vad är öppna??

C

carro93

jag känner mej lite dålig men vad gör man när man rider öppna ??? jag måste få veta lägg gärna ut bilder hur det ser ut!!!!!:bow:

Sv: vad är öppna??

Det påminner lite som skänkelvikning, men med böjd häst.

Man kan tänka sig att man formar hästen på en volt, i öppnan har hästen form och böjning i bålen, som när den börjar (öppnar) volten.

Sen fortsätter man längs med det tänkta ridspåret och håller framdelen innanför spåret och inner bak, ska trampa in under magen/tyngdpunkten på hästen.

Problemen som oftast uppstår, om man inte riktigt vet vad man ska begära av hästen är att de olika hjälperna krockar och att det blir kortslutning i tempo, styrning och böjning.

Besök ridskolor och tävlingsplatser, sitt på läktaren och "sug i dig" fakta, information och framförallt inspiration.

ge bara inte hjälpgivningen som om det vore en skänkelvikning utan tänk på att din innerskänkel ska ligga framme vid sadelgjorden eftersom att du ska skåla ur innersidan och inte flytta bakdelen!:idea:

om man rider den på en större volt och två mindre omväxlande är den lösgörande tex.

2005-11-16RidövningarKlassisk voltövning ger lösgjord häst
Det här är en övning som de flesta ryttare har provat på någon gång. Men den är väl värd att prova igen!

citerat från en annan site

Nja, det beror mest på om man rider den i samlande eller lösgörande syfte - spelar ingen roll var på ridbanan den utförs.

Menar du då att det var ett exempel på en ridväg/övning där öppnan var lösgörande?
Eller att öppnan var exempelvis lösgörande i denna övning?

:confused:

Menar du då att det var ett exempel på en ridväg/övning där öppnan var lösgörande?

ja det var ett exempel på en öppna man kan göra för att få hästen LÖSGJORD

det var ett exempel

sedan att den kan vara samlande också vet jag redan.
jag gav ett exempel på en ridövning som gör hästen lösgjord

men vet man inte vad en öppna är anser jag att man inte är tillräckligt kunnig för att samla den.
då får man rida den lösgjord först

jag känner mej lite dålig men vad gör man när man rider öppna?

Öppna är en sidvärtsrörelse.
Hästen skall vara ställd och böjd från rörelseriktningen runt den inre skänkeln. Den skall trampa med bakbenen på spåret, eller den linje man rider på, och framdelen innanför spåret, eller den linje man rider på.
Hästen rör sig på tre spår med 1: yttre bak, 2: inre bak och yttre fram, 3: inre fram.
Ryttaren skall sitta rakt över hästen med den inre skänkeln i normalt läge strax bakom sadelgjorden och med den yttre skänkeln något tillbakadragen.

det är en övning.
en övning man andvänder för att aktiver bakbenen, eftersom detta kan vara svårt.
;)
lycka till.

jag känner mej lite dålig men vad gör man när man rider öppna ??? jag måste få veta lägg gärna ut bilder hur det ser ut!!!!!:bow:

Nu reder vi ut begreppen lite tkr ja :banana:
Rid en volt och fortsätt längs spåret, samma böjning. I en öppna är hästen ställd i bålen och är inte samma som i skänkelvikning (som många tror). Skänkelvikning är lösgörande -öppna är samlande.
Som tidigarenämnt så rider man öppna på 3 spår.
Viktigt är att inte blanda ihop med skänkelvikning -tänk få att inte förböja! :d /Tack för mig

Liknande trådar

Hemmet Plötsligt går min diskmaskin, som installerades för ett halvår sedan, inte att öppna helt. Diskmaskinen var begagnad när den...
Svar
11
· Visningar
640
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
611
Tjatter Vad har ni för icke självklara kanske lite knäppa grejer som ni finner obehagliga/läskiga? Min är toaletter inbyggda under en trappa...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 062
Senast: PatCed
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som...
2
Svar
31
· Visningar
2 119
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar