Jag tycker att det låter som att du var med om en ogiltigförklarande av din egen kunskap, av en auktoritet inom ridning? Ifall jag tolkar rätt så var det säkert inte tränarens mening, men det landade så. Tänker att du säkert är väldigt ”investerad” i ridningen och har hållit på i tiotals år. Det är rätt jobbigt när en tränare uttrycker att hela den resan man gjort inte är nog. Situationen verkar ha ytterligare en social dimension. Tränaren anses vara ”så bra och pedagogisk” i ditt stall, vilket ytterligare spär på kraften i hens omdömen, och leder till att du ifrågasätter din egen förmåga.Tråden föddes efter en träning där hästen sprang på bra och fint men jag kände mig så totalt förstörd mentalt av tränaren. Grät till och från resten av kvällen och ledsenheten har kommit tillbaka ett par gånger under dagen idag också.
Jag försöker förstå vad i mig som gör att jag blir så otroligt påverkad av vissa tränares vissa träningar. Det är inte första gången det händer och jag har just nu en ganska stark negativ känsla kopplad till anläggningen i sin helhet, lite påfrestande eftersom jag är uppstallad där. Det känns inte sunt att börja spontangråta ett dygn senare för att jag ska åka till stallet (tränaren är extern, kommer inte springa på hen där). Men jag kan inte hjälpa det?
Jag har hela livet kämpat med prestationsångest och att bli snällare mot mig själv men efter en träning där tränaren bara lyfter "grova brister" och uppmanar mig att bli hårdare mot mig själv är jag helt förstörd. Hur ska jag ens läka den här knuten om jag inte vet riktigt varför jag blir triggad?
Omgivningen tror att jag gråter för att jag är ledsen över att det gick dåligt. Jag tycker inte att det gick dåligt. De fattar inte att jag är ledsen för att ha blivit nedbruten ens om jag förklarar. De BEHÖVER väl inte förstå men det är jobbigt att känna som om de tycker att jag överdriver eller är känslig. Kan inte riktigt hjälpa den här reaktionen jag har, känner jag... Och det är svårt när andra tycker att tränaren är "så bra och pedagogisk", hade hen varit det hade jag väl inte funderat på att gå ut efter 30 min och gråtit efter 40.
Jag tycker att ridsporten ofta är ganska präglad av brist på logiska resonemang och ett ickevetenskapligt förhållningssätt. Många tränare kör på ”såhär är det” och uppskattar inte följdfrågor och diskussion kring de egna instruktionerna. Detta trots att hästmänniskor ofta har väldigt gedigen erfarenhet. Som en konsekvens finns väldigt ”ansedda” tränare som baserar sina metoder på ”såhär är det”, och som därmed kan ogiltigförklara dina egen kompetens på det sätt du beskriver.
Jag tror således att du reagerar starkt för att det är helt naturligt att få ångest när en auktoritet ogiltigförklarar ens egna kompetens. Tror dock inte att det är fel på din kompetens what so ever, utan tror snarare att auktoriteten ev. kan vila på en felaktig grund. Det låter dessutom som att det hela kryddats av att tränaren kanske har ett litet buffligt sätt och att du har prestationsångest. Personligen kan jag verkligen känna igen mig i det!
Ska även svara på ursprungsfrågan! Inte helt förvånande så vill jag ha en tränare som jag kan ha en dialog med, med goda kunskaper kring orsakssamband