Vad äter era hästar?

Sv: Vad äter era hästar?

*kl*
Detta är vad min pålle får, han är en appaloosa val. på 4 år, har stått sedan november, men tömkörs nu några dagar i veckan (skritt & lite trav) 148 cm/mkh väger ca 400 kg

Morgon (06-07): 2 nävar müsli, ½ dl linfrökaka, 2½ kg hösilage
Lunch (~12): 2 kg hösilage
Middag (16-17): 2 kg kösilage
Insläpp (19:30-20) 1½ kg hösilage, 1 dl linfrökaka + mineraler
Kvällsmat (21:30-22) 2½ kg hösilage, 1½ dl betfor, 1 dl foderjäst

*kl*

Nån gång på em 0.6 kg Kraft Groov
3-4 kg hö under dagen, resten bete.

07a nordis sto, går ute på bete.

börjar vänja av vid hösilage succesivt fram till betet..
min får nu 10 kg hösilage med kvot på 7 per dag, + ½ kg havre och ½ kg müsli. gräshage 12 h/dygn. skulle vilja säga att det just nu skulle passa till en häst på magert bete, hon har alltså o äta hela tiden men inte speciellt mycket.

Athena, havblodsto, dräktigt ska föla i Juli. Går på lösdrift och har fri tillgång till hösilage. Äter utöver det 2 kg havre, 1kg korn, mineraler och selen pulver.

Aramis stor halvblodskille på 2 år, går på lösdrift med fri tillgång till hösilage. äter 1/2 kg lusern, 1/2 liter betfor, 2 kg korn kross, 1 kg havrekross, mineraler. uppdelat på morgon och kväll.

KillBill 11 månaders halvblodshingst. fodras fem gng per dygn. behöver mkt för att hålla hullet.
7.00 2kg kornkross, 1kg havre. hösilage(ute)
11.00-12.00 hösilage(ute)
16.00 hösilage(ute)
20.00-21.00 1 kg krafft groov 125, 1 kg havre, hösilage(inne)
ca 24.00 hösilage(inne)
den totala mängden hösilage blir ca 15 kg, han har i princip fri tillgång och får så mycket han orkar äta.

bonic PRE hingst 9år, dressyr häst som även går i avel under sommar halvåret.
07.00 2kg kornkross, 1kg havre, hösilage
11.00-12.00 hösilage
16.00 hösilage
20.00-21.00 1/2 liter betfor, 1kg havre, 1 kg kornkross,mineraler, hösilage
24.00 hösilage
totala mängden hösilage ca 20kg. Ute i hagen från 07.30 till 20.00-21.00.

En liten uppdatering.

Just nu ligger hon på 6 kg silage + 6 kg hö, 2 dl KP, 1 dl havre (snålar in på det dyra köpefodret och ger gratishavren som krubbskrammel... :p) och Miner Grön.

Ska sätta mig ner och räkna på om KP:n verkligen behövs alls längre, silaget har såpass bra värden att det borde vara överflödigt.

Har ett hlb sto på 13 år, tävlas 110-120, hennes foderstat ser ut såhär:

Morgon:
500 gram havre
100 gram hippo bas musli
1 dl olja
2 dl betfor (Torrmätt)

Lunch:
300 gram havre
3 dl betfor (Torrmätt)
1 dl olja

Kväll:
500 gram havre
100 gram hippo bas musli
5 dl betfor (Torrmätt)
1 dl olja
40 gram magtarm
1-2 msk gurkmeja
3 msk salt
1 dl kraft blå mineraler
2 msk e-vitamin

Hon får fri tillgång på hö i hagen (går i hagen mellan 07.00- 18.00)
Sen får hon 6 kg på kvällen vilket 9 av 10 gånger räcker hela natten.

Går i en helt nerbetad hage och betas istället 30 minuter per dag, ökas på efterhand

Sv. halvblod 5 år, går för tillfället och rehabiliterar i hagen.
Finns lite gräs i hagen, så det finns alltid lite att tugga i sig.

Morgon (ca 6.30-7.30)
ca 6 kg hösilage

Middag (ca 16.00)
ca 4 kg hösilage

Kväll (ca 21.00)
ca 5 kg hösilage

När jag är i stallet får hon kraftfoder
0.4 l (ouppblött) betfor
1 dl sojaprotein
mineraler
+ en skvätt linfröolja (ca en msk, blir det mer så äter hon inte)

KL

Uppdatering

Kbltravare, 28 år, 158 hög, väger runt 630 kg, något svårfödd. Mest hagtomte och skrittpensionär.

Morgon runt 8:00 - 5 dl havre, 2 dl B-vitaminpellets, 1 mått biotin, 4-5 morötter + 4 kg hö ute i hagen.

Lunch runt 12-15 - något kg hö OM de har ätit upp frukosthöet. Vilket de inte alltid gör nu när hagen börjar bli grön...:d

Middag efter pyssel/motion - 5 dl havre, 5 dl groov125, 3 dl vetekli, 6 mått litovet, 1 dl miner grön, 1 slurk flytande B-vitamin.:d

Kväll och intag runt 19.30-20:00 - 5 dl betfor, 5 dl vetekli, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed, ½ dl timjan, ½ dl nypon, 4-5 morötter + 10-12 kg hö, fri tillgång på lusernhack i boxen.:d

Dricker tyvärr dåligt:cry:, dricker inte alls ur vattenkoppen i boxen:confused: Har 2 stora hinkar i boxen. "Smaksätter" vattnet i hinkarna, ena får en skvätt Äppeljos, den andra får 1 dl betfor...:d
Kväll runt 19.30-20:00 -

Uppdatering igen eftersom herrn har rasat i vikt :cry:

14 kg hö
0,5 kg lusernhack
1 kg groov125
1 kg havre
4 dl betfor torrvikt, 4 dl vetekli, 100 g miner grön, 2 dl b-vitaminpellets, 1 mått biotin, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed, ½ dl nyponskal, 6 mått litovet
+ gräs i vinterhagen:d

En liten uppdatering.

Just nu ligger hon på 6 kg silage + 6 kg hö, 2 dl KP, 1 dl havre (snålar in på det dyra köpefodret och ger gratishavren som krubbskrammel... :p) och Miner Grön.

Ska sätta mig ner och räkna på om KP:n verkligen behövs alls längre, silaget har såpass bra värden att det borde vara överflödigt.

Ny ändring igen...

4 kg hö + 8-9 kg silage, småskvättar havre och Miner Grön.

Börjar dock lägga ut, så nu måste jag skaffa boots (tog av skorna) och sätta igång och motionera. :o

Häst 1: Ridponny valack 144-145 cm ca 400 kg född 2002(7 år).
Är under igångsättning men kommer gå rätt hård träning framåt sommaren och sedan lättare ridning under vinterhalvåret + helvila under ca 1 månad.
Kommer tävlas i hopp, dressyr och distans på lättare nivå (clearround), men kommer att tränas för att senare klara högre klasser i distans.

Rids 5-6 dgr/vecka, varierat, främst i skogen.
Normalfödd.

Just nu eftersom att han håller på och ska bygga muskler:

Hö: fritt (just nu skulle jag tro runt 7 kg då det kommit en del gräs i hagen, på vintern får han i sig runt 12 kg).
Lusern: 0,5 kg
Hippo alfa: 0,5-0,7 kg
Soja: 0,2 kg
Betfor: 0,3 kg (torrvikt)
Krafft miner blå: 1 dl (80 g)
Salt: 1/3 dl, mer vid ansträngning(+saltsten i sommar)
Bakjäst: 1/2 paket (får inte än men ska börja ges inom ett par dagar)

Han får krubbmaten efter ridning (vilket blir på senare eftermiddag/kväll, om han inte rids blir det samma tid ändå)

Kommer även börja få glucosamin när han börjar tränas mer.

Sojan kommer att tas bort mer och mer nu under veckan eftersom att gräset innehåller en del.

Häst 2: Welsh Cob sto 146-147 cm. Född 2006(3 år). Ca 500 kg. Går promenader, ska börja följa med som handhäst (första gången idag:)), och lite "skrämselträning" så som trafik, plastpåsar och allmänt läskigt. Ska snart börja tömköras och senare köras in. Under hösten ska hon sittas in. Ska användas som allroundhäst och lite till avel.

Aktiveras för tillfället 2-3 ggr/vecka men ska börja ökas till 4-6 ggr/vecka. Dock kan en dag bestå av att "leka" med pressenning i 15-20 minuter så det är ju inte direkt någon hårdträning;). Men planerar att skärpa till mig så hon kommer ut som handhäst 2 ggr/vecka och en promenad dag. Och resten av dagarna lite lydnad och skrämselträning.
Lättfödd

Kommer nu få:

Hö: fritt ( runt 8 kg pga att det kommit rätt mkt gräs, men skulle tro att under vinter så kommer hon sätta i sig runt 15 kg, är dock inte säker då jag fick hem henne i mars:))
Betfor: 3-4 dl uppblött (endast för att blanda ut mineralerna)
Krafft miner blå: 1 dl
salt: 1/3 dl (saltsten i sommar)
Bakjäst: 1/2 paket (får inte än men ska börja ges inom ett par dagar)

Har fram till nu fått även fått 3 dl soja, 2 dl hippo alfa, 2 dl lusern också men sojan ska tas bort helt och de andra två kommer hon få en skvätt av veckan ut.

Hon får krubbmaten när hon tas in för att pysslas med eller så får hon när de andra två är inne ute i hagen. Det blir vilket som på sen eftermiddag/kväll.

De går ute dygnet runt.

Känner att jag skrev rätt mkt mer än vad som behövdes:angel::o:D

Senast ändrad:

kl.

Morgon: 1,5 kg, enlilage och morötter.
Insläpp: 1,5 kg ensilage och 1/4 liter betfor.
kl:18:00 1,5 kg ensilage.
Kvällsfodring: 4 kg ensilage, morötter ev. lite korn, ca en dl. Vit + mineraler.

Kommer förmodligen minska ensilaget såsmåningom.

9 årig eng.fbl valack.
Rids dagligen någon vilodag.
Går i stor hage med gräs tillsammans med kompis.
Inte så jättesvår född men går det neråt går det ruskigt fort.

Morgon: 4 kg hösilage samt 1 kg müsli
Lunch: 3 kg hösilage
Em: 5 kg hösilage 0.5 kg müsli + 0,5 l havre
Kväll: 3 kg hösilage 1 kg müsli
+ Mineraler

KL
Korsning ponny/tori, normalfödd, 4 åring som går på lösdrift fri tillgång grovfoder av bra näringsvärde. Inget arbete för tillfället.
Just nu har hon inte kommit in i flocken än och får inte äta så mkt så hon får hösilage vid sidan av (nåt kg) och kraftfoder:
ca 1,5 kg hippo bas basic
1 kg kornkross
2 dl linfrökaka (fäller fortfarande)
1 msk salt (slickar ej saltstenen)

Kommer minska om några veckor eller när hon kan hålla hull.

Nu får min 2:åring som nyss börjar gå ute hela dygnet med täcke på nätterna (men kommer in vid tungt regn):

Morgon: ½kg müsli och hö i hagen.
Lunch: hö i hagen.
Middag: hö i hagen.
Kväll: ½kg müsli, 250g betfor, 2 pump linfröolja och hö.

Hon får även tokosel 1ggn vecka och morötter vid kraften :)

Senast ändrad:

*kl

Ändringar igen (Tror jag :grin: )

Min pålle, sto 13 år boxvila, tjock men ngt bukig
Morgon 2,5 kg hö
Middag 2 kg hö
Kväll 4,5 kg hö
+ lite lucernbetfor och några tuggor gräs under kvällen.

Unghäst 3 år, under inridning, lite småfet.
Morgon En skvätt hö
Middag 1,5 kg hö
Kväll 2,5 kg hö
Sen går hon i gräshage under dagen & får en skvätt av lucernbetfor för att få mineraler

Gamling 24 år (På fredag! :D )
Morgon en skvätt hö
Middag: 3 kg hö
Kväll: 5 kg hö + lucern, vetekli, soja & mineraler
Och gräshage på dagen.

Maximus betar gräs 6,00-22,00.
När han kommer in på kvällen får han 2 kg hö, 2 kg korn, 1 dl mineral och 5 dl soja.

Halvblod/fullblod, 11 år. Lättare träning, mest dressyr.

Nu har vi ändrat :D

Halvblodssto, 5 år, under igångsättning
Går i gräshage 07-20
Får ca 2 kg (väldigt torr) ensilage på kvällen

På söndag släpps hon ute nattetid, om vädret inte blir sämre.

*kl*

har två ponnyer går i samma hage. i hagen finns lite gräs i som dem går o pillar på.

ponny 1. 135 cm,6 år. tävlas i hoppning och tränar 2 gr i veckan för instruktör dress o hopp, rids ca 6 gr i veckan. väääldigt svårfödd:crazy:

7- 8 ~ 1,5 kg hö (utsläpp)

12 ~ 1,5 kg hö

17- 18~ 1 kg hö + lite halm för o pilla på (insläpp på vintern)

20- 21 ~ 4,5 kg hö , 1,5 kg lusern, 1 liter havre, 1 kg krafft groov, 6-7 dl betfor. + lite vitamin tillskott mm. (insläpp på sommaren)

Ponny 2. 143 cm 11 år, under inridning och utbildning rids ca 4 gr i veckan. vääldigt lätt född:grin:

7-8 ~ 1,5 kg hö

12 ~ 1,5 kg hö

17- 18 ~ 1 kg hö med lite halm o pilla på

20- 21 ~ 1,5 kg hö med lite halm. 1 näve havre och 1 dl betfor.

svårt att dela upp när den ena blir tjock på en liten näve extra mat och den andra kan man ge hur mkt som helst för att hålla henne i hull. så fick bli att hon får mkt mat på kvällen ist.

ponny 1 fick förut ännu mer hö när hon växte. hon åt som ett stort halvblod då:grin: aldrig blev hon tjock. men nu har hon jätte fint hull o hoppas hon kan hålla det nu även över tävl säsongen :D

sen nästa mån ska nog havren bytas ut mot kornkross ;)

KL

Mina hästar äter gräs, inget hö/hösilage eller kraft öht, bara grääääääääs :d
Tjocka börjar dom bli med.. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 916
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
535
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka