Vad äter era hästar?

Sv: Vad äter era hästar?

Jo problemet är att min ÄR matglad och lättfödd men hon är redan överviktig och rids just nu sparsamt. Måste därför bantas. Går i grön gräshage (blir lite bukfylla även om det inte är så näringsrikt just nu) och får extra halm också på kvällen för sysselsättningen, vilket jag glömde skriva. 9 kg tycker jag ändå inte är så lite. I vintras fick hon runt 11 kg då jag fodrade en gång extra, dagtid.

Men vi har jättefint hösilage
Analys

TS 84 %
Smb råprotein 77
Energi 9,5
Kalcium 4,0
Fosfor 2,2
Magnesium 1,6
Kalium 17,2

Används även till alla hästarna i stallet jag jobbar, vilket är avelsston och unghästar.

Min häst äter alltid jätte fort, Tyvärr. Jag fodrar ju med bara 1,5 kg på morgonen men hon skulle säkert få i sig det dubbla på nästan samma tid. De står inne och äter mellan 30-60 min ungefär beroende på årstid. Är det vinter har de alltid en timma på sig att äta under morgonen. På kvällen får jag fodra i hösilagenät med små maskor för att få lite förlängd ät-tid + fodra med lite halm också så hon ska ha att göra.

Det har säkert i mitt fall med hästens bakgrund och uppväxt att göra, lettisk imp som varit i dåligt hull från början.

Ja, en del är så torrt. Fast några balar har varit blötare, men förhållandevis torra dock. Här kallas det hösilage.

Tycker inte att det är så konstigt? I förra stallet där jag hade min häst fick de flesta stora hbl hästar 2-3 kg före utsläpp. De hade väll ca 1 till 1½ timme på sig att äta upp och alla hade i princip alltid ätit upp när man kom för att släppa ut.

min d-ponny som tränas hårt, rids 5-7 dagar i veckan får:

morgon 07.00:
1 kg hö
5 dl hippo musli
1 dl betfor

lunch 13.00:
2-3 kg hö

eftermiddag 17.00:
1½ kg hö
4 dl hippo musli
1 dl betfor
mineraler
e-vitamin

kväll 20-21.00:
2½ kg hö
5 dl hippo musli
1 dl betfor

Om hösilaget är sprött och väldigt blött går det fortare kan jag tro. Anledningen till att jag vet hur fort min häst äter är pga att jag gjorde en studie i min häst matvanor.. Enligt studier jag läste under tiden jag gjorde detta fann jag att hästar i medel äter ca 1 kg grovfoder på 40 min.Hästar i det vilda betar ca 14- 18 tim per dygn.Sedan sover de ca 3-4 tim per dygn(aldrig i följd) och resterade tid går åt till fodersök.När min har fri tillgång äter han dock långsammare. ca ½ kg hö på 30 min.

Varmblodstravare, valack, 165 cm, 18 år, rids enbart i skog pga spatt, vilar för tillfället pga hosta. Grova viktproblem, men har hållt sig fin detta året :bump:
Tiderna är ungefärliga, vill inte att hästarna ska bli helt till sig av "hunger" 5 i 9 varje dag, vill att dom ska klara sig till 10 vissa dagar och ibland vid 8, och allt däremellan. Den fria tillgången på höet förenklar väl det hela, då dom aldrig är utan mat. ;)

Fri tillgång på hö.
Morgon 09.00: 1 kg krafft groov 125 + ½ kg krafft musli blå + 1 dl rapsolja.
Kväll 21.00: Samma

Att pållen står på lösdrift ska väl tilläggas.

Tyskt halvblod, lätt arbete

fri tillgång till hösilage 07:30 - 19:00
Kväll inne: 3 kg hösilage, 0,5 kg müsli, 3 dl betfor
Morgon inne : 0,5kg müsli, 3dl betfor

Halvblod som nyss fyllt två år, sto, nätt modell med mycket nerv :love:
Gör inte så mycket mer än att växa upp och busa :) Börjat longera, tömkörningsvänja, promenader och snart dags för löshoppning :)

Morgon: ½kg müsli och morötter inne i boxen, sen 3kg hö ute i hagen.
Lunch: 3kg hö ute i hagen.
Middag: 3kg hö inne eller ute beroende på väder.
Kväll: ½ kg müsli, 0,5 betfor, morötter, linfröolja och 6kg hö (på golv och i påse på väggen)

Hon har även en saltsten som hon "sliter" normalt och får tokosel 1 gång i veckan :)

Höet är i stort sett fritt för jag slänger till henne om hon skulle få tomt :)

Senast ändrad:

Min äter snabbt, dock kan det hända att dom fodras lite tidigare, för hon går ut halv 8 och har alltid hunnit äta upp tills jag kommer vid lunch :p lite sparas väl kanske tills hon går in också. Men 90 % hinner hon äta.

Tycker inte att det är så konstigt? I förra stallet där jag hade min häst fick de flesta stora hbl hästar 2-3 kg före utsläpp. De hade väll ca 1 till 1½ timme på sig att äta upp och alla hade i princip alltid ätit upp när man kom för att släppa ut.

Förstår inte heller vad som är så konstigt. :p

Min kille, och resterande 3 hästar i stallet, äter 3 kg till frukost på ca 1 timme. Har tidigare stått i ett stall med ca 20 stora hästar som åt "så mycket" till frukost och det var aldrig några problem där heller.

Ni som undrar kanske har hästar som äter ovanligt långsamt? :D

morgon 07.00:

kväll 20-21.00:
2½ kg hö
5 dl hippo musli
1 dl betfor

Jag är lite nyfiken på hur du (och vissa andra) tänker när ni ger liknande givor.
2½ kg hö kan ju inte ta mer än ett par timmar för hästen att äta.
Om då hästen får sin mat vid 21.00 och man kan överdriva tiden lite så är alltså maten uppäten absolut senast 00.00.
Detta innebär att hästen då står utan mat i minst 7 timmar(!), antagligen mer om den inte äter väldigt långsamt..

Samtidigt i just ditt fall så ger du din häst 2-3 kg hö mellan 13-17 där det alltså bara är 4 timmar mellan.

Hur tänker du/ni som lägger upp fodringarna på det sättet?

Jag undrar så hur era hästar hinner äta på morgonen innan de släpps ut?

Det beror ju på hur mycket man ger dom, vad man ger dom (blött ens. , hös. hö.), och hur lång tid de har på sig att äta :)

Våra (stora)hästar får 2 kg torrare ensilage på morgonen och går ut när de har ätit upp efter ½-1 timme.

Sen är det ju så att vissa hästar lär sig att slänga i sig maten om de vet att de inte hinner äta upp maten annars.
Enl min erfarenhet så äter hästar som släpps ut direktdirekt efter frukosten mkt fortare än hästar som får stå en stund och "smälta maten".

Morgon ca kl 6 (inne och ute):
ca 0,6 liter betfor (blötlägger 3dl torr kvällen innan)
2 dl havre
2kg hö (ute)

Lunch ca kl 11 (ute):
1,5-2kg hö

Insläpp ca kl 16, (fodras inne eller ute om det är fint väder och hästarna går kvar ute till ca 19-tiden):
1,5kg hö
2 dl krafft grund
½ dl mineraler (mustang röda)
½ dl multivitamin (krafft pelleterad)
3 msk soja

Kväll ca kl 21 (inne):
1,5kg hö
2 dl krafft grund
½ dl mineraler (mustang röda)
½ dl multivitamin (krafft pelleterad)
3 msk soja

Krafft grunden får han bara för säcken ska ta slut, sedan kommer det bytas ut mot havre 1-2 dl.
Multivitaminerna får han också bara tills hinken är slut.

Häst: Connemara 155cm valack. Rids 6 dagar i veckan varierande skogen och ridbanan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 916
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
535
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur