har svultit ihjäl så har dom ofta väldigt långa hovar. Be din hovis förklara det.
Och vilka är Sveriges två bästa hovisar om man får fråga?
rocki skrev:Om du tittar på rent misskötta hästar som har nästan har svultit ihjäl så har dom ofta väldigt långa hovar. Be din hovis förklara det.
Men hallå, det har de ju för att de inte är verkade...ha ha
Hovslagarna heter Roger Svensson, tävla även ii skoning, och Börje Wetterlund, nu tänker jag hålla mig till tråden....
rocki skrev:Dummare än tåget och att du skulle vara utbildad utav dem tro jag så mö jag vill på....adjöö
desammamen jag har ett bra förslag, vi tre eller???? undviker varandra hedanefter, så blir det bra...tro jag... Nu ska jag ut i solen och rida...Choklad skrev:Men du blir ju bara pinsammare ju mer man läser av dig :smirk:
Kockan skrev:Lånar din knapp...
Om det är ljuset som styr fällningen, är det då samma sak vad gäller pälssättningen på hösten? Att bristen på ljus gör att de börjar sätta vinterpäls?
Någon som vet?
Om så nu är fallet: Hur tänker de som bylsar på sina kusar en massa med motivet att hejda pälssättningen? Är det en skröna att det skulle funka?