Vad avgör om hästen är mini eller vanlig shetland?

Seabaz

Trådstartare
En intressant fråga dök upp idag...

Att höjden är max 85cm för att hästen ska vara en minishetlänning hajar jag MEN hur vet man det när man reggar fölet?

För visst reggar man dom som mini eller "vanlig" shetland?

Då vet man ju inte hur hög den blir?

Visst, om båda förräldrarna är små är väl chansen rätt stor att det blir en liten men man får väl använda både mini och vanliga i aveln och få "godkända" avkommor?

Och om man nu reggar sitt föl som vanlig shetland och det visar sig bli en mini...

Eller är jag helt ute och cyklar och har missat nåt?

Sv: Vad avgör om hästen är mini eller vanlig shetland?

Det finns ingen skillnad i stamboken på minishettis eller standardshettis. Alla registreras i samma stambok och det är endast mankhöjden som vuxen som avgör om det blir en mini eller standard.

Sen är det max 86 cm en minishettis får vara... :idea:

Sv: Vad avgör om hästen är mini eller vanlig shetland?

Eftersom det är samma ras registreras de i samma stambok - SSS. En mini kan ha två standardföräldrar och en standard kan ha två miniföräldrar.

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 030
Senast: sinpol
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 083
Avel Måste få skriva av mig. Idag hittade de ett dött föl i hagen på lösdriften där jag haft mitt avelssto som inte var dräktigt enligt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 826
Senast: athena
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 348
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka