Vad är skillnaden?

SiZo

Trådstartare
Jag vet en häst som har lite problem med att bli uppbunden.

Grejjen är som sådan att om man sätter fast henne i en rem så reagerar hon inte alls och tycker det är helt ok. Men sätter man fast henne i 2 "snören" så får hon emellanåt riktig panik tydligen.

Så vad är skillnaden? man kan sätta fast henne riktigt hårt i en rem utan att hon reagerar alls! Jag sitter nu i thailand och har inte sett hur hon reagerar med 2 "snören", men sett när hon suttit fast i en utan minsta problem.

Så jag är lite förbryllad helt enkelt. Och tänkte att nån här kanske har nån ide... så Vad tror ni problemet är?

Sv: Vad är skillnaden?

Menar du att hon inte reagerar på att bli uppbunden med ett grimskaft, men att hon reagerar på att bli uppbunden med en på varje sida, typ i stallgången? För i så fall kan det ju vara att huvudet blir betydligt mer fixerat, och att det är det hon ogillar.

det är precis så jag menar.
Men man kan binda med 1 JÄTTE hårt och det händer inget, men även om man binder jätte löst med 2 så får hon panik.

därav är jag fundersam

Vad menar du med hårt? Kort?

Hon kanske inte gillar att se grimskaften röra sig vid sidan av hennes huvud i kanten av synfältet?

Vad gör hon när hon får panik? Slänger sig bakåt?

Slänger, lägger sig ner, och lite blandat :crazy:

Ja jag menar kort, du får ursäkta mitt bristande svenska ordföråd ;)

Får hon motstånd när det är en så går hon framåt igen... får hon motstånd med 2 så kastar hon sig/lägger sig... i dagsläget ska hon tydligen bindas så kort att hon inte kan kasta sig, helt enkelt inte kunna få den kraften. Men jag har ju inte sett det med egna ögon så det kan jag ju inte svära på.

Då gissar jag att det har med trycket i nacken att göra. Hon upplever helt enkelt det tryck som ett grimskaft på var sida ger som obehagligare.

Jahopp...
då är det väl bara att fortsätta sätta fast henne tills hon lär sig att hon inte kommer loss :(

Hoppas att det inte tar för långt tid.

Men jag undrar om det går att binda kortare "så dom inte får kraft" att slita sig? Min tjej har ett par gånger "slitigt sig" vid uppbindning. Men hon backar tills det är spännt och sen gör hon en knick med huvudet och är lös. (antingen går grimman, karbinhakarna eller grimskaftet).
Ponera att jag då skulle sätta henne kortare uppbunden. Det skulle ju inte gör någon skillnad, eftersom hon inte tar fart utan bara "knicker" med huvudet.

Denna hästen kommer inte lös. Hon får dra tills hon inser att hon inte kommer loss helt enkelt.

När man tränar "sånt här" så gäller det att ha bra utrustning, ej utrustning köpta i vanliga hästbutiker för de är tillverkade för att gå sönder, vilket är bra om det händer något, men inte när man tränar hästen.

Jag rekomenderar tex bergsklättrar saker, samt hakar köpta i byggaffär.

jag inser faktigst inte problemte med att ha henne uppbunden i två snören. om hon nu inte gille det varför inte bara ha henne bunden i ett? det hade jag gjort eller lärt henne att stå löst. vilket jag har tränat både en sköthäst och foderhäst till. tycker att det e mycket lättar när man slipper bocka sig för att ta sig under snöret hela tiden.

Grejjen är att hon ska kunna det.
Att rätta sig efter vad hon tycker är inte rätt i min värld, hon ska kunna stå uppbunden!

Det är ett steg i träningen. Kan hästen inte ens sitta fast i 2 snören, hur ska man då kunna sätta fast en vagn o åka bakom henne?

Aja hon accepterar det väl förr eller senare :crazy:

Denna hästen kommer inte lös. Hon får dra tills hon inser att hon inte kommer loss helt enkelt.

När man tränar "sånt här" så gäller det att ha bra utrustning, ej utrustning köpta i vanliga hästbutiker för de är tillverkade för att gå sönder, vilket är bra om det händer något, men inte när man tränar hästen.

Jag rekomenderar tex bergsklättrar saker, samt hakar köpta i byggaffär.
Jag skulle föredra att utrustningen gick sönder istället för hästen.

Håller med verkligen.

Om hon nu drar på det viset hela tiden så skulle jag aldrig våga sätta fast henne på det sättet. Riskera nacken på hästen, som tar i dom "vanligt" i tron om att motståndet skulle vara detsamma och istället tar det tvärnit :crazy:.

Däremot finns ju gummigrimskaft som inte tar tvärnit utan fjädrar lite, dom kanske fungerar? (Liknande fast gjorda med blå "balsnören" fungerade inte alls hemma.)

Själv "tränade vi bort det" med konsekvent beröm då jag lyckades bryta bakåttänket till ett steg frammåt och slak lina igen. bl.a. Men så har det bara hänt då och då och totalt vid 4-5 tillfället. *peppar peppar*

Jag skulle nog också fundera på synintrycket eller känslan på något vis. Jag vänjer ju unghästar stå uppbundna i en lina först, och sen i två linor/kedjor. Och de kan vara stensäkra i uppbindning med en rem, men reagera med att tycka det är läskigt med dubbla första gången (så jag sätter fast i ena sidan, och har lång lina i den andra som jag håller i och kan justera själv).

Så, jag tror de reagerar på synintrycket och/eller känseln (nacktryck som någon skrev, eller något annat, känns i båda sidor grimman), och känner sig mer 'låsta' av det.

Jag skulle aldrig kräva att de kunde stå dubbelt om de stod prickfritt (dvs inte bara på hyperkort) med en rem, men fick panik av dubbelt. Jag är väldigt pipig med att de SKA knna stå uppbundna (efter att ha haft en som aldrig blev säker med det), men skulle någon stå prickfritt i en rem men panika av två på det vis som beskrivs skulle jag binda med en rem. Och jag ser inget likhetstecken mellan det och köra in. Den jag hade som inte var säker att stå uppbunden (varken med en eller två, dock värre med två) var inkörd och en väldigt duktig körhäst. Den jag haft som var 150% säker uppbunden, jag kunde gått därifrån och ätit middag utan problem, den blev aldrig inkörd helt enkelt på att den inte var pålitilig med skaklar. Så hur ser du en koppling där? *nyfiken*

Jag ser kopplingen i att hon inte går undan för tryck utan får panik istället.
Panik är inget jag eftersträvar, och hästen ska kunna bli uppbunden med snöret snurrat runt benen om jag nu vill det utan att den för den skull ska få panik.

Blir hästen rädd så ska den titta på mig och be om hjälp.

Ska höra med personen om man ev kan fästa nåt litet i grimman och se om hon reagerar på det, gör hon det så vet vi ju att det är synintrycket hon reagerar på och då är det ju lättare att vänja henne vid det först utan att hon sitter fast.

karindk60: ja det är du det. Men går utrustningen sönder så är risken ännu större att hästen skadar sig. Detta pga att den lär sig att om man sliter så kommer man loss, det kommer hästen använda senare i livet och det kan bli totalt livsfarligt. Vidare så kan hästen då trilla omkull rätt rejält och skada både sig själv och ev människor.

Man måste binda dem så pass kort att de inte kan kasta sig.

aramis: funkar inte att be henne gå framåt, hon hänger sig i snörena och flyttar sig inte en mm. Helt ofarligt för oss människor i närheten, vilket är skönt! Man kan lätt gå fram o kolla så att luftvägarna är fria, vilket är himla skönt att kunna göra i ett sånt läge.

Jag har haft en häst som inte var van att stå uppbunden med två grimskaft när den kom till mig. Han fick panik och kastade sig bakåt tills han var loss. Binda upp honom i ett grimskaft gick dock hur bra som helst, precis som "din" häst. Jag fick rätt på det genom att binda upp honom i stallgången och sedan knyta en longerlina bakom så att den tog emot i rumpan innan trycket i grimskaften blev så stort att de gick av (balsnöressäkerhet). Han stannade så fort han kände trycket i rumpan och lugnade sig ganska direkt. Det krävdes kanske max fem gånger av longerlina bakom rumpan för att han skulle fatta galoppen.

Den metoden tycker jag är lite mildare och enklare än att låta hästen dra för glatta livet tills den ger upp. Om den funkar på hästen förstås, en del kan ju få mer panik av att det tar emot bakom.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 583
Senast: Liran
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 444
Senast: Amha
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 132
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama