Vad äter era hästar?

Sv: Vad äter era hästar?

Halvblod m fullblodsinslag
ca 600 kg drygt 1.60 hög
Lätt träning i stort sett dagligen, uppsuttet eller från marken

6.00 frukost 2 kg hö 2.5 dl helhavre o 5 dl krafft havrefri müsli.

8.30 ut i gräshage

om hästarna går ute till nattning, får den ca 5 dl helhavre i hagen på em.

om hästarna tas in...

16.00-17.00 ngn gång... 2 kg hö, 2.5 dl helhavre och 5 dl krafft havrefri müsli.

20.00-22.00 4 kg hö, 2.5 dl helhavre, 5 dl krafft havrefri müsli och 3.5 dl betfor (innan blötning) samt för närvarande "dubbel dos" B-vitamin

Mineralslicksten i boxen, samt står på halm.

Uppdatering - herrn går i sjukhage :((mindre hage med lite gräs)

Morgon: 4 kg hö, ½ liter havre, ½ liter groov125
Middag: ½ liter havre, ½ liter groov125, 100 g miner grön, 1 dl K B-vitaminpellets, 1 mått biotin + hö om det behövs fyllas på i hagen.
Kväll: 10 kg hö, ½ kg lusernhack, ½ liter havre, ½ liter korn, ½ liter groov125, 4 dl betfor torrvikt, 4 dl vetekli, 6 mått litovet, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed, ½ dl nypon

Betas varje dag 15-20 min.:d

Halvblod sto 7 år, är under utbildning.

Morgon: 1/2 liter havre
4 kg ensilage

Lunch: 4 kg ensilage

Middag: 2 dl kli
1 mått betfor
1 dl mineraler
1 kaspsyl b-vitamin
Morötter
5 kg ensilage

Kommer öka på havre mängden ju mer hon rids men hon ligger inte i någon hård träning nu.

Min häst är en 9 årig vbl valack som rids 6 dagar i veckan ca 1 timma varje gång. Håller på att sätta muskler just nu.

Morgon, 07:00-07:30: 4 kg hösliage, 0.5 kg krafft grund.
E.m, 15:00-17:00: 4 kg hösliage
Kväll, 19:00-20:00 5 kg hösliage, 0.5 kg krafft grund och 1 kg lusern.

Även om det ser ut att vara en lång tid mellan frukosten och e.m höet så är han knappt hungrig när jag tar in hnm på e.m.

Jag är lite nyfiken på hur du (och vissa andra) tänker när ni ger liknande givor.
2½ kg hö kan ju inte ta mer än ett par timmar för hästen att äta.
Om då hästen får sin mat vid 21.00 och man kan överdriva tiden lite så är alltså maten uppäten absolut senast 00.00.
Detta innebär att hästen då står utan mat i minst 7 timmar(!), antagligen mer om den inte äter väldigt långsamt..

Samtidigt i just ditt fall så ger du din häst 2-3 kg hö mellan 13-17 där det alltså bara är 4 timmar mellan.

Hur tänker du/ni som lägger upp fodringarna på det sättet?

Såg detta nu, lite sent kanske men svarar ändå. Dom flesta hästar står en längre tid utan mat på natten. Jag står inackorderad och hon som arbetar i mitt stall vill nog knappast gå upp mitt i natten och ge min häst hö bara för att det ska gå ett mindre antal timmar till morgonfodringen. Skulle inte spela någon roll om jag gav mer hö med tanke på att min häst äter upp det fort ändå.

Fattar inte riktigt vad du menar med det sista? Så ser de flesta rutiner ut på dom stall jag har varit i, ser faktiskt inte vad problemet är där?:crazy:

ridponnyhingst på ca 143 cm i mankhöjd nu, 2 år, går ute dygnet runt. Lättfödd.
Fri tillgång till hö + betet i hagen
1/2 kg havre och 1/2 kg müsli + mineraler

Paintsto, 20 år, går ute dygnet runt. Stor i maten och aningens svårfödd. Betäckt i vår.
Fri tillgång till hö + betet i hagen
1/2 kg betfor, 1 1/2 kg havre och 1/2 kg müsli + morötter och mineraler.

Såg detta nu, lite sent kanske men svarar ändå. Dom flesta hästar står en längre tid utan mat på natten. Jag står inackorderad och hon som arbetar i mitt stall vill nog knappast gå upp mitt i natten och ge min häst hö bara för att det ska gå ett mindre antal timmar till morgonfodringen. Skulle inte spela någon roll om jag gav mer hö med tanke på att min häst äter upp det fort ändå.

Fattar inte riktigt vad du menar med det sista? Så ser de flesta rutiner ut på dom stall jag har varit i, ser faktiskt inte vad problemet är där?:crazy:

Varför förstår du inte problemet?
Att "alla" har liknande rutiner betyder ju inte att det är det bästa för hästarna - det beror snarare på okunskap och ovilja att förstå hur hästarna fungerar (Samt viss lathet :grin: ).

Det jag syftade på är att vid ex middagsmålet i det fallet så fick hästen en relativt stor giva, och fick bara stå utan mat kanske ett par timmar, medan den på kvällen får stå utan mat i 7 timmar = INTE bra för hästens mage.

Om man inet kan styra över sina fodringstider så måste man ju ge givan efter hur fort hästen äter.
Om hästen får mat var 8onde timme så kan man ge hästen samma giva vid varje mål, men om det är ex 4-8-12 timmar mellan målen så måste man ju ransonera givorna på annat sätt så hästen slipper stå utan mat för länge.

Klart det spelar roll om du ger mer hö. En häst kan inte äta upp två kilo på samma tid som fem kilo.
Om den äter superfort och du redan ger en Stor giva så kan man slänga in lite "äcklig" mat (om hästen inte är superglupsk) så den iaf kan välja på att tugga i sig lite, eller lägga maten i exv hönät för att förlänga ättiden.

Hästmagen fungerar inte på ett optimalt sätt om den står utan mat för länge!

Nu har vi tagit bort frukosten då de går direkt ut på gräs :) Men de äter kvällsmat och hö i hage utan gräs en vecka till för att vänja in sig.

Kvällsmat: Ett bra hö (kanske 5 kilo nånting var)

½kg müsli
250g betfor
2 pump linfröolja
tokosel 1 ggn vecka

Håller hon hullet på det stora betet sen tar jag bort kvällsmaten och ger henne bara när vi "tränat", annars får hon behålla den som vanligt.

Har fått hem ny pålle nu :)

Hon får:
Morgon: 1 kg hö, lite pellets
Middag: 4 kg hö, lite musli
Kväll: 6 kg hö, havre.

Sen gräs i hagen.

Vet inte hur pass svår/lättfödd hon är än eftersom hon bara varit här ett par dagar, men hon går inte hungrig iaf :)

Varför förstår du inte problemet?
Att "alla" har liknande rutiner betyder ju inte att det är det bästa för hästarna - det beror snarare på okunskap och ovilja att förstå hur hästarna fungerar (Samt viss lathet :grin: ).

Det jag syftade på är att vid ex middagsmålet i det fallet så fick hästen en relativt stor giva, och fick bara stå utan mat kanske ett par timmar, medan den på kvällen får stå utan mat i 7 timmar = INTE bra för hästens mage.

Om man inet kan styra över sina fodringstider så måste man ju ge givan efter hur fort hästen äter.
Om hästen får mat var 8onde timme så kan man ge hästen samma giva vid varje mål, men om det är ex 4-8-12 timmar mellan målen så måste man ju ransonera givorna på annat sätt så hästen slipper stå utan mat för länge.

Klart det spelar roll om du ger mer hö. En häst kan inte äta upp två kilo på samma tid som fem kilo.
Om den äter superfort och du redan ger en Stor giva så kan man slänga in lite "äcklig" mat (om hästen inte är superglupsk) så den iaf kan välja på att tugga i sig lite, eller lägga maten i exv hönät för att förlänga ättiden.

Hästmagen fungerar inte på ett optimalt sätt om den står utan mat för länge!

Nej mer hö kan jag inte ge då det är för för proteinrikt och då blir foderstaten helt fel, däremot ger jag kanske 1 kg halm till kvällen. Jag tycker inte att 1½ kg hö är mycket till middag och under dagen går det ett ganska jämnt antal timmar till varje hö/fodergiva, det är bara under natten som det går fler timmar och visst det kanske inte är helt optimalt men inget min häst far illa av på något vis.

Hollänsk ridponny 147cm "smäcker typ"

Får följande:

Morgon
1.5 kg hösilage+ 1.5 kg hö
Beta lite gräs för hand (ganska starkt gräs)
0.25 Betfor och 0.25 Havre/krafft/mineraler blandad, alltså 0.5 krafft totalt.

Går hela dagen i ganska liten hage, ganska lite med bete tyvär, släpper han en stund på dagen så han får äta lite starkare gräs i hagen nu innan sommaren så han ska vänja sig för ev bete.

kväll
Samma som på morgonen!

Äter alltså totalet 1kg Krafftfoder och 6kg Grovfoder plus gräset.
han går i liten hage då han just nu är skadad sedan ganska lång tid, skrittas 30min till 1 timme per dag så han går på lätt arbete.

Uppdatering - herrn går kvar i sin sjukhage med liite gräs:(

Morgon: 7½ dl havre, 5 dl groov 125, ½ dl timjan + 4 kg hö ute i hagen.
Middag: 7½ dl havre, 7½ dl korn, 5 dl groov125, 75 g miner grön, 1 dl b-pellets, 1 mått biotin.
Kväll: fritt hö runt 9 kg, ½ kg lusernhack, 7½ dl havre, 4 dl betfor torrvikt, 4 dl vetekli, 3 mått glukosamin, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed, ½ dl nypon

Höet fylls på ute om det behövs.
Betas varje dag 15-30 min.:d

Hur vet du att hästen inte far illa? Har du varit inne och kollat på magen?

Det är bara de känsligaste hästarna som brukar visa om de är tokhungriga.
(Dvs går för länge utan mat. INGEN häst mår bra av det!)
I mitt stall får majoriteten av hästarna för lite mat, men det är inte alla som visar det. Endel står snällt och väntar på sin mat, medan andra (de flesta) blir tokiga vid fodringarna.

morgon 07.00:
1 kg hö

lunch 13.00:
2-3 kg hö

eftermiddag 17.00:
1½ kg hö

kväll 20-21.00:
2½ kg hö

Kollade nu hur du hade lagt upp fodringen. Om man räknar med att din häst äter 1 kg hö på en timme så står den ju utan mat väldigt ojämnt under dygnet.
5 timmar morgon-lunch. En(!) timme lunch-em. ca 2 timmar em-kv. och 8 timmar kv-morgon.
Någon mindre om du ger halm då.
Då har jag bara räknat lite halvdant, sen så äter ju många hästar fortare än så...

En häst bör ju som sagt inte stå utan mat mer än absolut max 4 timmar (Egentligen mkt mindre) så för att din hästs mage ska må BRA så borde du ju lägga om fodergivorna.

Senast ändrad:

Har ett engelsktfullblod som är sju år. Rider ca sex dagar i veckan med lite varierade arbetsnivå med medel skulle ja nog säga, håller på att utbilda han, när jag köpte han i december var han helt outbildad och rätt mager.

Men han får iallafall
2 kg hö på morgonen + ett liter mått med pellets
3 kg till lunch
2 kg till em + 0.75 liter mått betfor och 0.25 kross korn
3 kg till kvällen

han har faktist laggt på sig lite hull:bow:

Har en 3-årig varmblodstjej som får:

3kg kraft grund,
7 kg torrhö ,
1 kg morötter,
3 dl. betfor ,
fördelat på 3 måltider.

Hon körs 2 gånger i veckan och rids en gång i veckan.
Går ute dygnet runt nu under sommaren i medel stor hage !

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Uppdatering, har plåckat bort ca hälften av allt hösilage pållen fått i vintras/våras, även mminskat från 5 mål mat till 3, har därimot ökat upp på kraftfodret sedan vi kommit ihång med ridningen. Så 4 årig appaloosa valack under igångsättning rids 3 dagar i veckan + arbetas från marken 1. Varken svår eller lättfödd, kan äta massor utan att bli tjock.
Så här ser hans foderstart ut nu:
Morgon: 1½ kg hösilage, 5 dl müsli + 1 dl linfrökaka
Middag: 1½ kg hösilage
Kväll: 2½ kg hösilage, 2 koppar betfor, 1 dl linfrökaka + 2 teskedar gurkmeja

Att han får så lite hösilage är att jag har öppnat upp till sommarbetet till honom så han har gott om gräs oxå :p

Uppdaterar min Kamels lite..
Nu går dom i större gräshage
Så inget morgon/lunch hö.
Han är förresten ett 9 årigt fullblod som tränas lite dressyr samt påbörjad inhoppning.

Morgon 1 kg Müsli
Em 0.5 betfor samt 0.5 Havre + mineraler 5 kg hösilage
Kväll 1 kg Müsli 3-4 kg Hösilage.

Två halvblodsston, båda går i lätt träning - tävlar LA.

Foderstat:
Fri tillgång på gräs (magert, de är FETA!) och vatten dygnet runt.

Min häst, ett halvblod som används till dressyr/hoppning på lätt nivå.

Morgon 06:00 - ½ kilo kraft grund, ½ liter havre, ½ kilo betfor. 2 Kilo hösilge.

Middag 14:00 - ½ kilo kraft grund, ½ liter havre, ½ kilo betfor. 3 kilo hösilage.

Eftermiddag 17:00 - ½ kilo kraft grund, ½ kilo betfor.

Kväll 21:30 - 6 kilo hösilage.

Under dagen får han även Biotin, E-vitamin samt olja.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 916
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
535
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur