Vad "bestämmer" pälsfällningens tidpunkt?

Sv: Vad "bestämmer" pälsfällningens tidpunkt?

Jaa, det är det nog lilla gumman...;)

SO Hovslagare skrev:
Maten har betydelse för kvaliteten men inte tillväxten.
Det är i och för sig logiskt, Den hästflock som hade minst mat behövde sina hovar bäst. För att färdas långa avstånd till nya betesmarker. Vore ju surt om hovarna precis då slutade växa.
Det som jag blev mest förvånad över och som iofs motsäger det jag nyss skrev är att rörelse påverkar inte alls. En häst på boxvila växer lika fort i sina hovar som en som jobbas hårt. En yttre sak som dock påverkar tillväxten mycket är smärta och inflammation, då ökar det rejält.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma.....:smirk:
som med tex detta..inget jag har tagit upp:) En häst på boxvila växer lika fort i sina hovar som en som jobbas hårt.ganska logiskt tycker jag..ha ha

Det är möjligt att du säger stämmer, men jag ska ändå fråga min hovslagare, är utbildad av sveriges 2 bästa hovslagare.....ska bli intressant.....;)

Fast igentligen handlade tråden om pälsfällning......:D ;)

Senast ändrad av en moderator:

Hej igen:D
Jag var bara tvungen att ringa min hovis....och han sa så här:

Det är olika från häst till häst, som te x varmblodens hovar bruka inte växa så fort......

Det är klart att ett bra foder med mineraler och allt det som just den hästen behöver påverkar både tillväxten och kvaliten, det ser man på hoven när man tittar på den....

Du ska se nu var solen och gräset kommer att påverka tillväxten på hoven nu till våren, sa han....:smirk:

Alltså påverkar både solen och maten tillväxten på hoven...och det får jag lov att tro på....;)

Förlåt alla andra, nu tillbaka till tråden.....

rocki skrev:
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma.....:smirk:
som med tex detta..inget jag har tagit upp:) En häst på boxvila växer lika fort i sina hovar som en som jobbas hårt.ganska logiskt tycker jag..ha ha
Du ska se nu var solen och gräset kommer att påverka tillväxten på hoven nu till våren, sa han
Det är möjligt att du säger stämmer, men jag ska ändå fråga min hovslagare, är utbildad av sveriges 2 bästa hovslagare.....ska bli intressant.....;)

Fast igentligen handlade tråden om pälsfällning......:D ;)

Jag vill inte komma någonstans. Jag bara delgav dig lite roligt vetande. Hur kan du veta att det inte bara är solen som ger ökad tillväxt? Du måste ta bort ett av två alternativ för att få fram vilket som är det utslagsgivande. Detta har gjorts i försök på häst.
Om du tittar på rent misskötta hästar som har nästan har svultit ihjäl så har dom ofta väldigt långa hovar. Be din hovis förklara det.
Och vilka är Sveriges två bästa hovisar om man får fråga?

SO Hovslagare skrev:
Jag vill inte komma någonstans. Jag bara delgav dig lite roligt vetande. Hur kan du veta att det inte bara är solen som ger ökad tillväxt? Du måste ta bort ett av två alternativ för att få fram vilket som är det utslagsgivande. Detta har gjorts i försök på häst.
Om du tittar på rent misskötta hästar som har nästan har svultit ihjäl så har dom ofta väldigt långa hovar. Be din hovis förklara det.
Och vilka är Sveriges två bästa hovisar om man får fråga?

Men hallå, det har de ju för att de inte är verkade...ha ha;)

Hovslagarna heter Roger Svensson, tävla även ii skoning, och Börje Wetterlund, nu tänker jag hålla mig till tråden....;)

rocki skrev:

Men hallå, det har de ju för att de inte är verkade...ha ha;)

Hovslagarna heter Roger Svensson, tävla även ii skoning, och Börje Wetterlund, nu tänker jag hålla mig till tråden....;)

Varför verka om dom inte växer?
Även jag är utbildad av herrarna B.W och R.S

Dummare än tåget:rofl: :rofl: :rofl: och att du skulle vara utbildad utav dem tro jag så mö jag vill på....adjöö

rocki skrev:
Dummare än tåget:rofl: :rofl: :rofl: och att du skulle vara utbildad utav dem tro jag så mö jag vill på....adjöö

Så svarar den svarslöse:D

Nu ska jag hålla mig till tråden och ut och kolla om pälsen
på mina hästar har torkat så jag kan släppa ut dom.

Borde du inte söka för det där istället för att låta det få utlopp här på forumet.
PL

Men du blir ju bara pinsammare ju mer man läser av dig :smirk:

Choklad skrev:
Men du blir ju bara pinsammare ju mer man läser av dig :smirk:
:o desamma;)men jag har ett bra förslag, vi tre eller???? undviker varandra hedanefter, så blir det bra...tro jag...:D ;)Nu ska jag ut i solen och rida...;)

Om du tror att jag kommer undvika en tråd för att du kommot med ett inlägg misstar du dig grovt.
PL

Jaa, jag tro jag ska ha tänt i stallet dygnet runt.....ha ha;)

Ha en bra dag gumman

Nej, om du inte vill läsa det jag skriver då är det upp till dig, jag läser vad jag vill och jag kommeterar dina dummheter hur mycket jag vill, men jag undrar hur gammla du är, är det i de nedre tonåren?

hm, alla skriver att d e ljuset som gör att fällningen kommer igång. min kille han står inne extremt mycke just nu, pga av flytt + att han e hingst bland en massa ston så han sprängar staket o så.
men han e ute ca 2-3 timmar om dagen. men han fäller o har fällt OTROLIT mycke senaste veckan. så jag undrar om d verkligen mest beror på ljuset. d måste vara nån kombination av olika faktorer. typ värme, ljus kanske foder(tillägg). för han står inne i ett kallt stall o så e d ju inte allt för många +grader ute än heller.
men d e min teori om fällningen.

Jag trodde själv det berodde på värmen, men när man läser överallt, så handlade det om ljuset....;) men vi säger att det har med fler saker att göra....ha ha:D ;)

Lånar din knapp...

Om det är ljuset som styr fällningen, är det då samma sak vad gäller pälssättningen på hösten? Att bristen på ljus gör att de börjar sätta vinterpäls?
Någon som vet?
Om så nu är fallet: Hur tänker de som bylsar på sina kusar en massa med motivet att hejda pälssättningen? Är det en skröna att det skulle funka?

Kockan skrev:
Lånar din knapp...

Om det är ljuset som styr fällningen, är det då samma sak vad gäller pälssättningen på hösten? Att bristen på ljus gör att de börjar sätta vinterpäls?
Någon som vet?
Om så nu är fallet: Hur tänker de som bylsar på sina kusar en massa med motivet att hejda pälssättningen? Är det en skröna att det skulle funka?

Har jag inte tänkt på, men när du säger det, så borde det ju vara så, men man tycker kylan ändå måste påverka pälssättningen.....eller vad tro du?

:D Angående de som pylsar på sina kusar:D Kan jag inte svara på direkt...
Kanske pga av att de tycker det är jobbigt när de rullar sig och smutsar ner sig....( det tro jag är en stor anledning....för vissa:smirk: )

Själv är jag inte mkt för täcken, mer än på min Shagyaarab som blir öm i ryggen av kylan....;) :angel: men sånna här fina dagar som det varit nu, har hon bara täcke på natten....:D

ja, om ljuset styr fällningen så borde det ju vara likadant fast tvärtom, andra vägen? (Hur konstigt lät inte det där?)
Vad gäller täckets vara eller icke vara på mina, så är det en balansgång efter hur mycket och hårt de rids. Går de mycket så är de halvklippta och då täckar jag efter väderlek. Skulle dock aldrig komma på tanken att täcka för att bromsa pälssättning eller för att hålla lorten borta.

Ja ljuset är det som styr mest tidsmässigt, hur mycket temperaturen påverkar finns det blandade meningar om.
Själv är jag överygad om att det finns en påverkan från temperatur /klimat. När vi köpte en häst från spanien tog det ett par vintrar innan hon fick en vettig vinterpäls. Vi bodde ett antal år utanför Vilhelmina o där började hästarna sätta vinterpäls i augusti om vi haft en dålig sommar o då är dygnet längre än söderut.
PL

Liknande trådar

Utrustning Hur tunna stalltäcken har ni innan hästen sover naken? Självklart bara en fråga till er som använder stalltäcken, sover er häst alltid...
Svar
14
· Visningar
1 286
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 848
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 319
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar