vad är.....

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Rallebralle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 876
R

Rallebralle

Rapport VS apport??
Apport är ju hämtningsskiten....men de där andra som vissa av er sysslar med...vill veta NUUUU!!!! :D

Är det ingen som vet??????? :eek:

Kan ni vara snälla och föklara för mig...... :(

Rapport är när man skickar hunden mellan två förare och platser. I lägta klassen (appell) så handlar det om 500 meter.

I lägre klass ser det ut så här:

Kommando: ”Marsch”
Båda förarna beger sig med hunden kopplad till en punkt A. Därifrån beger sig den ene med hunden kopplad till en punkt B på ca 1100 m avstånd från A. Hunden sändes sedan från B till A. Sedan den sista hunden sänts beger sig förarna till en punkt C, belägen ca 400 m från B. Hunden sändes sedan från A till C. Hunden framföres kopplad till sändplatsen och ska kopplad stanna kvar där tills den tillåts starta. Provet ska vara avslutat inom 18 minuter.

sen tillkommer ett lydnadpass också för att genomföra ett bruksprov.

Ett tillägg om det är intressant :D
Det ska även ligga två skyttar utmed banan (en bit in så inte hunden ser dom) hunden springer, när de ser hunden springa förbi ska de avlossa ett skott. Och hunden ska inte bry sig om detta.

Rapport är en gren som liknar när man hade hundar i kriget. Hundarna skulle kunna springa med meddelanden till olika läger, och då fick man ju räkna med att det avlossades skott på vägen. Därav att det finns skott med i denna gren.

Ju högre upp i klasserna man kommer ju längre ska hunden springa, det blir både station D och E också.

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 394
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Jag har just hittat hunden med stort H! Tyvärr bor den så klart i USA så det blir att importera. Är det någon som nyligen gjort det...
Svar
7
· Visningar
992
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 315
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 740
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025