Vad "bestämmer" pälsfällningens tidpunkt?

Sv: Vad "bestämmer" pälsfällningens tidpunkt?

rocki skrev:
Jaa, jag tro jag ska ha tänt i stallet dygnet runt.....ha ha;)

Ha en bra dag gumman

:) Tack det ska jag ha, måste genast åka ut till stallet och tända upp, kanske en liten lägereld i gången gör susen? eller om jag skulle släpa med mig svärmors solarium :smirk: DET borde göra susen! Konstigt at våra hästar faktiskt inte har alls mycket vinterpäls förresten fast min stallägare (av ekonomiska skäl) är "släckgalen" Det är bara min som har fast han är ju bara två och då brukar dom ha mer päls än när dom blir lite äldre.

Kockan skrev:
ja, om ljuset styr fällningen så borde det ju vara likadant fast tvärtom, andra vägen? (Hur konstigt lät inte det där?)
Vad gäller täckets vara eller icke vara på mina, så är det en balansgång efter hur mycket och hårt de rids. Går de mycket så är de halvklippta och då täckar jag efter väderlek. Skulle dock aldrig komma på tanken att täcka för att bromsa pälssättning eller för att hålla lorten borta.

Inte jag heller;)

tigerfisken skrev:
:) Tack det ska jag ha, måste genast åka ut till stallet och tända upp, kanske en liten lägereld i gången gör susen? eller om jag skulle släpa med mig svärmors solarium :smirk: DET borde göra susen! Konstigt at våra hästar faktiskt inte har alls mycket vinterpäls förresten fast min stallägare (av ekonomiska skäl) är "släckgalen" Det är bara min som har fast han är ju bara två och då brukar dom ha mer päls än när dom blir lite äldre.
Du jag kommer, så kan vi grilla lite korv.....;)

*lånar min egen*

Kanske är det så här... Ljuset styr när pälsen sätts, värme och mat (och kanske hur ljust det är i stallet) påverkar hur MYCKET päls hästarna sätter. När sen ljuset återvänder (uteljuset) börjar hästarna fälla och om dom inte har satt mycket päls så går det självklart fortare, för när ljuset vänder så talar det ju om att varmare tider nalkas och pälsen inte behövs längre.

rocki skrev:
Du jag kommer, så kan vi grilla lite korv.....;)

Ja du, vi bor väl inte så långt ifrån varandra ser det ut som. :)
Min pojkvän kom just på att det där med generande hårväxt är lätt löst. Det är ju bara att sova med en lampa över "skrevet" så är vaxning av bikinilinjen ett minne blott:rofl:

Det är väl inte värt, då sliter jag väl gubbens rakapparat:rofl:
Kul med någon som har lite humor...
Nä, nu får vi återgå till tråden....ha ha;)

rocki skrev:
Det är väl inte värt, då sliter jag väl gubbens rakapparat:rofl:
Kul med någon som har lite humor...
Nä, nu får vi återgå till tråden....ha ha;)

Ja bara man kan ta humorn på rätt sätt... vill ju inte trampa på nån det är egentligen inte alls min stil! Jag är nog den mest konflikträdda jag känner... Så nu ska jag återgå till att inte sabba den här tråden :) Har förresten inte så mycket mer att tillägga i diskusionen har gjort min sammanfattning av hur jag tror det kan vara lite högre upp.

Eftersom vintersolståndet är runt den 21 december så är det fullt naturligt att hästar börjar fälla redan vid 13-dan oavsett om det är kallt eller inte. Dvs redan den lilla skillnaden i dagsljus påverkar hormonerna.:idea: Våra hundar är för övrigt nästan färdigfällda nu och har inte alls lika mycket underull längre. Igår såg jag dessutom 3 fasankycklingar som sprang i vårsolen på stallplanen, så nog har den hönan lagt sina ägg under vintern. :D

vill man inte att hästen ska få mycket vinterpäls ska den ha ljus så länge som är möjligt, vi har exprimenterat och det funkar.
Oavsätt om det är konstgjort eller inte

lektra skrev:
vill man inte att hästen ska få mycket vinterpäls ska den ha ljus så länge som är möjligt, vi har exprimenterat och det funkar.

Det känns som att bitarna börjar falla på plats!!! Mer ljus= mindre päls och hästarna börjar fälla när solen återvänder :)

lektra skrev:
Från och med nu ska jag ha tänt dygnet runt i stallet, högre elkostnad, men vad gör det:D bara jag slipper all hår som flyger in i mun och näsa...:) ;)

tigerfisken skrev:
*lånar min egen*

Kanske är det så här... Ljuset styr när pälsen sätts, värme och mat (och kanske hur ljust det är i stallet) påverkar hur MYCKET päls hästarna sätter. När sen ljuset återvänder (uteljuset) börjar hästarna fälla och om dom inte har satt mycket päls så går det självklart fortare, för när ljuset vänder så talar det ju om att varmare tider nalkas och pälsen inte behövs längre.

Förklara gärna då hur det kommer sig att mina hästar i stort sett inte har någon vinterpäls alls mot förra året få det stod i det mörka varmare stallet och hade massor med pläs mot i åt knappt någon i ett kallare men ljusare stall, och de har samma täcken som förra året så de borde dessutom var lite mer slitnare/kallare pga av tvättar sen förra året. :smirk:
Det är fyra hästar vi ser denna skillnad på.

Men jag HAR ju gått med på att hästarna får mindre päls av LJUS, värme och foder.

För att citera mig själv...

tigerfisken skrev:
Det känns som att bitarna börjar falla på plats!!! Mer ljus= mindre päls och hästarna börjar fälla när solen återvänder :)

Så du tror inte på det här längre:

Ljuset styr när pälsen sätts, värme och mat (och kanske hur ljust det är i stallet) påverkar hur MYCKET päls hästarna sätter.

Jag har ju skrivit "(och kanske hur ljust det är i stallet)"... Kan ju inte bara ge upp min ståndpunkt HUR lätt som helst, att jag skrev det inom parantes beror ju på att jag fortfarande inte har klara bevis och är ganska envis så jag ger mig inte bara för att du säger att det är så, känner ju inte ens dig. Men i inlägget efter var det ju en till som påstod att dom får mindre päls av ett ljust stall och då får jag väl erkänna mig besegrad då :smirk:
Fast jag tror fortfarande att det är uteljuset som bestämmer när dom börjar fälla av den eventuella päls dom har.

Senast ändrad:

tigerfisken skrev:
Men jag HAR ju gått med på att hästarna får mindre päls av LJUS, värme och foder.

Du är så jäkla go, gumman.....:) :bow: :bow: :bow: ;) det där med ljuset är så rätt så....och det där med värmen tro jag oxå på...ha ha...

Senast ändrad av en moderator:

Kockan skrev:
Lånar din knapp...

Om det är ljuset som styr fällningen, är det då samma sak vad gäller pälssättningen på hösten? Att bristen på ljus gör att de börjar sätta vinterpäls?
Någon som vet?
Om så nu är fallet: Hur tänker de som bylsar på sina kusar en massa med motivet att hejda pälssättningen? Är det en skröna att det skulle funka?

Svar ja, även pälssättning styrs av ljuset.

Liknande trådar

Utrustning Hur tunna stalltäcken har ni innan hästen sover naken? Självklart bara en fråga till er som använder stalltäcken, sover er häst alltid...
Svar
14
· Visningar
1 286
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 848
Senast: skuggi
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 319
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar