Vad ar traditionellt pa julbordet?

hastflicka

Trådstartare
Jag har hyfsat klart for mig vad jag tankt ha pa julbordet nu har jag lovat att "Visa hur vi gor i Sverige" till Svensk-attlingar som haller pa att ga i spinn bara av tanken. MEN Gronsaker? Det enda jag kommer pa ar rodbets sallad ... men mer da?
 
Långkål (grönkål kokt en evighet i grädde, med muskot och ev gul lök)
Brysselkål (antingen bara stekta, eller lite glaserade med honung/sirap eller som jag tänker mig årets; gratinerade i grädde och getost)
Rödkål med äpple och russin

Det är de traditionella grönsaksrätterna jag kommer på. Hos oss är det också en modern klassiker med en sallad med bl.a. rödkål, fikon, apelsin, granatäpple, valnötter och någon god ost.

Det finns väl lite finska grejer också med kål och morot (???) och så, men det har jag verkligen ingen koll på.
 
Grönkål! Vi äter det i form av s.k. långkål men jag vet också att många gör en sallad med grönkål, frukt (russin, äpple, apelsin) och nötter. Även inlagd (?) rödkål verkar finnas på många julbord.
 
Tack for tipsen. Sjalvklart ska det vara inlagt rodkal pa bordet. Det hade jag aldeles glommt. Langkal later gott ... och som nagot mamma skulle ha kunnat gora sa det kom ocksa upp pa listan nu.

Jag gor alltid bryssel kal (oftast caramelized med pomegranate juice :d) till Thanksgiving middagen, och har inget minne av att jag nagonsin sett det pa ett julbord ... men det ar mojligt att jag helt enkelt fortrangt det. :p

Morots lada later gott ... Jag far leta recept!
 
Håller med i föregående tips.
Gillar både smörstekta samt glaserade brysselkål. I vår rödkållsallad brukar vi även ha apelsin, blir supergott!

Vi har även grönkålschips på julbordet.

Ska fundera om jag har glömt ngt.
 
Eftersom alla rätterna är kål, så undrar jag om inte rotsakerna ansågs fina nog eftersom de också traditionellt sett borde funnits kvar av vid denna årstid? Och varför har vi inte lingon på julbordet när det är så vanligt som c-vitaminkälla till andra vinterrätter?

Morot finns iofs i någon/några av sillinläggningarna, så det kanske får anses räcka. 🤔
 
Traditionellt finns det väl inte särskilt mycket färska grönsaker eftersom de inte fanns tillgängliga till jul. Men olika sorters kål (själv älskar jag rödkål med sirap, vinbärssaft och äpple), brysselkål (även om det råder delade meningar om dess smaklighet eller inte).
 
Tack for tipsen. Sjalvklart ska det vara inlagt rodkal pa bordet. Det hade jag aldeles glommt. Langkal later gott ... och som nagot mamma skulle ha kunnat gora sa det kom ocksa upp pa listan nu.

Jag gor alltid bryssel kal (oftast caramelized med pomegranate juice :d) till Thanksgiving middagen, och har inget minne av att jag nagonsin sett det pa ett julbord ... men det ar mojligt att jag helt enkelt fortrangt det. :p

Morots lada later gott ... Jag far leta recept!

Eh, prata med alla britter som tvingas genomlida brysselkålstrauma. Kokta, smaklösa, vattniga saker som ingen gillar men som alltid måste finnas tillsammans med kalkonen eller gåsen.
 
Eftersom alla rätterna är kål, så undrar jag om inte rotsakerna ansågs fina nog eftersom de också traditionellt sett borde funnits kvar av vid denna årstid? Och varför har vi inte lingon på julbordet när det är så vanligt som c-vitaminkälla till andra vinterrätter?

Morot finns iofs i någon/några av sillinläggningarna, så det kanske får anses räcka. 🤔

På vissa julbord finner man mandelmusslor med grädde och hjortronsylt
 
Julskinkan så klart. Samt sill i minst 6 olika sorter, rödbetssallad, sillsallad, Jansson, revbensspjäll, potatisgratäng, öländska kroppkakor (gjorde på råriven potatis till motsats till småländska som är gjorda på kokt potatis), rullsylta och mycket mycket annat. Dock INTE lutfisk!
 
Kom ju på att jag var på julbord med jobbet på Tyrolen förra veckan, som hade ett fantastiskt julbord, och dom hade följande sallader, grönsker, och vegetariska pajer:
  • Laxsallad med betor och senapsdressing (visserligen lax, men en sallad på betor är riktigt gott så man kan skippa laxen om man vill)
  • Tomatsallad (inte traditionellt enligt mig)
  • Grönkålssallad med västerbottendressing och rostade hasselnötter
  • Potatis- och gulbetssallad med västerbottenost
  • Rödbetor
  • Syltade kantareller
  • Cornichons, Saltgurka
  • Babyspenat, ädelost, mandlar och pumpa
  • Pickles
  • Rödbetssallad
  • Nobissallad med surdegskrutonger
  • Grönkålspaj med chévre, fikon och rostade hasselnötter
  • Päron- och ädelostpaj
  • Lättstuvad grönkål
  • Rostade rotfrukter med dilldressing
Så en del grönsaker på detta julbord (jag skulle dock inte rekommendera det till en vegetarian då köttdelen var 4 gånger så stor)
 
Jag har hyfsat klart for mig vad jag tankt ha pa julbordet nu har jag lovat att "Visa hur vi gor i Sverige" till Svensk-attlingar som haller pa att ga i spinn bara av tanken. MEN Gronsaker? Det enda jag kommer pa ar rodbets sallad ... men mer da?
Inte traditionellt kanske, men vi brukar ha grönkål med granatäpple i med lite olja och salt på julbordet. :)
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 895
Senast: Huggorm
·
Samhälle Jag sag nagonstans att det var lang vantetid att fornya pass i Sverige sa jag kollade och upptackte att mitt svenska pass gar ut i...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 674
Senast: 95johsv
·
Samhälle https://www.expressen.se/sport/fotboll/allsvenskan/ar-sa-klart-valdigt-olyckligt-pa-alla-vis/ What the ever fucking hell?!? Hur kan...
2
Svar
26
· Visningar
2 554
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 760

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp