Vad äter du till frukost?

Har hört att orsaken till att man blir hungrig snabbt när man äter gröt är för att den kickar igång ämnesomsättningen. Om det stämmer har jag ingen aning om. Jag avskyr gröt.

Och vad gäller hembakt bröd. Jag älskar att baka bröd och experimentera med olika frön och mjölet. Men det är meningslöst. Min familj äter bara Skogaholmslimpa. :wtf:

Har hört att orsaken till att man blir hungrig snabbt när man äter gröt är för att den kickar igång ämnesomsättningen. Om det stämmer har jag ingen aning om. Jag avskyr gröt.

Och vad gäller hembakt bröd. Jag älskar att baka bröd och experimentera med olika frön och mjölet. Men det är meningslöst. Min familj äter bara Skogaholmslimpa. :wtf:
Mamma bakade alltid när jag var barn.
Så det godaste jag visste var Skogaholmslimpa. Med ost.
Otacksamma unge. :D

Jag har så länge jag kan minnas ätit en smörgås med honung och en med ost till frukost. Kaffe.

Ibland jobbar jag upp frukosten med god yoghurt och nötter och frukt, eller med flera sorters marmelad och fler sorters bröd. Men det är på helgen, ibland. Ibland kostar jag på mig en croissant också. Alltså, det finns en massa goda saker som jag tycker är underbara att få till frukost, men jag använder dem som lite lyx sådär, ett undantag ibland.

Knäckebröd, måste ha knäckebröd med ägg och eller avocado, skinka, leverpastej, eller lite vad som men aldrig ost till frukost. De få gångerna som det inte blir knäckebröd så är det havregrynsgröt, eller grahamsgröt som gäller.

Har väldigt svårt för socker på morgonen

När jag väl lyckas få i mig frukost så är det smörgås med ost och grönsaker eller havregrynsgröt (som i grötformat eller stekt gröt). Ett glas oboy till det. Ett glas oboy är något som jag inte kommer byta ut ;)

Dubbel portion havregrynsgröt med ett ägg i och lingonsylt och mjölk. :d Ibland har jag chiafrön eller linfrön i också. På sommaren så händer det att jag varierar med rysk yoghurt och diverse färsk frukt.

Havregrynsgröt med linfrö, socker på och mjölk till. En skiva knäckebröd med messmör.
Ska jag göra något ansträngande lägger jag smör i gröten.
Är det helg och jag bara går hemma och drar blir det inte havregrynsgröt, det äter jag i snitt mer än 7 portioner i veckan av i alla fall...

Frukost 1 hemma: Yoghurt/fil med frukt, bär eller sylt, en kopp te
Frukost 2/förmiddagsfika på jobbet: Banan eller smörgås, kaffe

Direkt när jag vaknar kan jag inte äta något som måste tuggas, men yoghurt blir jag inte mätt på ända till lunch. Därav två frukostar. På helger startar jag med en kopp te, och kan någon timme senare äta en hel "riktig" frukost med smörgåsar, kokt ägg osv.

Jag tror att det beror på att havregrynsgröt inte innehåller så värst många kalorier. Det ger god initial bukfylla och mättnadskänsla, men efter ett tag behöver kroppen mer energi.
En portion havregrynsgröt är väl bara 100 kcal eller så. En macka gissar jag innehåller minst dubbelt så mycket energi.

Jag förstår inte grejen med att äta särskild mat på morgonen. Det verkar ju dessutom extremt vanligt att äta precis samma mat varje dag just till det målet, samtidigt som de flesta skulle tro att man var knäpp om man alltid åt samma lunch eller middag.

Hembakad pruttbulle (bovetebulle) på vardagarna (en halva med ost, en med skinka). Ett glas multivitamibrus till. Kaffe efter.

På helgen blir det just nu fattiga riddare med färskpressad juice (blodgrape, blodapelsin och citron).

Varierar fast egentligen inte. Jag äter nästan alltid mackor. Oftast rostat. Är jag ledig dricker jag mängder med kaffe och kan äta matlåda typ. Alltså riktig mat.
Jobbar jag så ska jag ju gå och sova efter frukosten så då brukar det bli ett glas mjölk till.

Jag äter Pauluns supergröt med osötad äppelmos + kokt ägg m kaviar till frukost mån-tors. På fredag äter jag smoothie, macka och te på cafe. Helgerna beror lite på vad jag är sugen på, men det blir oftast nån macka med gott pålägg och mjölk.

En portion havregrynsgröt är väl bara 100 kcal eller så. En macka gissar jag innehåller minst dubbelt så mycket energi.

Ja precis! Jag tror att 1 dl havregryn innehåller 120 kcal. En dl mjölk på det och och lite kanal eller en matsked sylt uppgår inte ens till en smörgås. Jag håller mig mätt på havregrynsgröt - om jag även äter en smörgås.

Frukost?! O_o

Jag avskyr att äta när jag precis gått upp så om det fungerar gör jag något och sedan frukost. Dagen börjas med en burk koffeindricka utan socker *skämskudde*

Vad jag äter är inte så kinkigt. Under de år jag tvingade i mig frukost fast jag mådde illa så var det fil och müsli som gällde. Nu äter jag det jag känner för och då blir det sällan något sött (dvs sylt eller müsli) utan något salt. Ofta ägg i någon form eller en snabb variant på pyttipanna om det finns något lämpligt till det i kylen.

Jag äter ofta kvarg med bär.
Just nu är jag inne i en period med overnight oats;

1 dl havregryn
1 msk chiafrön
kokos
kanel
1,5dl havredryck
frysta blåbär

håller mig mätt förvånansvärt länge.

Just nu är jag inne i en period där jag äter en varm äggmacka med ett halvt glas mjölk.

Innan åt jag naturell yoghurt med olika kärnor och ett knäckebröd.

Ett tag försökte jag mig på havregrynsgröt men dog hungerdöden innan lunch kom så det funkade inte.

Liknande trådar

Mat Hallå alla Malmökännare! Var kan en äta en god middag tidigt på kvällen, någorlunda nära stationen? Gärna något lugnt ställe, ska...
Svar
2
· Visningar
385
Senast: Kaching
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
511
Kropp & Själ Jag har sån fruktansvärd magkatarr/skov av IBS nu så jag behöver Bukes samlade tips. Lider av IBS och reflux, men nu även gastrit. I...
2
Svar
31
· Visningar
2 337
Senast: Stinaelin
·
Katthälsa Malla blir 15 år och börjar tappa i vikt. Hon är frisk i övrigt. Hon äter mjau torrfoder men jag tänker att jag behöver ge henne något...
2
Svar
27
· Visningar
2 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka