Sv: Vad äter era hästar?
Häst 1: Ridponny valack 144-145 cm ca 400 kg född 2002(7 år).
Är under igångsättning men kommer gå rätt hård träning framåt sommaren och sedan lättare ridning under vinterhalvåret + helvila under ca 1 månad.
Kommer tävlas i hopp, dressyr och distans på lättare nivå (clearround), men kommer att tränas för att senare klara högre klasser i distans.
Rids 5-6 dgr/vecka, varierat, främst i skogen.
Normalfödd.
Just nu eftersom att han håller på och ska bygga muskler:
Hö: fritt (just nu skulle jag tro runt 7 kg då det kommit en del gräs i hagen, på vintern får han i sig runt 12 kg).
Lusern: 0,5 kg
Hippo alfa: 0,5-0,7 kg
Soja: 0,2 kg
Betfor: 0,3 kg (torrvikt)
Krafft miner blå: 1 dl (80 g)
Salt: 1/3 dl, mer vid ansträngning(+saltsten i sommar)
Bakjäst: 1/2 paket (får inte än men ska börja ges inom ett par dagar)
Han får krubbmaten efter ridning (vilket blir på senare eftermiddag/kväll, om han inte rids blir det samma tid ändå)
Kommer även börja få glucosamin när han börjar tränas mer.
Sojan kommer att tas bort mer och mer nu under veckan eftersom att gräset innehåller en del.
Häst 2: Welsh Cob sto 146-147 cm. Född 2006(3 år). Ca 500 kg. Går promenader, ska börja följa med som handhäst (första gången idag
), och lite "skrämselträning" så som trafik, plastpåsar och allmänt läskigt. Ska snart börja tömköras och senare köras in. Under hösten ska hon sittas in. Ska användas som allroundhäst och lite till avel.
Aktiveras för tillfället 2-3 ggr/vecka men ska börja ökas till 4-6 ggr/vecka. Dock kan en dag bestå av att "leka" med pressenning i 15-20 minuter så det är ju inte direkt någon hårdträning
. Men planerar att skärpa till mig så hon kommer ut som handhäst 2 ggr/vecka och en promenad dag. Och resten av dagarna lite lydnad och skrämselträning.
Lättfödd
Kommer nu få:
Hö: fritt ( runt 8 kg pga att det kommit rätt mkt gräs, men skulle tro att under vinter så kommer hon sätta i sig runt 15 kg, är dock inte säker då jag fick hem henne i mars
)
Betfor: 3-4 dl uppblött (endast för att blanda ut mineralerna)
Krafft miner blå: 1 dl
salt: 1/3 dl (saltsten i sommar)
Bakjäst: 1/2 paket (får inte än men ska börja ges inom ett par dagar)
Har fram till nu fått även fått 3 dl soja, 2 dl hippo alfa, 2 dl lusern också men sojan ska tas bort helt och de andra två kommer hon få en skvätt av veckan ut.
Hon får krubbmaten när hon tas in för att pysslas med eller så får hon när de andra två är inne ute i hagen. Det blir vilket som på sen eftermiddag/kväll.
De går ute dygnet runt.
Känner att jag skrev rätt mkt mer än vad som behövdes