Vad ar svenska ryttare duktiga pa?

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Everything_is_possible
  • Startdatum Startdatum
E

Everything_is_possible

Nar man fragar svenskar vad som ar "typisk svensk ridning" har jag hittills bara fatt hora det negativa, t.ex. att svenskar ar handryttare.

Sa nu vill jag hora vad ni anser utmarker oss svenska ryttare positivt? :)

Sv: Vad ar svenska ryttare duktiga pa?

Jag tycker att svenska ryttare är jämförelsevis bra på att rida framåt. Nu bor jag i och för sig i USA där ALLA rider runt med handbromsen i, med svansen i en annan världsdel än framhovarna, i ett tempo som skulle kunna få en såsskål att falla i sömn, så en vanlig svensk ridskoleryttare skulle se ut som Jan Brink här.

Vi ar ganska tekniska... vilket kan vara bra :)

Har har manga hoga tankar om svenska ryttare (baserat pa hoppning o dressyren pa tv) som valdigt balanserade ryttare, med fin sits och mkt tekniskt kunnande...

Detta med tekniskt kunnande och att rida pa framat kanns igen! Intressant hur ridningen skiljer sig fran land till land...

Onskar jag hade den delen svensk i mig, min svaghet namligen! :rofl:

att man rider för mkt med handen.

Det man inte har i sitsen tar man i handen, brukar en del tränare säga. Det ligger mycket i det.

har tror jag det mesta handlar om att ridningen helt grundar sig pa vad "pappa" sager, och i de flesta fall bara ar fran punkt A till punkt B...

Ridskolor existerar inte har ute pa landet, da o da ar det nagon clinic... men den klassiska drillningen som "vi svenskar" far saknas.

Ex. 1, tie downs. Innan jag kom hit hade jag aldrig ridit med en tiedown, inte behovt. Maken har ett par hastar har som jag sett ut som "mina" och jag ar stenhard pa "less is more", och eftersom jag inte kor nagon roping o.h.t. sa tyckte jag pa att vi kunde strunta i tiedown nar jag red.. sagt o gjort. Och efter 3 ritter markte han en markant skillnad och konstaterade lite roat att hastarna inte "behovde" tiedownen langre... Folk tittade pa mig som om jag var ett pucko som red utan tiedown, hehe... ungefar som att rida klassiskt utan nosgrimma i sverige ;)

Hastkulturen skiljer sig ju eftersom rotterna ar annorlunda.

Nu kan jag inte uttala mig direkt over hur det ar i mer tatbebyggda omraden, men av vad jag sett hittills sa ar "svenskar" faktiskt ganska duktiga overlag. Jag skulle ljuga om jag pastod att jag ar impad av den klassiska ridningen jag sett har... men sa ar inte klassisk ridning sarskilt stort har ute i kosseland ;)

I vilket land befinner du dig?

Och vad är tiedowns, är det inspänningstyglar?

Det var nåt nytt, ser jag rätt att de inte fäster i bettet utan verkar direkt på nosryggen? Det såg rätt skarpt ut, tyckte jag.

Speedevents, vad gör man då?

Barrelrace t.ex. :)

Nej, tiedownen har inget med bettet att gora..Ttiedownen ar en egen "los bit", den har sitt eget nackstycke och satts pa innan transet gor det. Hmm.. som en blandning mellan en nosgrimma ocha en fast hjalptygel.

I sig ar den inte sarskilt vass, daremot om hasten skulle borja braka med den sa ar det nog inte direkt trevlig.

Summer094.jpg

Summer093.jpg

Dar ser du ratt ok hur vi anvander den, den ar ganska los och ger hasten frihet att flytta huvudet i stort sett som den vill - Men tiedownen forhindrar att hasten kastar upp huvudet i lassot nar man kastar vilket ar en av anledningarna till att maken har tiedown pa de flesta :)

*kl*

Jag tror vi har en ganska bra grund att stå på. Kan bara utgå från mig själv. När jag var 7 år så började jag på ridskola. Hela första terminen fick man gå i ledargrupp, d.v.s. nån ledde hästen åt en. Man fick inte röra tyglarna för att inte sitta och hänga i munnen på hästen och använda tygeln som nåt man höll fast sig i. Istället gick det ut på sits och balans som övades genom roliga övningar och lek. Mot slutet av första terminen fick man börja använda tyglarna om ridläraren bedömde att man var tillräckligt stadig i sadeln för det och nästa termin fick man gå i grupp ett där man lärde sig att rida lätt, ridvägar och att kontrollera hästen. Jag minns det här som en underbart rolig tid och det gav mig i alla fall en bra start och en sits som var ganska oberoende av handen. I grupp två fick man lära sig galoppera bl.a.

När man gick i grupp ett och två så kunde man vara med på tävling som gick ut på att visa att man kunde kontrollera hästen. Exempelvis låg påsar på bomstöd på hinderstöd. Dessa skulle man rida slalom mellan och göra en prydlig halt vid varje bomstöd och peta ner påsen på marken med ett ridspö. Nästa station var att flytta bollar från en tunna till en annan och så låg det bommar på marken som man skulle rida hästen över i skritt eller trav och stå i prydlig fältsits. Slog hästen i nån bom så fick man poängavdrag. Man fick gå banan med en ridlärare innan och det var en häftig känsla att få rida hästen själv i manegen men en medhjälpare stod standby såklart att rycka in om nåt hände. Sits och genomförande bedömdes vid sidan av poängen man fick för att peta ner påsar och annat. Alla fick komma med på prisutdelningen, till fots, och fick diplom. Genom detta blev tävling ganska avdramatiserat också.

Jag minns den här tiden med glädje och hade jättekul under mina första år på ridskolan samtidigt som jag fick en väldigt bra grund och jag fick en bra grundsits och hade väldigt kul samtidigt.

Liknande trådar

Mat Jag har, i ett svagt ogonblick lovat nagra Svensk attlingar att jag ska buda dem pa ett riktigt Svenskt "Fika". Nu nar de forsiktigt...
10 11 12
Svar
234
· Visningar
12 606
Senast: hastflicka
·
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 949
Senast: Raderad medlem 120709
·
Kropp & Själ Jag ar 30 nu och har lange varit dalig med hudvard. Jag har val anvant nagon cleanser, toner och dagkram, speciellt nar jag brukade...
Svar
10
· Visningar
1 015
Senast: Rosett
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 028
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar