Vad är skillnaden...?

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

NiitSirK

...som gör att Islandshästar kan bära så tungt jämfört med andra hästar i deras storlek?
Jag läste i tråden "Läs det här först!" och såg att det stod såhär;

Vad är det som är så speciellt med islandshästen och hur kan en sådan liten häst bära så tungt?

Det är en liten robust, kraftfull häst på ca 1.25-1.45 som härstammar från Island. På Island har rasen levt över 1000 år utan inblandning av andra hästraser. Genom att ha levt isolerade från omvärlden så har de för islandshästen så karakteristiska gångarterna tölt och flygande pass bevarats. Islandshästen har avlats för att fungera som en ridhäst främst för vuxna ryttare och har även fungerat som packhäst, innan bilens intåg så var. Förmågan att bära beror mer på hur hästen är byggd än mankhöjden. Hur mycket en islandshäst kan bära är ett ofta omtvistat ämne och beror givetvis på den enskilda hästens förutsättningar och hur välbalanserad ryttaren är. Vanligen har turridningsfirmor en viktgräns på 80-100 kg.

Men jag undrar VAD är det för skillnad i dess byggnad som som gör skillnaden...?

Jag är inte emot att de ska bära stora ryttare, jag är bara nyfiken på VAD som är skillnaden :D ... Antar ni fått en sådan här tråd många gånger :confused: :crazy: :D .

Mvh / Kristin

Sv: Vad är skillnaden...?

Hmmm kanske rygglängden, tämligen kort, och kraftiga ben... Jag gissar bara hej vilt. Har själv två islänningar men vet inte svaret på detta.

Alltså,egentligen torde det ju inte vara ngn större skillnad jmf med andra stabbiga småraser,den största skillnaden är ju att islänningarna inte haft ngt val,just för att de är isolerade på en ö så man tager vad man haver... ;)

men jag har hört att det är skillnad på skelettet i benen?!

Jag har också hört att skelettet ska vara tätare alltså hårdare kanske :confused:

Men jag tänker såhär,det är ju en kraftig typ av häst många av dem iallafall och så himla små är de väl inte heller??

Min största är 138 har avsaknad av manke så hon skulle kanske lika gärna vara 145 sedan så om man känner på ryggen så är de musklerna man sitter på jättebreda och ryggraden nästan nersjunken däri.Bakdelen är enorm och benen rel kraftiga. Det är bara huvudet som är ädelt på min prinsessa.Det är klart att en häst byggd på detta sätt är stark även om det skulle vara en nordsvensk. När min son rider på henne ser han riktigt mycket för liten ut.( 9 år) han skulle inte heller ha en susning om hon tex ville hem.....

De kanske ÄR större än vi tror :idea: Vad säger mankhöjden egentligen???

Åsa

Du har rätt, vi får ofta sådanna här trådar. Gör en sökning på exv viktbärande så får du fram massor av exv denna. Forsätt gärna diskussionen där, risken är ju annaras att folk inte tar sig tid att svara på samma fråga gång på gång.

Lobelia-Moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

S
Träning Som jag märkt av många så verkar den såkallade "porslinshäst tankebanan" fara omkring o våra huvuden. Det tycker jag är väldigt synd...
2
Svar
20
· Visningar
3 923
Islandshäst Har ni hunnit läsa Anette Svenssons insändare i Ridsport (som kom till prenumeranter idag och i affären på måndag)? Hon tar upp mycket...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 159
Senast: Nicke
·
S
Islandshäst Något jag grunnat på ett tag är hur gamla folks hästar är när folk märker att de ålrats och tex krymper ihop på höjden precis som gamla...
Svar
15
· Visningar
4 951
Senast: sambaengi
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning...
2
Svar
39
· Visningar
10 179
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025