Vad äter era hästar?

Sv: Vad äter era hästar?

Vbl-travare, 9 år. Motionsrids och tränas i dressyr, arbetar 6 dgr/v.

Jag gör små ändringar i hans foderstat titt som tätt beroende på hur han mår. Nu är han rätt fin i både hull och muskler och äter:

Fri tillgång på bra analyserat hösilage
3 dl krafft rehab
3 dl krafft protein
3 dl foderjäst
2 dl linfrökaka
1 msk salt

Kraftfoder får han en gång om dagen, på em.

Min 18-åriga valack (156 cm, lipizzaner/arab) får:

Morgon (inne): silagetuss, 1 dl betfor, linfrö, foderjäst
Morgon (i hagen): 2 kg hö

Lunch: 2 kg hö

Eftermiddag: 2 kg silage, 1 dl havre, mineraler

Kväll: 2 kg hö, 4 kg silage, 1 dl betfor, linfrö, foderjäst
Dessutom har han halm i boxen

Har arbetar lugnt 6 dagar i veckan & är rundare än han borde vara :crazy:

kl

Nordsvensk, bruks. 19 år, 176 i manken.

1kg Hippo Alfa + Hösilage morgon
Hösilage lunch, eftermiddag och insläpp
1kg lucernepellets, morötter och Hösilage vid kvällsfodring.

Hösilaget är naturligtvis analyserat. Han rids mest ut, just nu ca 5dagar ut, 1 dag i paddock och 1 vilodag/ vecka.

Morgon - 0,2 kg musli, 3 kg hö
Lunch - 2 kg hö
Kväll - 0,2 kg musli, 0,4 kg betfor, 3 kg hö + tillskott

Hästen är en korsning mellan arab och quarter.
Arbete - rids nästan varje dag, långa eller korta uteritter i skog, ängar, terräng, klätterbackar, grusvägar osv eller varierad träning på ridbanan.

Alltid intressant. Hur ser era hästars foderstater ut? Vilken tid får de maten? Vilket arbete utför de? och slutligen vad är det för typ av häst?

:)

Jag blir besviken på att ingen skriver några siffror.
Det intressanta är ju inte att jämföra hur många kg hösilage hästarna får (säger inte så mycket) utan hur mycket MJ mm de får.
// Linda

Oki doki:
Korsning nordsvensk/fjordhäst, 142 cm, ca 450 kg
Ca 75 Mj, 400 g smrp

Kallblodstravare, smäcker modell på 152 cm
Ca 105 Mj, 580 g smrp ungefär

Holländsk ridponny, kat D
Ca 85 Mj, kanske 500 g smrp.

okej, har ju ett fullblod så beredd er på siffrorna :P

1000-1100 g Smrp och runt 145 MJ....

Kontrollräknade lite, såhär är det:
Korsning nordsvensk/fjordhäst, 142 cm, ca 450 kg
Ca 80 Mj, 405 g smrp

Kallblodstravare, smäcker modell på 152 cm
Ca 105 Mj, 580 g smrp ungefär

Holländsk ridponny, kat D
Ca 90 Mj, kanske 450 g smrp.

Hej
Har en nordsvensk valack på 19 år. Han rids 4-6 dagar i veckan, allt från gymnastik på ridbanan till skogsturer med varierande arbete.
Han går ute ca 7:00 - 21:00 varje dag, i alla väder.
Hö:
2 kg (vinter 3 kg) (frukost)
2 kg (vinter 3 kg) (lunch)
2 kg (vinter 3 kg) (eftermiddag)
4 kg (vinter 6-8kg) (kväll)

Kraftfoder:
1,5 dl Lantmännens Havrefria müsli och morötter/äpplen (frukost)
2 dl Hippolyts Hestamix, Secreta pro (örter mot hosta) och morötter/äpplen (kväll)
Efter ridning: ca 1 dl Hestamix, 2,5 dl Hippolyts Irish Mash, ca 7 g GLM

Islandshästar

Sto 15 år
rids ca 1 timme 5 dgr/vecka
Morgon kl 06-07 1,5 kg hö
lunch ca kl 12 1 kg hö
Em ca 16-17 1 kg hö
Kväll ca kl 20-21 2,5 kg hö samt 400 g soja

Totalt 40 MJ och 400 g SMRP

Vallack 4 år
rids lätt 2-3 dgr/vecka
Morgon kl 06-07 1,5 kg hö
lunch ca kl 12 1 kg hö
Em ca 16-17 1 kg hö
Kväll ca kl 20-21 2,5 kg hö samt 400 g soja och 500g Krafft Grund
totalt 46 MJ och 440 SMRP

Jag blir besviken på att ingen skriver några siffror.
Det intressanta är ju inte att jämföra hur många kg hösilage hästarna får (säger inte så mycket) utan hur mycket MJ mm de får.
// Linda

Och jag tycker det intressanta är hur många kilo foder hästarna får (Vilket ju dock är lite svårt med tanke på att ingen skriver ts halten) i jämförelse med hur lång tid det är mellan fodringarna. :p

Tycker det är intressant att se vilka som tänker på hästarnas tuggbehov och vilka som bara hakar upp sig på hullet.

Jag försöker få till det med tuggbehovet.Har inga roliga värden på mitt hö så jag får lov att ge begränsad giva tyvärr..Dock hamnar den stora i allafall på ca 12-13 kg grovfoder per dyng inkl lusern.Och den lilla hamnar på ca 4+ kg skulle jag tro.Den stora äter 1 kg hö på ca 30-40 min som snabbast..vilket ger honom tuggtid på hö i ca 9 timmar..Lusern tar betydligt längre tid för honom att äta och det får han 3 kg(fri tillgång kan man säga, får inte i honom mer) av.Så han täcker upp mer än 14-16 tim per dygn som är det man genom studier säger att hästen betar per dygn.så jag försöker få till det :)

Ponnyn är det knivigare med då hon är extremt matglad och jag önskar att jag kunde ha henne på fri tillgång i stället..den stora med för den delen.Men med det höt jag har går tyvärr inte det. Hon äter allt i en rasande fart därav min misstanke oxå att hon nog får i sig mer ute i hagen än hon igentligen är tilldelad.Hon är liten och matglad.. han är stor och inte så nogräknad äter lite när han har lust.

Och jag tycker det intressanta är hur många kilo foder hästarna får (Vilket ju dock är lite svårt med tanke på att ingen skriver ts halten) i jämförelse med hur lång tid det är mellan fodringarna. :p

Tycker det är intressant att se vilka som tänker på hästarnas tuggbehov och vilka som bara hakar upp sig på hullet.

I våran hage går det fyra hästar, 3 stora (min nordsvensk, en frieser och ett varmblod) och en lite mindre (arab). Det är en relativt stor hage, just nu växer gräset ganska ordentligt och vintertid finns det alltid något för dem att plocka med (gammalt gräs, buskar osv). Den enda hästen som är svårfödd är min nordsvensk, därför får han mer hö på kvällen.
För det är ju så det är när man hyr stallplats, att man är tvungen att jämka sig med andra hästars behov.
Just nu får de 6 kg hö sammanlagt (ts 84%) jämnt fördelat mellan ca klockan 7.00 och 21.00. Det tar ca 1-1,5 timme för dem att äta upp det, de äter fortare på morgonen än under dagen.
Två av hästarna går dessutom någon timme ca 3 dagar i veckan och äter det nyuppkomna gräset i två andra, små avlastningshagar (ca 35*25m resp ca 30*10m), så tuggbehovet uppfylls nog.

Nu står jag inackorderad så jag vet inte riktigt hur det är med tider, men så här ska det se ut:
5kg hö vid utsläpp -ca 07.00-08.00
5kg hösilage vid lunch -ca 14.00
5kg hö (+kraftfodret) vid insläpp - ca 20.00

Sen brukar jag slänga till henne något kg hö när jag kommer, beroende på vilken tid jag är där eftersom jag inte vill rida en vrålhungrig häst. :o

Ang siffror så har jag ett icke-analyserat hö.

Kan lägga in häst två också. Tyvärr har denna ej någon höanalys och den andra kan jag inte så ni får klara er med kg. :P

Halvblod, 174 cm, ca 600 kg. Något högre än under igångsättning, rids flera dagar i veckan, men ej så hårt än.

07:00
2 kg hö
1/4 kg KRAFFT Grund
½ dl salt
Morötter.

13:00
3 kg hö

16:00
2 kg hö
1/4 kg KRAFFT Grund
2 dl lucern (ökas lite varje dag)
½ l betfor.
25 ml Shy Feeder B.
Morötter.

21:00
4 kg hö
½ kg KRAFFT Grund
Morötter.

Som jag redan skrivit så fodrar jag i hösilagenät på kvällen för att förlänga ättiden. Detta gör jag ej på morgonen.
Och JA som jag redan skrivit så ger jag även extra halm på kvällen. Och gällande hagarna, så ja - de flesta av våra hagar har torkat upp bra. Där jag har hästen finns dessutom 80 hektar tillhörande mark!

Alltid intressant. Hur ser era hästars foderstater ut? Vilken tid får de maten? Vilket arbete utför de? och slutligen vad är det för typ av häst?

:)

07.00
2 kg hösilage
5 dl betfor
5 dl lusern

12.00
1½ kg hösilage

15.00
2-2½ kg hösilage
1 liter groov
3 dl havre

19.30
2-2½ kg hösilage
1 liter lusern
5 dl betfor

motioneras runt 5 dar i veckan ganska lätt.
Varmblodig travare, 17 år, håller på att sättas igång ordentligt så motionen ökas gradvis

Om jag vore du så skulle jag stuva om en hel del, eller allra helst lägga på mkt mer hösilage på kvällen. Känns lite knasigt att du ger lika stora givor när det bara är tre och en halv timme tills den får mat igen som när det är tolv(!) timmar till nästa. De har säkert ätit upp vid 21, magen är helt tom vid 24, sedan blir det sju jobbiga timmar med knorrande mage tills frukosten kommer. Hästar går ju inte och lägger sig som vi, och går upp på morgonen och äter, utan de står och hänger, snackar över gallret, sover ett par timmar osv, vilket jag inte heller tänkte på förut. Vore de ute skulle de ta en paus på max 4 timmar innan de börjar äta igen för att de är så hungriga att de inte sover mer än så. Bara en tanke från mitt håll:)

Står de på halm är det dock helt i sin ordning. :)

Min mest lättfödda häst ger jag en del halm med kvällshöet som hon kan gå och plocka med under natten, just för att jag vet att det blir jobbigt för henne annars. De andra får ca 5 kg på kvällen så det räcker en stund iaf, och sen bhalm på det. :) Och så fodrar vi så sent som möjligt, oftast vid tio på kvällen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 916
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
535
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka