Vad behöver jag tänka på?

nevin

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att lämna hästägandet ett tag, och lämna pållen på foder.

Men för att inte bli alldeles djurlös har jag också bestämt mig för att skaffa marsvin igen, jag velade länge mellan kanin och marsvin, men kom fram till att jag gillar marsvinens mentalitet bättre.

Nu har jag kollat på några uppfödares sidor och hittat en som jag gärna köper "svin" av, och har skickat ett mail med förfrågan till henne. Plats och tid har jag, är arbetslös så hela dagarna är uppfyllda av ingenting, så jag kan hålls hur mycket som helst med grisarna!

Till saken då, jag vill ha ett mål med mitt djurägande, förutom själva mysighetsfaktorn, alltså tänker jag börja avla på dem. Så min fråga är: Vad ska jag tänka på när jag köper mina grisar? Finns det nån bra sida där man kan få tips och tankar innan man sätter igång?

Jag har fastnat för korthåriga, guldfärgade marsvin, eller riktigt långhåriga, men min kunskap sträcker sig inte så långt att jag vet vad de heter på "riktigt". Jag har läst några böcker, men de är inte så utförliga i sina beskrivningar av djuren,mera allmänt om marsvin i sin helhet.

Tanken är nu inte att jag ska börja imorgon och avla hej vilt på vilka djur som helst, utan jag vill verkligen lära mig mer om just den modellen jag vill ha, läsa om dem, diskutera med erfarna uppfödare och andra som "kan" marsvin. Själv har jag "hobbyägt" marsvin tidigare, så jag vet hur man sköter dem, men de som saknas är kunskapen om gener, färger och sånt!

Så, ge mig tankar och tips, vad ska jag göra/tänka på för att kunna börja avla seriöst?

Sv: Vad behöver jag tänka på?

Självklart så ska du skaffa marsvin, men skaffa 2 för de är flockdjur precis som hästar.
Världens trevligaste djur. Hur snälla och gosiga som helst. Småpratar gör de också.
Ställa ut är ju hur kul som helst.
Att få ungar är också kul, finns nog inget sötare än nyfödda marsvinsungar, små marsvin i miniatyr.
Skaffa en så stor bur som möjligt så de får utrymme, C-vitamin är hur viktigt som helst. Finns nu C-vitaminberikade foder att köpa. Som första marsvin skulle jag inte ta ett långhårigt, mycket pälsvård. Varför inte en Rex eller Teddy.
Svenska marsvinsföreningens hemsida kan du gå till, har tyvärr inte adressen. Där får du också kontakt med godkända uppfödare. Om du vill avla så skaffa två honor och låna in en hane, det gjorde jag i början.
Att föda upp på färg är svårt då det kan bli fel. Ta en ras där du inte behöver tänka på det utan bara typen.
När du köper så tala om att du vill avla så du inte får några dåliga djur. Köp gärna honor från olika uppfödare och inte besläktade. Nu kommer jag inten på nåt mer fråga om du vill veta något.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!

Jag har redan bestämt för att ta hem minst två honor, för sällskapets skull. Kommer ihåg när jag hade marsvin sedan förut hur ledsna de är ensamma, jag hade en hane som fick sitta ensam i några månader och det var ingen hit direkt....:(

Bur har jag varit och kollat på, de var rätt dyra, men väldigt stora och luftiga. Hur stort utrymme behöver de? Den buren jag kollade på var en meter på längden och kanske hälften på kortsidan....

När det gäller pälsen så har jag hur mycket tid som helst, så det är inga problem. Jag hade angorakaniner när jag var yngre, det kan väl inte bli värre än det;)? Födde upp och hade kurs i pälsvård.... Ja just, kommer ihåg klippningarna, de var intressanta..... Hade en hona som alltid satt så snällt när man klippte, hon var alltid den som fick bli förevisningskanin på kurserna!

Jag kommer säkert att återkomma, tack för dina svar och tankar!

När det gäller bur så ta så stort du får plats med eller har råd med.
Köpa begagnat kanske? Men inte mindre än den du skrev om.

Ska kolla på begagnatmarknaden, men vill nog ha en ny iallafall, det får kosta lite mer :crazy:

Jag håller på att planera för fullt just nu, ska köpa bur i början på januari, och svinen kommer straxt efter det.... :bump:

Bestämde mig just för att det får bli slutet på december, och nu har jag hittat ett "svin" för mig - nonself De Goldenroan hette visst färgen.... Sååå vacker!

Sötfärg :d
själv har jag en massa agoutisar och argente grisar :love:

im000062_orig_SE.jpg

im000038_orig_SE.jpg

im000033_orig_SE.jpg

im000054_orig_SE.jpg

im000049_orig_SE.jpg

Dum fråga.....:o , men är det den mörka färgen som är agouti? Den är ju jättefin, särskilt den andra!:love: :love: , Vill ha den :love: :love:

En augoti har tvåfärgade hårstrån, en bottenfärg och svarta toppar.

Agouti är viltfärgade med svarta ögon, Argente är viltfärgade med röda till rubinögon (lite beroende på färg).
Den andra är dessutom Satin :love:

Ja, jag lär mig nog jag med, men vilken djungel det är!

Har just ockuperat datorn för natten, ska läsa om färger,marsvin i allmänhet och deras skötsel i synnerhet....

Okej, jag ger mig in där nu och har ni inte sett mig här om.... säg ett par dar eller så, så är jag nog kvar där...:)

Hrm, säg att jag blir nog kvar fler dar än så - det är ju på engelska...... och det är INTE mitt modersmål......hehe....

Ja, många frågor kommer jag att ha.....:angel:

Måste fråga på en gång, vad står de små bokstäverna för bakom genetisk kod? Som den här tex, för Self pe Golden: Genetic code: -- bb C- ee pp or -- B- C- ee, vad är då bb, C osv?

nevin skrev:
Ja, många frågor kommer jag att ha.....:angel:

Måste fråga på en gång, vad står de små bokstäverna för bakom genetisk kod? Som den här tex, för Self pe Golden: Genetic code: -- bb C- ee pp or -- B- C- ee, vad är då bb, C osv?

De små bokstäverna betyder att det antaget inte är så starkt, genomträdande.. Typ en self black kan vara sk. bärare på pp
en gen som ger röda ögon. Vid parning med annan self black som också har pp så kan någon unge bli Self Lilac (rödögd version av svart, dock med grå/lila päls)

Okej, tack! Jag ska läsa mer och återkommer säkert med ännu fler dumma frågor....:angel:

Har en fråga till, jag hade en gång ett marsvin som var färgat som en grävling i kroppen. Hade det varit en häst tror jag hon hade kallats stickelhårig. Vad heter den färgen på marsvinsspråk?:angel:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 395
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 890
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 021
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar