Vad är skillnaden?

R

Rigoletto

Kan någon förklara för en oerfaren vad skillnaden är mellan:

* Mentaltest

* Mentalbeskrivning

* Korning
 
Sv: Vad är skillnaden?

*Ber andra rätta mig om jag glömmer nått eller har fel*

En mentalbeskrivning - är en beskrivning. Det finns inget godkänt eller inte godkänt utan hundens reaktioner i olika situationer beskrivs. Detta gör vanligen då hunden är drygt ett år och används främst som en utvärdering för uppfödaren. Hunden går genom ett antal moment där beskrivaren placerar in den i en reaktionsskala. Du kan se ett exempel på hur en uppfödare lagt in valparna i en kull i ett protokoll här: http://www.larwass.se/valpar/kull8/kull8_muh.htm


Ett mentaltest - är ett test. Det är också ett antal olika moment där hunden testas/utsätts för olika påfrestningar. Man tittar både på reaktion, hur hunden agerar och hur den avreagerar. I mentaltestet sätts poäng som sedan räknas ihop. Här finns gränser för godkänt/inte godkänt.

Mentaltestet ingår som en av två delar i det som kallas KORNING, för att hunden skall få titeln KORAD krävs dels att den genomgår en godkänd exteriörbeskrivning, antingen på en utställning eller av en på rasen utbildad beskrivare.

För att få titeln måste hunden också vara HD-fri (i min ras i alla fall) och ha en 1:a (eller 2:a?) på utställning i vuxen ålder.

Hoppas det blev rätt och att det blev lite klarare för dig!
 

Liknande trådar

Samhälle Kan någon förklara vad som är skillnaden mellan sjukhus och lasarett? Kompisen och jag var på utflykt till Nyköping idag och när vi...
2
Svar
21
· Visningar
2 240
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 024
Senast: Snurrfian
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp