Vad äter era hästar?

Sv: Vad äter era hästar?

KL

28 år kbltravare, 158 hög, väger runt 600 kg (564 enligt måttbandet, men det litar jag inte på). Svårfödd gamling ( i bra hull nu). Hagpensionär med tänder och mask kollade.

Bete dagtid- tyvärr uruselt...:(
Fritt hö inne till kvällen (runt 3-8 kg)
Fritt lusernhack inne (½-1 kg)
½ kg groov125
½ kg helhavre
5 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli, 50 g miner grönpellets + dv "pulver".
Morötter:d

Ska snart flytta "hem". Får då förrutom kraftfoder och lusern (samma mängd) 20-25 kg hö per dag.
Analys ska tas på årets hö så fort vi kommer hem.

Halvblodsval 13 år, 168cm som går lätt arbete.

Får när han stallas in:

Morgon, 06-07 : 3 kg Hö
½ kg Kraft grund

Middag: 2 kg Hö
direkt efter insläpp 15-18 beroende på väder

Kväll, 19:30-21: 3 kg Hö
½ kg Kraft grund
½ l uppblött lusernpellets
+ B-vitamin
+ A-D vitamin (enligt rek. från hovis)

Enkelt räknat får han dubbel kg mängd av ensilage eftersom det består av så stor del vatten, när det blir ensilage jämför med torrt hö.

KL

28 år kbltravare, 158 hög, väger runt 600 kg (564 enligt måttbandet, men det litar jag inte på). Svårfödd gamling ( i bra hull nu). Hagpensionär med tänder och mask kollade.

Bete dagtid- tyvärr uruselt...:(
Fritt hö inne till kvällen (runt 3-8 kg)
Fritt lusernhack inne (½-1 kg)
½ kg groov125
½ kg helhavre
5 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli, 50 g miner grönpellets + dv "pulver".
Morötter:d

Ska snart flytta "hem". Får då förrutom kraftfoder och lusern (samma mängd) 20-25 kg hö per dag.
Analys ska tas på årets hö så fort vi kommer hem.

20-25 kg hö per dag???:confused:

Hinner han äta allt det? Dum fråga kanske men går han ute i hage på dagen?

Min häst faller av fort när han står inne på dagarna, vid ex. skada tots extra mat. Han behöver röra på sig för att hålla hullet.

vad är det för typ av häst? D-ponny valack (newforest/fullblod), f-87 (22år). haft fång. Är relativt lättfödd; men svår att hitta en bra balans på fodret dock =S
Vilket arbete utför de? Rids 5-6 dagar i veckan. Tävlingskondition, tävlas EJ.
Vilken tid får de maten? Ute dygnet runt just nu, men stödfodras morgon (ca 08), middag (ca 14) kväll (ca 21)

Han går tillsammans med en annan fångponny i en skogshage. med mkt träd och lite gräs. har alltid något att tugga på =)

* utan analys just nu.
men han får.
8kg hö (både fjolårshö och årshö)
4dl krafft 60
1dl kli
1dl steel Joint

Jodå. Han hinner äta allt.
Går ute mellan 8-18 på höst, vinter och vår. Äter runt 5-6 kg inne, resten inne.

knapp

Mina går på bete. Fullblodet får dessutom 1 kg lucern varje dag. Han har börjat med ett hårdare träningsschema nu och jag upplever att han behöver mer bränsle, därför kommer jag också lägga till mer energi i maten (olja). Bete har vi tills det inte kommer mer gräs, hur gräset ser ut styr när vi även börjar stödfodra med hösilage.

KL

Jag har en halvblodsvalack som är 4,5 år, 180 cm i manken (väger runt 750 kg) och rids 5-6 dagar i veckan, lätt träning, normalhull/normalfödd.

Morgon (7:00 inne): 3 kg hösilage, 1 kg Fibergi Bas
Middag (12:00 i hage): 3 kg hösilage
EM (16:30 inne): 3 kg hösilage, 0,5 kg Fibergi Bas
Kväll (21:00 inne): 5 kg hösilage, 0,5 kg Fibergi Bas, 2 kg halm

Just nu äter de hösilage som är andra skörd från förra året. Han står på halm men jag räknar med att han får i sig ca 2 kg under natten.

Totalt: 110,6 MJ, 722 Smb rp, 62,8 CA, 38 P.

kl

Just nu är ponnyn skadad, så det är endast underhåll.´

7.00 2 kg Hö
11.00 2 kg Hö
15.00 2 kg hö + 0,05 kg betfor med glukovett, mineraler och linfröolja (endast 1 skvätt för eksem)
20.00-21.00 2 kg Hö

Sedan får han äpple, morötter, hästgodis och ut och beta i 30-40 min varje dag. Fet ponny... :o

Min häst (165 cm halvblod) 13-15 kg hösilage, 1 dl mineraler,1 liter korn kross, 1 liter betfor(mäts upp när den är blöt)
samt 2 kg halm.
Jag känner mig väldigt "basic" när jag läser vad alla ger sina hästar...

Ute menar jag.:laugh:
5-6 kg hö UTE i hagen. Resten inne - runt 15 kg hö, har fri tillgång i boxen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 913
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
533
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka