Vad är skillnaden på inavel och linjeavel?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Contender
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 54
  • Visningar Visningar 9 087
Sv: Vad är skillnaden på inavel och linjeavel?

Landadel måste väl också ses som en av dom främsta, han är e:Landgraf (Ladykiller xx)- Farnese - Ladykiller xx, vilket väl blir 2+3.
Kolla också på Calido som har 2x Roman (e:Ramzez) i sig i 3e led, samt corde x3 i de 5 första!

Och en som har stått i Flyinges regi Bugatti Hilltop har ju en intressant linjeavel.
Farmor (Paola) är helsyster med mormorsmor (Pirola).
Linjeavel på Pik König 3+4 och
Franka 3+4 således
Flyinge hade ju en dotter till Paola (e Corde), Parodie.
Det hade kanske blivit för mycket! :)

Jag kan förstå att man vill linjeavla på ett sådant sto som Franka.
Utan henne hade vi inte haft killar som Pik Bube I&II, Donnerschlag, Bergamon, Ragazzo, Bugatti Hilltop och Santana tex. :D

mvh

Jag har också läst/hört om just Libero H. Kommer inte ihåg vilken hingst det var som han linjeavlade på men har för mig att i "slutprodukten", Libero H, förekom den hingsten 20ggr, men minnet sviker lite så jag kan ha fel...

Som sagt, minnet sviker..... Jag kan ha fel....

Jag läste en lång artikel om Libero H i en tidning för "hundra" år sedan. Tror att det kan ha varit Z-Magazine men är långt ifrån säker....

Libero Hs uppfödare hade en långsiktig avelsplan och letade upp individer med linjeavel på hingsten Achill 1849 (ska ha varit ett resultat av syskonparning). Han hade upptäckt att just denna hingst låg bakom många hopphästar av yttersta världsklass.
Libero Hs uppfödare ville få fram en häst med denna hingst så många gånger som möjligt i stammen.
Till slut fick han fram ett sto med Achill många gånger i som han betäckte med Landgraf som håller Achill 1849 på mödernet.

Kommer tyvärr inte ihåg hur många gånger Libero H håller Achill, men det var en helt otrolig summa kommer jag ihåg.

M

Kan det vara Lorbeer?
För här ringer det med, men det är varmt idag! ;)
Samme grabb som återfinns i Calypso I&II, Lord Quite Easy och killarna?
mvh

oki, det klingar också bekant.
Libero H döptes väl dessutom till Achill 81? Och fick Ligero H som tävlingsnamn?

mvh

Jag tycker också att det är äckligt, men framförallt onödigt. Varför ska man envisas med att avla på samma hingst om och om igen, när det finns så många andra hingstar av samma kvalité, om inte ännu bättre?

Är det kul att skriva inlägg och hålla med sig själv?

Har för mig att Etrusco har ett intressant möderne om man nu ser på hur tajt avlade vissa higstar är!:angel:

Skönt att man inte är helt ute och cyklar!:)
Jag tror att jag hörde det från Hans Horn, som då hade Libero H, när vi var där nere och köpte häst. Det kan mycket väl vara den hingsten som du nämner.
/ Qbaby

Det står för mig och många andra. Det är vidrigt! Det finns så himla många hingstar så det nog räcker och blir över.
I din "Kan du franska?"-tråd säger du dig ha betäckt med Maloubet de Pleville. Vet du om att i de första fem leden finns det hela fyra stycken olika hästar som förekommer mer än 1 gång. Varför valde du honom om linjeavel är så vidrigt?

Knapplån!
Man brukar säga att inavel är när syskon betäcker varandra eller mor+ son eller far+dotter gör det.
Annars är det linjeavel.

Är det fortfarande inavel om de är halvsyskon? Jag skulle aldrig drömma om att betäcka halvsyskon heller, men jag vet uppfödare som gör det så...

jag antar det. Det är iaf så jag fått lära mig, men jag säger inte att det är absolut så.

Liknande trådar

Avel Hej, Avel är ett nytt område för mig. Är dock väldigt nyfiken på att lära mig mer. Har funderingar kring linjeavel. Hur räknar man ut...
2
Svar
24
· Visningar
3 783
Senast: Miaa
·
R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 218
Senast: Mayaanna
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt...
2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka