Vad äter era hästar?

Sv: Vad äter era hästar?

Uppdatering...:laugh:

Morgon: 5 dl havre, ½ dl timjan

Gräs i hagen.:d

Kväll: 4-6 kg hö
½ kg lusernhack
½ kg groov125, 5 dl havre, 3 dl betfor torrvikt, 3 dl vetekli, 50 g miner grön, 1 dl b-pellets, 2 mått bioglucomin, 1 mått kiselgur, 1 mått biotin, ½ mått profeed, ½ dl nypon, 3 potatisar:laugh:

2 dl betfor, 2 dl vetekli, 2 dl havre, 2 dl groov125, 5 dl lusern efter motion/pyssel

Jag uppdaterar också.

Morgon:
Tuss hö (i väntan på att få komma ut)
5 dl Krafft Grund
Lite salt

Gräs i hagen hela dagen.

Intag:
Tuss hö
4 dl Krafft Grund
1 pump Shy Feeder B

Kväll:
4 kg hö
5 dl Krafft Grund.
Kväll:

*KL*

jag reagerade på samma, många ger så mkt krafft foder till hästarna, fast de går "lätt" motion, de e massa hop kok, nya muslin mm... som kommer på marknaden nu, o o nya mineraler, pulver, örter mm... som anses "naturligt" för hästarna, (nu blir säkert många arga..) MEN tänker folk på vad de stoppar i hästen?

många verkar ha "svår" födda hästar, ger dem tonvis m krafft foder, lite hö(räknat på ts, per kg) ex. ger du en fullstor häst (600 kg) 12 kg ensilage så är de inte mkt i torrvikt... många räknar visst inte på ts. när de fodrar utan räknar blint kilon bara, desto blötare hö desto mer hö behövs.

SÅ vad e normalt för hästen att äta? 4 kg musli som kan innehålla vad som helst solrosfrön. majs, havre, korn, soja.... o mycket mer där till...
och 10 ensilage...

Jag känner igen fenomenet svår född häst, när jag i min "ungdom" köpte ett hbl, en valack, var då 10 år gammal, "svårfödd", han VAR mager, han gick på 4 kg krafft, o 6 kg hö. hästen hade inte lärt sig att äta hö.

men allteftersom har han lärt sig att äta hö. de tog 2 år för han att "gå över" från krafft foder till hö.

tackar för mig:bow:

((ja jag vet.. ja var liite provocerande mot er ang detta med foder, inga NAMN nämda, den som tar åt sig... tar åt sig....:devil: ))

Min gubbe, kbltravare, 158 hög, väger runt 625 kg, SVÅRFÖDD 28-åring, får fri tillgång på hö höst, vinter och vår. Äter runt 20-22 kg per dag + ½l-1 kg lusernhack. Ibland ännu mer.
Nu när han går på dagbete, äter runt 4-6 kg hö per natt.

½ kg lusernhack
½ kg groov125, 5 dl havre, 3 dl betfor torrvikt, 3 dl vetekli, 50 g miner grön, 1 dl b-pellets, 2 mått bioglucomin, 1 mått kiselgur, 1 mått biotin, ½ mått profeed, ½ dl nypon, 3 potatisar:laugh:

2 dl betfor, 2 dl vetekli, 2 dl havre, 2 dl groov125, 5 dl lusern efter motion/pyssel

Gu, jag blev trött bara av att läsa det där. :o

Varför ger du så mkt olika saker?
Antar att du har en anledning och inte bara ger det pga "något du hört ska vara bra"...?
Jag fiuck det till att du ger 14 (!!!!) olika sorter? :eek:
Inklusive potatisarna :p

Såhär ser min hästs foderstat ut när den är under tävlingssässong :)

Morgon (ca 8.00)
1 kg Hö (ges först för att sätta igång magen efter natten)
1 kg Müsli (Mustang Original)
½ kg Havre

Lunch (ca 12.00)
2 kg Hö

E.M. (ca 15.00)
2 kg Hö

Insläpp (ca 18.00)
1 liter Betfor (blötlagd)
1 kg Havre

Kväll (ca 21.00)
3,5 kg Hö
1 kg Müsli (Mustang Original)
½ kg Havre

Sedan får han även Steel Joint, och 1-2 kakor Halm utspritt i spånet.

Min gubbe, kbltravare, 158 hög, väger runt 625 kg, SVÅRFÖDD 28-åring, får fri tillgång på hö höst, vinter och vår. Äter runt 20-22 kg per dag + ½l-1 kg lusernhack. Ibland ännu mer.
Nu när han går på dagbete, äter runt 4-6 kg hö per natt.

ja är han 28 så då FÖRSTÅR man att han behöver, nu skrev ja kanske lite luddigt, drar ju inte alla över samma kant, ex. gamla hästar, föl, unghästar är ju i behov av mer än ex. "lättfödd" häst i god kondition o rids lätt arbete..

½ kg lusernhack

Varför POTATISAR? jag har lärt mig att aldrig ge potatis till djur pga de är väldigt svårsmält, och kan orsaka kolik bla... inte ens småbarn el gamla människor rek. äta ex. färskpotatis pga magen rasar...

Japp, han är 28 år och svårfödd. Håller inte hullet på enbart bete, utan får lusern och kraftfoder året runt, de senaste 5 åren. Nu går han på dagbete och sover inne, tappar hull annars.
Är skrittpensionär i vanliga fall. Men just nu är det bara hagen som gäller pga att hovisen inte kommer...

Självklart har jag en anledning :mad:
Svårfödd 28-åring, kbltravare. Har problem-mage, dåliga leder och hovar. Är dessutom hosthäst.:(
Potatisarna har jag slutat med eftersom han blev dålig i magen av dem. Så han får bara 13 sorter nu...;)

Han fick ca 5 kg hö per dag i Tyskland och samma kraftfodergiva.. Så han äter nästan dubbelt så mycket mer hö nu :)

KL

Det verkar lösa sig så att hon kan gå på halvtidsbete med munkorg, så här kommer sommarfoderstaten:

Gräs, ca 4 kg hö, 1,5 dl Miner Grön, salt, biotin.

Varmblod, ca 160 cm, lite överviktig... :o

Gotlandsruss, sto, lättfödd:

Bete ("magert") dygnet runt, fast på dagarna väljer hon att stå i utebox pga värmen och insekter.
Fri tillgång på halm salt och slickmineraler. (Och vatten såklart!)
75 ml havre, 1 dl linfrökaka och ett äpple eller en morot efter träning:)

Han fick ca 5 kg hö per dag i Tyskland och samma kraftfodergiva.. Så han äter nästan dubbelt så mycket mer hö nu :)

Men sedan vet man ju om att tyskar har konstig syn på det där med hästhållning oxå ;) Bra att du gått upp med högivan då iaf :)

Sen får man ju ha i åtanke att de inte alls har samma höproduktion som vi i Sverige, det finns inte plats för att kunna få fram hö till den mängden hästar de har.

Men sedan vet man ju om att tyskar har konstig syn på det där med hästhållning oxå ;) Bra att du gått upp med högivan då iaf :)

Sen får man ju ha i åtanke att de inte alls har samma höproduktion som vi i Sverige, det finns inte plats för att kunna få fram hö till den mängden hästar de har.

...och visst är det även så att de i större utsträckning använder halm som strömedel än vad vi gör här?

Just nu är det grönt gräs som gäller med saltsten såklart! Även morötter och annat gott..

För övrigt äter min Frieser St Hippolyt Hesta mix musli special ca 1 kg om dagen och en 10-12 kilo (antagligen mer) hö.
Nordisen får ca 8 kilo hö och även hon hesta mix musli ca 0,5 kg men ska byta hennes till ett annat nu i höst. Sen är det mineraler såklart!:)

De utför inget hårt arbete just nu.. semester.. Men vanlig motionsridning är det menat i vanliga fall!:angel:

KL

Min går på bete så får endast 2-3 nävar betfor (räknat i torr mängd men blötes självklart upp) + salt.
Annars njuter hon av gräset :love: :d

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 913
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
533
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka