Vad beror humöret på??

Sv: Vad beror humöret på??

Jag tror inte det beror på varken på att hon är ett sto eller att hon har ont av något, jag tror det är en tendens av personlighets drag kombinerat med att hon är ranghög.

Jag postade ett liknande inlägg ang min valack som blivit riktigt sur runt sadling, täckning och borstande i boxen, däremot är han inte sur över huvud taget när man gör samma sak utanför boxen och han står i gången tex (behöver inte ens vara uppbunden utan även när han står lös vilket han föredrar att göra i gången, står då blixt stilla med öronen framåt).

jag fick svar att min häst hade allt ifrån ont som tex päls fällning till att han led allvarligt psykiskt pga för lite tid utomhus etc (står i kollektiv stall och hästarna är tyvärr bara ute 7 tim/dag så tiderna skulle kunna vara bättre...).
Fick sen lite svar från folk som också hade väldigt rang höga hästar vilket han också är, ganska tuff psykiskt etc och har nu dragit samma slutsats som dessa personer, att jag helt enkelt har en häst som vill vara ifred i sin box. Han föredrar om man låter honom ha sin box för sig själv och håller pyssel och saker som sadling och täckning utanför boxen. Visst skulle det vara gulligt att ha en snusig och kelig häst i boxen men jag måste acceptera att jag inte har det, gosig och kelig är han dock på andra ställen utanför "sitt" hem.

Därmed inte sagt att du ska tolerera att din häst anfaller i boxen eller beter sig farligt, då måste man sätta gränser. Det måste gå att hantera hästen i boxen, du måste kunna borsta, täcka och hålla på, visst. Men samtidigt så kanske du får respektera att du ev. har en häst som min, som vill vara ifred på "sitt" revir....så att när du har möjligheten så ger du hästen den friheten och gör såna saker utanför när du kan.
För att minska hennes dåliga beteende i samband med att andra hanterar henne under tiden du jobbar på att komma tillrätta med det här: varför måste du ha folk som går in i boxen vid fodring? går det att fixa att krubban sitter så man kan hälla i fodret utan att gå in i boxen. samma med höet? så har vi i vårt stall, ingen behöver gå in till hästarna vid fodring. det är bra och effektivt.

hoppas det ordnar sig för dig.

Senast ändrad:

Det är ju ett sto, vad väntar du dig? :p

Min celaviestumpa bettede sig på det viset när jag försökte ta komando (du minns den där sjuka hästen jag berätta om ;) :p )

Vi fick lära oss att kompromissa helt enkelt.
Mötas halvvägs.
Om jag fick lite som jag ville, så fick hon lite som hon ville.
Vilket visade sig funka väldigt bra, våran komunikation blev super.
Hon gjorde allt jag bad om, bara hon fick lite fritt utrymme att göra lite, lite som hon ville.

Precis så jag menar. :) Man kan inte räkna med att kunna vara fullständig ledare över sitt sto, hon har säkerligen mycket att säga till om och det är ömsesidig respekt som funkar. Hästen kommer att ge dig respekt om du ger den det, kanske på hennes villkor men låt henne inte märka det ;)

malu

Det "farliga" med den typen av hantering är att skillnanden mellan samförstånfd och att hästen tar övertag är hårfin.
Som du säger får man trixa, och ge dem frihet på deras vilkor, utan att dom märker något ;)

Exakt, för om hon märker att hon kan ta sig friheter så är det kört och då måste man säga ifrån direkt. (säger hon för det här gäller nog mest ston)

malu

Ja, valacker är i huvudsak mer medgörliga. :angel:
(känner igen det där någon annanstanns ifrån än just bara hästvärlden, kan det stämma att kvinnor är likadana? :angel: )

Det kan vara sånna småsaker det handlar om. som att inleda ridpasset med lite ledig galopp innan man börjar ställa krav.
Det gör så mycket att låta hästen ha lite av sin frihet.

Har hört en rolig grej en gång.... Hur var det nu..;

"En valack kan man säga till, en hingst får man be men till ett sto får man ansöka i tre exemplar" :D hehe.

Stämmer ganska bra tycker jag. :D Men det finns ju såklart valacker som är lite mer åt det hingstiga hållet (så att ingen blir sur på mig)

malu

Självklart finns det griniga valacker och snälla ston (eller snälla är dom nog hela bunten, dom har bara lite humör)

Lånar knapp

Jag har en annan approach. Sto eller valack, säger jag gör en skänkelvikning så ska det göras en skänkelvikning och inte en framdelsvändning liksom.

Däremot så lyssnar jag på vad hästen har att säga för dagen, dvs om hästen talar om att 'idag är det jäkligt jobbigt med skänkelvikningar, och idag är en dålig dag överlag och jag är allmänt grinig' så okej, vi gör en skänkelvikning men vi gör den kanske inte över hela diagonalen och jag ställer kanske inte lika högt krav på den som jag tänkt. Men det går ALDRIG att förhandla sig till att slippa skänkelvikningen för man är grinig och inte har lust (ont är en annan sak).

Samma sak i stallet. Ska jag lyfta hoven så ska hoven lyftas och den ska vara uppe tills jag släpper. Det är inte okej att lyfta och ta ner efter 30 sek 'för då har ja ju lyft'. Däremot får man när hoven är nedställt stampa med den en gång och tala om 'vill egentligen inte'. det är helt okej. Däremot får man inte stampa om matte lindra ben, man måste vänta tills hon är klar.

Dvs hästen VET att den måste göra det jag ber, men den VET också att jag lyssnar på den och försöker anpassa efter det.

Min kaxiga, ranghöga märr har en period just nu då hon tycker det mesta är pest och har attityden 'jag hatar hela världen'. Och om jag då tänkt borsta av henne en dag men märker att idag är en dålig dag så kan jag ändra mig och bara gosa lite. Har jag däremot börjat borsta (t ex för jag MÅSTE borsta idag) så står man banne mig still tills jag är klar, men man få lverslagstugga på kedjorna t ex.

Hovis var här i fredags, och damen vill egentligen inte akks stå på någon träligs tallgång och få hovarna fixade. Men hon vet att man r tvungen, det är inte förhandlingsbart. Så hon stod (lös, hon är 1½ år förresreb) fint, lyfte fint och försökte inte sprattla och väntade till hovis ställt ner. Men då stampade hon argt i golvet för att tala om att *egentligen* skulle hon vilja sparka oss halvvägs till helvetet. Och det är okej så, att tala om att 'det här är för dagen BLÄ' men ändå sköta sig.

Man kommer långt med att de vet att 'matte lyssnar, men jag måste lyssna på matte med'.

En häst - oavsett kön - som vaktar sin box låter jag INTE vara ifred i boxen och fodrar utifrån som lösning: Det är ingen lösning, det är att backa undan och erkänna att hästen är ranghög. Och risken finns att de kommer försöka ta över i mer och mer situationer. Däremot FÅR hästen se grinig ut, under förutsättning att de vackar undan som de ska, att de inte bufflas. Och jag går inte ut och in i boxen i onödan, däremot struntar jag inte i att göra det heller. Dvs jag lyssnar på att det är obehagligt/irrterande när jag är i boxen och gör inga onödiga besök dit. Men hästen måste acceptera att man inte får bete sig hur som helst och måste backa undan, inte sparkas/hugga när matte fyller mat och vatten och att man väntar tills matte sagt varsågod. Men man får stå och vänta med en sur min, det gör inget.

Osv.

Alexandra_W skrev:
En häst - oavsett kön - som vaktar sin box låter jag INTE vara ifred i boxen och fodrar utifrån som lösning: Det är ingen lösning, det är att backa undan och erkänna att hästen är ranghög. Och risken finns att de kommer försöka ta över i mer och mer situationer. Däremot FÅR hästen se grinig ut, under förutsättning att de vackar undan som de ska, att de inte bufflas. Och jag går inte ut och in i boxen i onödan, däremot struntar jag inte i att göra det heller. Dvs jag lyssnar på att det är obehagligt/irrterande när jag är i boxen och gör inga onödiga besök dit. Men hästen måste acceptera att man inte får bete sig hur som helst och måste backa undan, inte sparkas/hugga när matte fyller mat och vatten och att man väntar tills matte sagt varsågod. Men man får stå och vänta med en sur min, det gör inget.
Osv.

Alexandra, vi pratar om samma sak, fast vi har bara valt olika saker att "kompromissa" på med hästen. Jag skriver att hästen MÅSTE kunna bli hanterad i boxen, dvs man SKA kunna stå och borsta, hålla på med det man ska etc - även om hästen är sur. Däremot skrev jag då som motvikt att "kanske inte alla människor i kollektivstallet behöver springa in och ut och fodra hästen etc, kanske kan göra det utifrån boxen". Fattar du hur jag menar då? SJÄLVKLART ska hästen inte få bestämma att ingen får hantera/gå in i boxen. förlåt om jag skrev otydligt, trodde jag var tydlig när jag skrev till tråd makaren att hästen SJÄLVKLART inte får anfalla etc.

Kan också tänka mig att din häst har ont.
Om inte, så skadar det iallafall inte att ta ut en massör för att känna igenom hela hästen och som kanske sedan rekommenderar en kiropraktor eller liknande.

Lycka till!

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Mimmi81 skrev:
Du kanske funderar, provar och mixtrar för mycket?

Vad är det egentligen du vill att hon ska klara av, kela och vara go? Kommer nog få skit för det här men hästar kelar inte så mycket, och när dom gör det oftast med andra hästar.. Måste tillstå att jag också blir alldeles varm i hjärtat när mitt sto kommer och vill ha hela huvudet under min arm och nästan somnar när jag kliar henne i örat men jag tror fortfarande att hon är lyckligast ute i beteshagen med flocken.

Däremot så _begär_ jag av min häst att hon ska underkasta sig mitt sällskap och min vård. Hon ska kunna stå uppbunden utan att skrapa med framhovarna (hon är vuxen, ingen åring och hon skrapar inte, men skulle hon göra det skulle jag inte acceptera det..bla bla.. :) )
Hon ska stå still när jag ska sitta upp, så länge jag sitter upp på rätt sätt(inte petar med tån, drar sadeln åt sidan o dyl..)
Hon ska backa när jag ber henne osv..
Sen kan ju detta ske på olika sätt, målet är ju att ha en häst som gör det vi ber om på ett harmoniskt o lättsamt sätt, vilket inte betyder att det är vidare lättsamt första gången vi provar.
När du ska backa henne, låt henne sura, men hon får inte hugga.
Hugger hon så säg ifrån med främst rösten och kroppen, säg "nej!" eller "fy"!
Går hon ett steg bakåt men ser sur ut så beröm med rösten, ignorera att hon ser grinig ut, hon gör ju faktiskt vad du ber om..
Fortsätt att belöna alla framsteg, ignorera allt surande och bit ifrån när hon hugger eller annat dumt!
Backar hon utan att sura så beröm ordentligt och avsluta sen för den gången, prova igen nästa dag och gör likadant som sist..

Otroligt dumt att säga att ston ska få hugga osv bara för att dom är ston, du har all rätt att begära lydnad (förutsatt att du själv visar hänsyn mot hästen") men däremot kan du nog aldrig begära kelighet, den får man se som bonus!!
:bow: :bow: jättebra skrivet!

Du behöver ju inte ta så illa upp?! Tycker bara det låter som om din häst inte HAR den respekten som krävs efter som hon GÖR sådana saker som du berättar om här ovan....Jag menar att hålla på så , du säger ju själv att det är jobbigt...en häst som "hytter" åt dig till å me när du bara borstar, å då inte ens på nåt kittligt ställe?
Men SOM jag SA menar jag inte att "leka besservisser"...tycker bara situationen du förklarar verkar som en sån som väcker en varningsklocka....
jag har oxå ett ENORMT starkt sto! Hennes psyke är inte utav denna värld, och man får mixtra som satan....men hon skulle ändå aldrig bete sig så....för hon vet vem som bestämmer....man ska visst mötas på kompisnivå, men det verkar ändå som om din häst kanske är den starkaste kompisen?
Men som sagt...har inte träffat nån av er...så svårt å sitta å säga här...
Å sitta å säga åt folk hur dom ska göra, det gör jag inte, men det är ett fritt forum där alla har rätt att uttrycka sina åsikter.... :mad:

MaLu skrev:
Exakt, för om hon märker att hon kan ta sig friheter så är det kört och då måste man säga ifrån direkt. (säger hon för det här gäller nog mest ston)

malu

Här säger ju du själv åt henne vad hon ska göra, eller tänka på...att hästen inte ska få ta sig friheter för då är det kört direkt....
Vad är det då din häst gör som hugger å hyttar med hovar, och du själv säger att du i början inte ens brytt dig.... :crazy:

Jag tror du har missuppfattat hela MaLu's upplägg! :idea:

Tror du?
Tycker du att man ska acceptera att en häst står å hugger mot en när man borstar? Krafsa med hovarna och hytta med hovar? :crazy:
Om hästar "får hållas" när de hå¨ller på med sådant så blir de bara värre och värre...de måste ju få lära sig att sådant beteende inte är acceptabelt...
Men vi alla är olika, men JAG hade INTE tolererat det...och jag har även sett hästar som FÅTT hålla på så...och vad som hänt i slutändan då... :(
Hur som helst, MaLu har rätt att sköta sin häst som HON vill, jag menar inte så, men jag tycker bara att det ringer en varningsklocka i och med att hon själv skrivit att hon LÅTIT hästen göra så, utan att bry sig...Man måste vara konsekvent med hästar, man kan inte tex rätta hästen ena dagen och sedan andra dagen acceptera att hästen tex nafsar...Då blir den ju förvirrad och vet inte vad som är rätt och fel,,,,
Men jag är bara en människa...inget lexikon, eller hästpratare heller för den delen... :smirk: MEN jag har ett smått galet sto...eller ja HON VAR det när hon kom, för hon var missförstådd, men nu är hon världens goaste men kamper får jag ta var och varannan dag, men genom att vara konsekvent så VET hon vad som gäller, och det behövs inte mer än ett skarpt NEj för att hon ska sluta.... :love:

Hoppas iallafall att det går bra för MaLu och hästen :)

Jag har inte läst maLu's tidigare inlägg men nej, jag skulle inte acceptera ett sånt betende.
Men så måste man utgå ifrån att hästar är individuella, på alla djur funkar inte "Nej, Nej, NEJ, NEJ!"
Jag har själv haft hand om ett sto som hade sina egna funderingar om hur en relation häst/människa skulle vårdas.
Att skrika/dra/slå/höja rösten/bli förtvivlad om en vevande hov i stallgången med henne FUNKADE inte, det trissade henne bara tredubbelt och betendet blev ÄNNU värre.OM man däremot vände ryggen en stund, pillade med annat och låtsades som att hennes beteende inte störde dig alls så slutade hon!
Hästen var inte elak, bara nyfiken, envis och otroligt stoig.
Att försöka leka Marinsoldat och gorma och domdera över henne funkade inte. Hon satte samma salva tillbaka, och du hade en häst från helvettet.

JAG tror inte på teorin om att "hästen ska lyda och veta sin plats".
Jag tror att man kan få en så mycket finare kontakt genom kompromiss, mjukt språk ochg att läsa INDIVIDENS behov.

Däremot säger jag inte att man måste smeka var häst med silkesvantar. Jag har setat i örat på hästarna/skrikit och lekt macho-matte, när situationen/individen har Krävt det!

Senast ändrad av en moderator:

Du har tydligen inte alls förstått vad jag menar, jag kanske inte förklarar tillräckligt men jag tycker att du tar i lite väl mycket nu och du behöver faktiskt inte bli arg. Det var inte jag som hade problem med hästen här kommer du ihåg det?

Min häst vet MYCKET VÄL vart gränserna går MEN jag kan inte stå och säga till henne varje gång hon grinar och hugger i luften/skrapar lite med hoven för då får jag en FÖRBANNAD häst. Det är DÅ hon börjar att hytta med benen och, i sin tur, säga ifrån mer ordentligt. Jag anser att hon faktiskt också har rätt att säga ifrån när hon inte tycker om vad jag håller på med och om inte jag lyssnar så får jag väl stå ut med konsekvenserna. Det hjälper inte att stå och säga "nej" eller "fy" när hon inte vill längre då blir hon arg. (och kom nu inte och säg att jag ska säga till henne att inte vara arg) Det som jag sa i första inlägget om att jag inte bryr mig så mycket det fungerar bäst. Jag skrev detta för att ev. kunna hjälpa trådskrivaren, inte för att få instruktioner om hur jag ska göra.

malu

Liknande trådar

Träning Jag var tveksam på var jag skulle lägga tråden och med vilken rubrik men.. Efter att ha haft ett par incidenter på vår turridning med...
2
Svar
24
· Visningar
4 551
Senast: Lager
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 385
Senast: Brandgul
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Hästhantering Har en valack på 8 år som är väldigt arg, vissa dagar "bara" lite småsur medan han andra dagar försöker attackera folk. Han har varit så...
Svar
14
· Visningar
3 285
Senast: Nathaniel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama