Vad äter du till frukost?

Ni som gör hemmagjord granola vad använder ni för receptet? Vad tror ni det kostar per portion?

Kl
Vi äter mackor hela bunten, köpta då sambon levde på hembakat som liten. Sonen med bara smör eller med leverpastej och inlagd gurka. Jag med ost.

Jag är väldigt trött på mackor

Jag käkar också en hembakt pruttbulle (bovetebulle med linfrö, baserad på grahamsmjöl) med färskost och tomat. Till det en (eko!) kiwi och ett kokt ägg, självklart en stor balja earlgrey-te till det.
Jag äter samma varje dag, oavsett om det är helg eller jobbdag. Det är den perfekta frukosten för mig, jag blir mätt utan att bli dåsig och jag står mig länge på den frukosten.

Köpt bröd äter jag sällan eller aldrig, går ju inte att jämföra med hembakt. Pruttbullar är dessutom väldigt enkla att göra.

Kvarg eller keso med bär och/eller frukt
Smoothie på frukt/bär, mjölk, lite kvarg eller proteinpulver och kokos.

På helgerna brukar vi lyxa till det med tex. våfflor, rika riddare, pannkakor eller någon omelett.

Jag äter ingen frukost innan jobbet (börjar kl 8), utan jag äter på frukostrasten som är kl 10. Kan inte äta något direkt på morgonen :p
På frukostrasten äter jag två skivor falu rågrut med bara smör på plus en kopp varm choklad på vinterhalvåret, juice på sommarhalvåret :)

Brukar äta bananpannkakor med blåbär och hallon eller så mixa jag en avokado och en banan (blir som yoghurt) och äter med bär och solrosfrön. Mycket gott!

Ni som gör hemmagjord granola vad använder ni för receptet? Vad tror ni det kostar per portion?

Kl
Vi äter mackor hela bunten, köpta då sambon levde på hembakat som liten. Sonen med bara smör eller med leverpastej och inlagd gurka. Jag med ost.

Jag är väldigt trött på mackor

Jag brukar höfta med granolan. Jag utgår från 10 dl havregryn. Sedan har jag i 2 dl riven kokos, 2 dl pumpakärnor och ganska mycket vaniljpulver. Jag fuktar lätt med vatten, sprinklar i lite ljus sirap och har på lite socker och rör runt. Fuktar ev med lite mer vatten om det behövs. Sedan rostar jag i ugnen och har sedan i russin och kokosflingor.

Just nu har jag fastnat för ostmackor. Två ostmackor och två koppar kaffe med mjölk. Egentligen vill jag äta bättre frukost men jag bara orkar inte fixa. Försökte mig på chiapudding häromveckan men hade extremt svårt för konsistensen, tror dock att jag skulle gilla det med mer smak i än vad jag lyckades uppbringa med vaniljsocker som var det jag hittade hemma. Naturellt (dock med lite exotiska frukter på) blev det läskigt.

På sommaren blir det mycket grön smoothie, med spenat och eller rucola, avokado. kiwi, grapefrukt och kanske grönt äpple eller päron. Gärna ett ägg i också för lite mer mättnad och protein. Ibland en näve havregryn också om jag ska träna före jobbet t.ex. Naturligtvis funkar smoothie på vintern också men ja, nu har jag fastnat på mackor.

Åker på semester på lördag och hoppas frossa i frukt och grönt, såväl till frukost som övriga mål. Det lär väl finnas en del som är i säsong på Kanarieöarna-breddgrader som inte är det här ;)

Jag brukar höfta med granolan. Jag utgår från 10 dl havregryn. Sedan har jag i 2 dl riven kokos, 2 dl pumpakärnor och ganska mycket vaniljpulver. Jag fuktar lätt med vatten, sprinklar i lite ljus sirap och har på lite socker och rör runt. Fuktar ev med lite mer vatten om det behövs. Sedan rostar jag i ugnen och har sedan i russin och kokosflingor.
Tack!

Jag varierar mig, men sällan från dag till dag. Yoghurt äter jag t.ex. tills tetran tagit slut och sen blir det kanske gröt en tid.

Gröt gör jag oftast på en mix av olika gryn(bovete, havre, dinkel, råg), som jag har färdig i en burk, och i har jag en tesked kokosolja och frusna hallon. Havremjölk till(det är det absolut godaste till gröt!).

Just nu äter jag keso blandat med yoghurt med hackad frukt(idag blev det äpple och päron) eller bär och så lite frön eller nötter på toppen. Utöver keson äter jag något mer, igår en smörgås med hoummus och tomat, idag ett stekt ägg och några körsbärstomater(brödet var slut). Till det två till tre koppar starkt kaffe med en aning mjölk.

Jag tror att det beror på att havregrynsgröt inte innehåller så värst många kalorier. Det ger god initial bukfylla och mättnadskänsla, men efter ett tag behöver kroppen mer energi.
intressant...
men kopplingen där mellan kalorier och mättnad?
Godis är ju mkt kalorier men jag blir ju inte mätt av det...

@Kethets
Jag gör granola på allt jag tycker är gott så det varierar lite efter vad vi har hemma, men brukar väl bli något sådant här:
6 dl havregryn
5 dl nötter och frön typ valnötter, hasselnötter, cashew, mandel, solrosfrön.
2 dl kokos
1 dl linfrön

Värmer vatten, olja och sirap (ibland också honung, om granolan bara är till mig och inte behöver vara vegansk). Blandar det med det torra och kör i ugnen tills dess att allt är gott rostat.

Jag kan ju knuffa lite på medelvärdet då: en halv liter kaffe, inget socker, mjölk eller ätbart till. :up:

(Fast ibland händer det att jag tvingar i mig en banan till, om jag vet att jag inte kommer ha en chans till ätpaus förrän efter sextiden på kvällen...)
Härligt att höra..
jag känner mig oengagerad när jag hör folk som typ gör egen müsli.
Generellt sätt tycker jag inte det är någon höjdare att äta klockan 6 på morgonen.
Jag gillar bara frukost när det är hotellfrukost någon gång ibland...

Jag tror jag vinner... Jag dricker ett glas cola på morgonen, på stående fot medan jag sminkar mig. Har gått över till cola zero nu efter min höst utan häst då jag har tröstätit choklad hela kvällarna. :o

Jag kan omöjligt äta något på morgonen när jag ska till jobbet. (Ska jag till stallet går det bättre, men då äter jag i bilen). Sen äter jag frukost på jobbet, förut kunde man köpa där, nu tar jag med mig en ostmacka och en clementin/banan hemifrån.

intressant...
men kopplingen där mellan kalorier och mättnad?
Godis är ju mkt kalorier men jag blir ju inte mätt av det...

Normalt sett så blir man ju mättare ju mer energi man äter. Men vissa håller sig inte mätta på en kost som innehåller mycket kolhydrater medan andra gör det och det beror (om jag har förstått saken rätt) på graden av insulinkänslighet och på bättre eller sämre förmåga till blodsockerkontroll.

Jag hör till dem som (i nödfall) kan ersätta lunchen med en påse Tutti Frutti och hålla mig mätt på det tills det är dags för middag. Däremot så håller jag mig inte mätt länge på havregrynsgröt eftersom det är så pass lite energi i det.

Har hört att orsaken till att man blir hungrig snabbt när man äter gröt är för att den kickar igång ämnesomsättningen. Om det stämmer har jag ingen aning om. Jag avskyr gröt.

Och vad gäller hembakt bröd. Jag älskar att baka bröd och experimentera med olika frön och mjölet. Men det är meningslöst. Min familj äter bara Skogaholmslimpa. :wtf:

Då bakar man värmlandslimpa till dem. :love: Godaste brödet jag vet, och superenkelt. Brukar dock variera, delvis då det är en del socker i degen. Men söta bröd är ju bäst. :angel:

Kl

Jag är så tråkig man kan bli, äter exakt samma frukost varje dag. :p Havregrynsgröt (fiberberikad) i mikron med havre- eller sojamjölk till, samt ett glas juice eller vitaminbrustablett. På helgerna äter jag samma eller om jag har tid, en längre frukost med gröt, te, mackor eller vad som finns hemma och då är jag oftast mätt till långt in på eftermiddagen.

En vän drack en kopp kaffe på tom mage och tog en cigg till frukost varje dag, stod sig till lunch. Alla är vi olika. :p

Liknande trådar

Mat Hallå alla Malmökännare! Var kan en äta en god middag tidigt på kvällen, någorlunda nära stationen? Gärna något lugnt ställe, ska...
Svar
2
· Visningar
385
Senast: Kaching
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
511
Kropp & Själ Jag har sån fruktansvärd magkatarr/skov av IBS nu så jag behöver Bukes samlade tips. Lider av IBS och reflux, men nu även gastrit. I...
2
Svar
31
· Visningar
2 337
Senast: Stinaelin
·
Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
2 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka