Vad är Ridning för DIG??

Sv: Vad är Ridning för DIG??

Jag har nog en väldigt västerländsk syn på ridningen och hästarna. Jag vill samarbeta med min häst men ändå vara ledaren. Jag ser hästen som en vän, inte som ett redskap. Jag håller på med hästar för att jag mår bra av det och jag är redo att betala för det.

I andra kulturer är hästen mer ett redskap, transport, mat, päls. Där har man inget känslomässigt förhållande till hästen. Hästen är en tjänare som ger en mat, transportmöjligheter och päls. Man älskar sina djur för att man inte klarar sig utan dem, inte för att man ser dem som individer.

Vilket sätt som är det rätta kan jag omöjligt avgöra. Jag kommer alltid umgås med hästar som om de vore mina vänner.

Ridning för mig är mitt sätt att koppla av och det har verkligen varit mitt andrum. Utan hästarna är jag tveksam till att jag hade orkat ta mig igenom skolan och nu när jag står här och tar studenten på lördag ser jag att jag har klarat mig ganska bra. Detta är helt och hållet tackvare Belizzi.

Hästarna är ingen hobby det är en livsstil. Målet med min ridning är att uppnå ett samspel med hästen. Det kvittar om vi hittar det på ridbanan eller på en långtur i skogen, det viktiga är att man lyssnar på varandra och förstår varandra. Jag säger varken bu eller bä om olika stilar, det viktiga är att man hittar en som passar ekipaget. Personligen gillar jag att undersöka och prova de flesta stilar (jag har ridit; dessyr, hoppning, bruksridning, distans, centrerad ridning, gymkana, hubertus, IH, NH mm med min häst). Finns det möjlighet att testa något så gör jag det.

Det viktigaste är inte målet utan vägen dit ;)

Jag tycker det är svårt att separera hästar och ridning. Eftersom jag inte kör (om jag inte får fatt på en inkörd häst, då kör jag gärna, men jag är ryttare sas) så är ju ridning det primära som jag gör med mina hästar. Hästar = ridning, i princip.

Men okej, just ridningen då. Det är rent livselixir. Min anledning att leva, att gå upp ur sängen på morgonen. Att få se framsteg, resultat för all möda man lagt ner. Att göra research och träna för tränare.
Min ridning är lite tvärvetenskaplig kan man säga. Jag mixar och matchar och håller mig inte till en enda gren. Till största del så är ridning mitt sätt att vara i naturen och bara få vara fri. Jag rider helst ensam och i galopp! Det är mitt tillfälle att få lösa mina problem under en skrittur eller bara glömma hela världen under ett mastigt dressyrpass. Oavsett om vi bara är ute och filosiferar eller koncentrerar oss och glömmer omvärlden så är det jag och min häst.

Så ridning för mig är samhörighet, då vi testar vår relation och har alla möjligheter i världen. Skogen är vårt lekhus! Varje ridpass är en gåva, inget man ska ta för givet. Men det glöms tyvärr ofta bort.

Ridning för mig är att utvecklas och ha roligt med sin häst, att ha förtroende för varandra och vara lyckliga i varandras sällskap!

För mig är hästarna en livsstil, hästarna har alltid funnits i mitt liv och kommer alltid göra det, mer eller mindre. Skulle nog inte klara ett liv helt utan hästar.

Ridning och ha med hästar att göra över huvudtaget för mig är framförallt:
1. Avkoppling och sjukgymnastik
2. Men även ett samspel mellan häst och ryttare
3. Enormt ROLIGT

Älskar att vara i stallet och pyssla, det är så avkopplande och rofyllt att gå i stallet om kvällen när hästarna har kommit in och lyssna på hur de tuggar sitt hö. Kan vara i stallet timavis bara för att få ta del av deras lugna och rytmiska tuggande.

Men det är oxå härligt att sitta i hagen och se unghästarna leka eller de äldre leta upp den bästa grästuvan eller en lugn tur i skogen en fin dag med fågelkvitter. Sen bangar jag ju inte för en vild galopp längs en enslig väg och känna vinden vina i ansiktet.

Detta gör livet värt att leva!!!

Ridning för mig är friskvård för min häst. Både fysiskt och psykiskt.

Det innebär att jag långsiktigt vill bygga upp både kropp och knopp för att få en glad, arbetsvillig och hållbar häst.

Kort och gott, jag njuter av att hästarna känner sig starka och modiga.

Ridning...är för mig...FANTASTISKT...

Tänk vad hästen låter oss göra.

Ridning är en hobby och livsstil för mig. Jag har ridning som lite terapi om jag mår dåligt och när jag är med hästen finns inga problem.

Ridning för mig?
Det är inte ridning för mig,utan även hästar för mig. Jag vill känna hästens fria styrka i en galopp över vilda marker,släng sadel och träns och sånt skit! Jag vill utforska världen med min bästa vän, ha en naturlig relation med hästen(NH).
Jag AVSKYR dressyr,det är så tråååååååkit!
Och vad tror ni hästen väljer?: Dressyrpass i ridhuset eller en barbackagalopp över ängarna?!
Jag vill att hästen ska tycka att det är lika roligt som jag tycker att det är, springa som om den var en vildhäst!

Det är mitt mål!:) Att rida i halsring om inte även utan det, hela tiden, ALDRIG MERA SADEL ELLER TRÄNS!:love:

Det är kärlek för mig.

Och dethär är MIN åsikt om några andra ridsätt: Dressyr: Alla säger att man i dressyren försöker att få hästen att gå "naturligt", men hur i HELV*TE kan man kalla det naturligt??Och sen när brukade vildhästarna gå i skänkelvikning,på tygeln,framdelsvändningar?:crazy:
Och hur ofta ser man en häst som går dressyr med öronen frammåt??
Hoppning: Där finns det många hästar som tycker att det är kul, och det är ju bra!:) Men se på den stora eliten inom hoppning, där har de ju ca 10 hästar var och det enda dom gör är sitter upp,rider,sitter av. Då vill man ju ställa en fråga; Är det kärleken till hästarna eller kärleken till tävlandet? Ok,alla är kanske inte såhär,men vissa.

Och sen en sissta fråga som ni alla kan ställa till er själva: Tävlar ni för hästens skull eller för er skull?

Bara så att alla vet; det var MIN åsikt.

Ella&Agnes,ni är mina förebilder:bow::)

Så länge hästarna har det bra, vad är det för fel att älska att tävla??

Jag undrar därför, Vad är Ridning för DIG?? Och, hur ser du på de andra typerna av ridning som finns där ute? Anser du att alla typer av hästar - och ridning - är lika 'bra', eller anser du att det finns en "rätt" typ av ridning?

Jag anser att det finns "rätt" typ av ridning och "fel" typ av ridning.
Det är inte ofta jag stöter på fel typ, men det händer, och det är alltid lika tråkigt.

Fel är när det är uppenbart att det går åt fel håll, att ryttaren rider för hårt eller "flamsigt" i förhållande till hur mycket man tränat hållbarhetsmässigt. Eller pressar för hårt rent allmänt.
En person som inte alls dressyrjobbar men älskar att flänga runt på fält i full galopp skulle med största sannolikhet falla in i facket "fel" enligt mig. Inte nödvändigtvis, men troligen.

"Rätt" är när man strävar efter harmoni. Men så länge hästen inte pressas för hårt eller tar skada så finns det en massa mellanting som inte behöver vara fel för det.

Ridning för mig är dressyr.
Dressyr i bemärkelsen att man vill skapa en kommunikation och kunna forma hästen och successivt få mer och mer harmoni och samspel i ridningen, trots att ambitionerna brukar öka i takt med att kommunikationen förbättras.
Ridning för mig kan också vara att "åka" häst i skogen. Att komma ut i naturen och få lite lätt motion.
Målet med min ridning är en kombination av dessa två - att kunna "åka" häst men samtidigt rida. Lite motsägelsefullt, men att man utan ansträngning och nästan bara tankeöverföring kan rida även lite svårare rörelser med en bärig häst i tillräckligt bra balans för att kunna följa de små impulserna. Och att få en riktig ridupplevelse varje gång man sätter sig på hästen, en "wow"-känsla av att man dansar fram.

Ridning kan såklart vara mycket mer. Jag testar gärna lite western, blandar friskt mellan dressyrstilar, hoppar lite för skojs skull, och gillar att titta på tävlingar (och vara med för skojs skull dvs klubbtävlingar och dylikt, men har hittills aldrig varit det på egna hästar). Tävlingar är ju väldigt roligt för att komma iväg och träffa lite andra hästmänniskor och visa upp sig, och få en utmaning - och även kvitto på om träningen gett utdelning. Det senare funkar dock inte för mig i nuläget eftersom jag inte pallar att träna specifikt för tävling utan väldigt basics för att befästa grunder på en sån nivå att tävling inte är aktuellt!
Hade jag haft en häst som redan är färdig för tävling skulle jag nog varit ute då och då.

Jag vill alltid ha ett syfte med ett ridpass. Inte rida omkring på slentrian utan att ha något att fokusera på. Förutom vid uteritter som känns lite mer som meditation, men på vägar kan det bli lite samma sak även där - för lite natur och för tråkigt underlag! ;)
Därför blir ridning väldigt hjärnstimulerande, ny utmaning varje gång!

Om man pratar om hästar rent allmänt och inte bara ridningen så är hästar mycket mer för mig.
Det är superroligt att trickträna (är hundmänniska från början! :angel: ) eller att bara lattja omkring lite med hästen lös, eller öva kommunikation.
Sen kan jag mycket väl tänka mig att jobba från marken om det inte funkar att rida av någon anledning, jobbar ju redan nu ungefär 50/50 uppsuttet/från marken (kanske t o m större andel från marken). Eller att köra om jag har en körbar häst, vägar man vågar köra på och utrustning till det. Att bara pyssla med sin häst och hitta på lite nya saker, att sitta i hagen och titta på när pållen äter, att ta lite bilder på sötnosen, med mera.
Hästar för mig är ju också "patienter" iom utbildningen jag går. Vilket betyder att jag ständigt försöker se, känna och tolka, och ta hänsyn till hur hästen verkar fysiskt. Tillfredsställer lite mamma-känslor skulle jag tro! ;) När man får pyssla och ta hand om.

Sammanfattningsvis:
Hästen är min vän. Ridning är vår lek och kommunikation.
Samtidigt är ridningen självklart för min egen skull, för att jag tycker det är roligt. Men det är samspelet, kommunikationen och utmaningen att försöka förbättra det jag tycker är roligt! :)

Hur kan du ha Ella som förebild. Hon som har ridit och rider en sjuhimlans massa dressyr för att FÅ en lydig och följsam häst som vill arbeta TILLSAMMANS med henne?

Dressyr är grunden i alla kommunikation med hästen.

Jag älskar också hästar och vill ha en nära och naturlig kontakt, men för att kunna få en häst som mår bra, håller sig frisk och muskulös, måste jag veta vilken dressyr som är bra för att stärka hästen att bära mig. Hästen är inte född till att bära varken dig eller mig, vare sig MED eller UTAN utrustning.

Tänk på det!!!

Detta är min åsikt och mina tankar.

IngelaH, som också har bland annat Ella som "föredöme" i diskussioner och tanke, bland annat för hennes flitiga och noggranna dressyrarbete med sin häst. Men det finns otroligt många andra duktiga hästmänniskor här på buke.

Jojo,det är klart. Dressyren går inte att slippa undan,det bara är så.
Och SÅKLART att det finns andra jättebra förebilder/föredömen här på buke,en massa jätteduktiga!:laugh:

Utan att känna till vare sig Ella eller Agnes (den senare har jag aldrig hört talas om) så håller jag med dig.

till Pernilla
Hur du ska kunna rida en häst utan sadel eller träns utan att träna den i dressyr

är för mig en gåta. Men jag kan hålla med dig om att det är häftigt. Jag vill också kunna göra det en dag. Jag red min häst barbacka i grimma ett tag. Det gick utan några problem. Det är ju inte så svårt så länge man har ett grimskaft att ta hjälp av Tyvärr ramlade jag av för drygt ett år sedan (när jag red med träns och sadel, halvsov i sadeln utan stigbyglar då en fågel flaxade upp framför hästen) och skadade armen. Sedan dess har jag blivit lite försiktigare och insett att jag kanske är för gammal för sådana experiment.

Jag vet inte hur pass vildhästaktigt det är att galoppera fram i full fart på en äng.
Jag antar att vildhästar inte galopperar så ofta och i alla fall inte med ngn på ryggen.

Jag tävlar inte så ofta men kommer kanske att göra det ibland. Det är bra att ha ett mål att träna mot.

Tja,till alla som har citerat mig: Drömma kan man!:grin:

Centaurkänslan, sammansvetsningen mellan häst och ryttare. Den där dagen, som allt bara stämmer och man känner att häst o ryttare är en enhet. Sen om det är när man är ute på en skogstur och lyssnar på svarthättan och talltitan som sjunger i skogen... Eller om man sitter på ridbanan, trädan, grusgården, i ridhuset eller var man nu hålls och får igenom just den DÄR saken, som har gnagt en längre tid och verkligen inte fungerat. Just då man känner att JA!!! Just så här SKA det kännas när ridningen är ALLT.

Men för mig är ju inte ridningen allt, utan oftast max en femtedel av tiden jag är i stallet om dagarna... =) Oftast är det umgänget som är allt, förutom det man MÅSTE göra, mocka, fodra, visitera, borsta, kratsa hovar, plåstra om... eller bara PUSSA på sin häst.

Ridning är för mig en Konst, en livsstil och en sport.

"Your horse is almost like a painting. He is a work of art, whether he is clumsy art, fine art, or rare art depends on you, the artist. You will also leave your trademark on him. Hopefully you will be proud of it."

Ridning för mig är samarbete och kommunikation mellan häst och ryttare. Det ska finnas rätt kemi i ekipaget och det ska inte vara alltför stora krav. Samtidigt som jag ska vara ledare ska det vara avslappnat och kompromissbart. Hästar och ridning är en livsstil och det är något man väljer eller väljer bort. Jag väljer!

Ridning för mig?

Glädjen i att rida in en unghäst och få ta del i dens utveckling
Rehabeletering
en vanliga dags arbetet i ett galopp stall
den otroliga kraften när jag skolar över steepelchase hinder
adrenalinet och kraften från hästen när startboxarna öppnas
ett underbart pass dressyr när jag och hästen dansar
när jag kommer hem från jobbet och rider ut på min lilla man

Men det mäktigaste av allt är när man är med på en fölning, sedan skapar ettt band till den hästen, som är starkare än något annat.

jag har ett otroligt privelegium att jag får betalt för det jag älskar att göra :bow::bow:

hästarna för mig är först och främst terapi, har varit otroligt stor hjälp under åren, och det är hela fantastiskt vad de kan göra när man inte mår bra, kan få en att glömma allt.. Ridningen är en bisak, inte det viktigaste men en del av samspelet och gemenskapen med min häst. Och genom westernridning och röstkommandon kan jag rida min häst helt utan utrustning om jag så vill, så ngn dressyrryttare behöver man inte vara för det :)

kl

Ridning för mig är : andrum & social träning för mitt tävlande travarsto. Men då inte långa tyglar, utan jobba under sig, bygga sin rygg & bakdels muskulatur i blandad terräng ( skog, backar osv.) kort galopp med avslutande lek rejs :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur