Vad äter din unghäst?

Eliteanka

Trådstartare
Som rubriken lyder, vad äter egentligen din unghäst (3-4 år gammal) för foder?
Eftersom jag satt igång min egna 4åring nu ordentligt så vore det kul att veta vad era aktiva hästar äter!
Har en arab på 154 cm valack som för tillfället äter 10 kg hösilage, 1kg krafft + vetekli om dagen.
Vore kul att veta vad ni har till era hästar! :)

Sv: Vad äter din unghäst?

Jag har en welsh cob på 152 cm, som i och för sig blir 5 år nu i vår, men jag tycker fortfarande han är unghäst :) Men han äter 5-6 kg hö, 0,5 liter torr betfor (som jag givetvis blötlägger) och 0,5 kg krafft grund. Han kommer nu under pälsfällningen att få b-vitamin och han kommer snart börja äta lite lusern, för att öka proteinintaget då han tränas ganska hårt.

4-årig B-ponny som enbart går promenader, longeras och marktränas lite än så länge. Hon äter 4 kg hö, 0,2 kg Soja och 0,2 kg betfor + minraler. (Nu under pälsfällningen får hon även bakjäst.)

jag har inga såna yngligar nu men hade för några år sedan så jag svarar ändå.

Ridponny i kat. C samt en paint, båda hingstar. Ponnyn åt ca 7 kg hö, 0,25 kg havre och nån näve betfor. Painten 12 kg hö, 0,5 kg havre, 0,5 kg krafft groov 120 och några nävar betfor. Mineraler till båda också förstås.

Jag har en 4årig Solid Paint, runt 150-155 cm och uppskattningsvis 550 kg tung.

Grunden i foderstaten är 12 kg hösilage och 1,5 kg lucern (med 160 smrp). Sen lägger jag på 2-3 kg mer hösligare, 0,5-1 liter (torr) betfor + eventuell olja när han tränas. Jag har testat att lägga på havre men det slog slint när jag närmade mig halvlitern.

När det är som kallast står de på fri tillgång och det mesta av maten slussas ut när betet kommer igång (kraftigt bete från maj - augusti) beroende på träning.

Sv. Halvblod 162 cm som rids ca 4-5 dagar i veckan.
Får 12 kg hö, 0,5kg betfor och 0,6kg S.t hippolyt naturmüsli om dagen

3årig val, Pre/Fbl. Ca 164cm och lätt i typen.
Han får fri tillgång (brukar bli ca 16kg) på bra hösilage (högt ts och kvot på 8).
Utöver det så får han 0.5kg lusern, 0.25kg betfor samt vitaminer och mineraler.
Han har vuxit mycket och tyckt att det är roligare att busa med kompisarna än att äta = blev tunn, men nu är han fin i hullet igen :)

Som rubriken lyder, vad äter egentligen din unghäst (3-4 år gammal) för foder?
Eftersom jag satt igång min egna 4åring nu ordentligt så vore det kul att veta vad era aktiva hästar äter!
Har en arab på 154 cm valack som för tillfället äter 10 kg hösilage, 1kg krafft + vetekli om dagen.
Vore kul att veta vad ni har till era hästar! :)

Har en 3årig varblodtravare som får 1kg hippo breed/dag just nu och fri tillgång på ensilage (blir hö nästa vecka) När de blir hö kommer han också få 0,5kg betfor (uppmätt torrt)

Han ska snart debutera i lopp :)

Hö, lucern, potatisprotein, betfor, vetekli och de mineraler och vitaminer som behövs.
Ridhästar som för tillfället inte gör så mycket men annars rids normalt.

Har ett 4-årigt halvblod, ca 170cm
Han äter 10kg hö och 1,5kg Krafft Groov 125 per dag

treårigt fullblod (xx) har fri tillgång till bra hösilage och äter 1½ kg av en blandning bestående av lika delar (i volym) lusern, krosshavre och Vitafor total.

Har ett sto på fyra i år som äter ca 8 kg hö om dagen samt ca knappt ½ kg lusern hack, vitaminer, mineraler. Hon rids och motioneras bara ca 2-3 ggr i veckan.

Treårigt varmblod ca 155 cm: 4.5 kg hö och 7 kg hösilage + 4 liter kornkross + 4 liter helhavre och ca 2 liter uppblött betfor per dygn.

Tränas ca 3 ggr i veckan och är snart startklar.

Senast ändrad:

Har en nybliven 4 årig shettishingst han får (äter knappt upp allt silage han får vissa dagar)
Morgon: 2 morötter, ca 3kg silage
Insläpp: 2msk salt, ½dl mineraler, ½dl bvitamin, ½dl lucernpellets, 1/4 dl svarthavre, 1 knäckebröd, ca 2 kg silage
Kväll: 2 morötter, ca 2½-3kg silage

Han håller sej fin på detta, han körs/aktiveras ca 5-7 dagar i veckan, mellan 30-120 min beroende på vad vi gör osv, skrittar kanske största delen av passet o trav o knappt någon galopp, då kommer vi upp i ca 120 min.
För de mesta körs han runt 60 min. om han går mindre/får vila typ 2 dagar kan han bli fullkommligt GALEN=bockar, "blir rädd" o "sticker" = travar/galopperar ngn meter, men är stoppbar =)

När min var fyra åt han/dag uppdelat på 4 mål mat:
9kg hö
2 kg Lusern
2,5 kg havre (hel)
0,5 l torr betfor som blöttes.

ngt tunt tyskt halvblod (Westfalisk) 165cm+ som reds varannan dag. Nu är han sex år gammal och får lite mindre kraftfoder då han inte växer riktigt lika mycket längre.

Senast ändrad:

Det är nu man märker hur många olika kombinationer det finns på fodret till unghästarna, och hur olika ihopsättningarna är för varje häst! :P
Väldigt intressant och läsa om era foderstater! Har börjat ge min müsli nu, dragit ner på lucernen och ökat kraftfodret då han börjat ridas oftare & tränas mer! :) Dock har min häst INGEN tillgång till gräs nu för hagen är helt förstörd efter vintern. Så det blir "gräspromenad" varje dag så han får äta lite iaf! grrr, längtar till sommarbetet =)

Jag fodrar helst med de klassiska fodermedlen som hö, havre, betfor. Känns billigare och funkar bra.

Ja jag håller med dig SusieQ!
Har alltid bara använt hö, betfor och kraft (mina hästar har inte tålt havre) och det har dom funkat bra på! Är endast denna unghästen jag har nu som får äta lite annat. Men jag känner att kraft hö och betfor räcker gott och väl till dom flesta hästar! :)

Jag har en islandshäst, nu 5år och går just nu på lite bantning inför avelsvisning om 2månader.
Hon äter 6kg hösilage (bra kvalité) 1dl kraft & mineraler+salt

När hon var yngre (3½-4) åt hon 7kg hösilage och ½kg havre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 301
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 126
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 222
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar