Vad är rimligt pris?

TinyWiny

Trådstartare
Vad är rimligt pris på en omplaceringshund?

Vi säger att hunden, renrasig med papper kostar 10000 kr som valp.

Vad är då rimligt att ge för hunden vid en omplacering?

Hälften? två tredje delar?

Hunden är inte värd mer på egna meriter utan är "bara" vanlig unghund.

Sv: Vad är rimligt pris?

Jag tog över en 3-årig hund, och gav då halva valppriset. Hunden hade en gammal skada och fick inte användas till avel.
För en unghund brukar priset vara något högre, men det är väldigt individuellt.

Varför skulle den vara mindre värd än utgångspriset bara för att den blir omplacerad. Under förutsättning att den är frisk och ingen problemhund?

Varför skulle den vara mindre värd än utgångspriset bara för att den blir omplacerad. Under förutsättning att den är frisk och ingen problemhund?

Ja varför? inte vet jag?
Kanske för att man inte ska kunna köpa en söt valp på våren och kunna sälja den för samma pris på hösten:confused:

Det är ju tyvärr:crazy: ofta så att hundar som placeras om har någon form av mindre problem:crazy: kissar inne, ingen fostran, ägaren har inte tänkt igenom sitt köp och klarar inte hunden osv. osv

Visst kan endel vara helt problemfria där det bara handlar om att ägarens liv har ändrats radikalt och hunden inte kan bo kvar, men min känsla är att de är färre i antal än de som placeras om av andra skäl.

Hur ofta läser man inte omplaceras pga allergi? blir folk allergiska så ofta?
Eller omplaceras pga ändrade arbetstider? Bör man inte tänka igenom sin livssituation innan man skaffar hund?

Det handlar nog om ras också.
Vet tex bruksraser som är dyare pga att de säljes som tjänstehundar. (måste självklart ha ment som duger)
Kan också tänka mig att en snygg/trevlig ompl tik som man kan ta alla hälso tester på innan köp, borde kosta en hel del eftersom hon då kan säljas som avelshund.
Valpar är ju alltid "grisen i säcken" det är en chansning om man som uppfödare köper en valp.
Så lite efter ras, temp, extriör med mera kan nog priset vara både högre och lägre.

Är det en proplem hund av något slag blir ju priset därefter...

Det här med allergi, kollar man inte upp sånt innan man skaffar hund om man nu misstänker det. En annonserade i tidningen, säljes billigt p.g.a allergi. Nån månad hade detta par hund igen, men en helt annan ras. Dom hade tröttnat på just den rasen dom hade. Då blir jag i alla fall verkligen konfunderad. Tror inte att allergi kommer över en natt.

Det här med allergi, kollar man inte upp sånt innan man skaffar hund om man nu misstänker det. En annonserade i tidningen, säljes billigt p.g.a allergi. Nån månad hade detta par hund igen, men en helt annan ras. Dom hade tröttnat på just den rasen dom hade. Då blir jag i alla fall verkligen konfunderad. Tror inte att allergi kommer över en natt.

Jo det är just det....jag kollade både mig och barnen innan hundköpet just för att slippa detta.

Sen är det väl som med allt annat, allt beror på människan i sig, jag tål egentligen varken katter, hundar eller hö, men eftersom jag aldrig skulle kunna tänka mig ett liv utan djur så får man göra det bästa av situationen.
Vad spelar det för roll att man får äta allergimedicin, när det är som värst:angel:

Nej tyvärr tror jag att många omplacerar sina hundar av helt andra skäl:cry:det är tragiskt för hunden att få byta hem och flock, har den då dessutom inte varit riktigt skött innan så är det ju ännu värre:(

Det handlar nog om ras också.
Vet tex bruksraser som är dyare pga att de säljes som tjänstehundar. (måste självklart ha ment som duger)
Kan också tänka mig att en snygg/trevlig ompl tik som man kan ta alla hälso tester på innan köp, borde kosta en hel del eftersom hon då kan säljas som avelshund.
Valpar är ju alltid "grisen i säcken" det är en chansning om man som uppfödare köper en valp.
Så lite efter ras, temp, extriör med mera kan nog priset vara både högre och lägre.

Är det en proplem hund av något slag blir ju priset därefter...

Jo det är klart att om det är en tjänste hund eller hund med egna meriter/avelsduglighet så kan ju givetvis priset bli högre!

Tyvärr brukar ägare till problemhundar inte se problemen själva:crazy: eller rättare sagt, de väljer att ljuga om dem:mad:

Men vad jag är intresserad av är just detta fenomen att göra sig av med en hund utan vare sig meriter eller annat som påverkar hundens funktion.
Om man nu har begått misstaget att skaffa en hund som man inte kan ta hand om vad är då rimligt att begära för den?

Menar absolut inte att den ska skänkas bort för då är ju risken ganska stor att det inte blir bra:crazy: (även om jag fick min gamla hund gratis så är han ju ovärderlig för mig:love:, men så tänker ju inte alla:crazy:) kanske blir det igen så att ägaren inser efter ett tag att det inte vars å kul med hund också får hunden bli vandringspokal:mad::cry:

Alla veterinärer är övertygade om att allergi används som svepskäl när man inte vill ha kvar en hund men samtidigt kan vi ju inte ifrågasätta det enskilda fallet.
PL

Beror på hunden och syftet med den!
En trevlig, snygg och bevisat fullt frisk hund som tex kan användas i avel är mer värd som vuxen än som valp - just för att "man ser vad man får" på ett helt annat sätt än en valp.

Beror på hunden och syftet med den!
En trevlig, snygg och bevisat fullt frisk hund som tex kan användas i avel är mer värd som vuxen än som valp - just för att "man ser vad man får" på ett helt annat sätt än en valp.

Precis så resonerar jag också.

Om jag skulle sälja min hund som jag har lagt ner massor av tid på, inte f-n rear jag ut henne för 500-1500 kronor.

Nu går min nuvarande inte att avla på, men jag skulle ändå inte rea ut henne. Jag skulle antingen skänka bort henne till någon som jag vet vill ha henne och ger henne ett bra hem, eller till någon som är beredd att betala (en skälig summa) för henne, eftersom det skulle innebära att de tycker hon är värd det, och då ökar i mina ögon chanserna för att de ger henne ett bra hem.

TinnyWinny skrev:
Jo det är klart att om det är en tjänste hund eller hund med egna meriter/avelsduglighet så kan ju givetvis priset bli högre!

Nu menade jag inte att den var tjh, sådana är i stort sätt aldrig till salu och i så fall säljs de för otroliga summor.
Nej, jag menade en som hade kapicitet att utbildas till sådan = klara lämplighets test.

Enligt veterinärer som arbetar på kliniker häromkring är ettåriga rottweilers överrepresenterade vad gällande att framkalla allergiska reaktioner hos barnen i familjen ungefär ett år efter inköpet av valpen.

Beror ju på ras, stamtavla, bakgrund, hur den är uppfostrad, miljötränad etc. etc.

Sålde en gång en reggad unghund för valppriset + 1000:- och köparen har i efterhand upplyst om att hon gladeligen skulle ha betalat det dubbla, så bra och trevlig på alla sätt och vis ansåg hon hunden vara :)

TinnyWinny skrev:

Nu menade jag inte att den var tjh, sådana är i stort sätt aldrig till salu och i så fall säljs de för otroliga summor.
Nej, jag menade en som hade kapicitet att utbildas till sådan = klara lämplighets test.

Åh jag skrev fel:o menade potentiell tjänstehund.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
993
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 013
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 143
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 261
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare