Sv: Vad äter era 1 åriga halvblod?
Fri tillgång på hösilage med bra värden (hög kvot protein / energi). Beroende på vad unghästen petar i sig, hur den ser ut och förståss vad höet innehåller, kraftfoder som svarar mot det extra behovet. Lucern, lite kli, havre och mineraler brukar det bli. Har man inget superhö kan det behövas mer proteintillskott i form av t ex soja eller olika färdigfoder.
Jag vill inte tillåta unghästen att falla ur så den blir mager. Visserligen tunnar de ofta av under aktiv tillväxt, men det får då följas av viss foderökning. Den får alltså bli lite tunn, men då ska det uppmärksammas snabbt och åtgärdas, för att den inte ska hinna bli mager innan foderändringen ger resultat.
Sedan vill jag inte "övergöda" unghästarna heller, så de växer för fort eller så, men vet inte om det finns någon reell risk för det eller om det bara är en myt? Iallafall låter jag dem bli så feta de förmår på betet, men inte under vintern.
Bete så snart gräset tittar fram, ev med stödfoder i början. Tandvård kan behövas även på de små. Avmaskning efter behov och noggrann betesplanering för att undvika högt parasittryck är andra viktiga ingredienser för ett fint hull och välfungerande mag-tarm hos unghästen.