Vad är NH för dej?

CoNo

Trådstartare
Hejsan!
Vet inte om det redan finns en sån här tråd, isf går det bra att låsa den.
Men iaf, vad är din syn på NH? Hur mkt "kraft" och styrka tkr du att man kan använda innan man kliver ut ur NH'ns cirkel? Hur mkt har redskapen att göra med framgångarna och krävs det en speciell talang, eller kan vem som helst "bli en häst"?
Hur mkt har ridningen med NH att göra? Kan man läsa sej till NH?
Förklara hur du ser på saken!
Mvh
Norah

Sv: Vad är NH för dej?

Kul att du skapar ett sådanhär tråd, då det är intressant att läsa folks tankar och syn på NH.

Natural Horsemanship är något som jag sysslat med i några år, och för mig är det inget träningsmetod, det är ett sätt att tänka på när man hanterar hästar. Egentligen så faller det sig naturligt att man använder sig utav natural horsemanship, det är lika naturligt som att människor pratar med varandra. Om du går på stan en dag och möter en vän till dig, visst går du fram och börjar prata med henne/honom. När du pratar tänker du inte på att du gör det, du gör det bara naturligt för att du alltid gjort det...

...Lika naturligt som att du pratar med din röst till andra människor, lika naturligt är det att prata på hästarnas språk när man är med dem.
Det är hästarnas språk, och eftersom det är människan som vill hålla på med hästar så är det också människans plikt att lära sig dess språk. Hästen kan aldrig lära sig människans språk.

Jag upptäckte NH första gången då jag hade en väldigt bråkig häst som jag varken kunde hantera eller kommunicera med. Det var bockningar, stegringar, mycket tjafs med det mesta osv. Vi förstod inte varandra helt enkelt, det var som att vara med en människa där den ena pratade arabiska och den andra spanska.
När jag sedan läste om NH, började tänka på det sätte och började hantera hästen enligt det sättet märkte jag hur mycket lättare allt gick. Hästen förstod vad jag menade, även om jag inte var 100 % säker på vad jag gjorde eftersom jag precis börjat, men det var ändå en stor skillnad. Jag hade inte kvar hästen, men det var en häst som jag lärde mig massor utav.

Sedan efter det har jag haft många hästar, och trots att varje häst har vart helt olika varandra har NH-språket fungerat som ett kommunicationssätt på de alla. Problemen blev mindre, och ridningen blev roligare tillsammans med en häst som man kunde hantera på ett sätt som den själv förstod.

När jag rider tänker jag NH, precis som från marken. Funkar inte hanteringen från marken så funkar den ju inte från ryggen heller. Man bör alltid tänka som en häst. Hästar är rättvisa mor varandra och ger alltid varandra en chans att tex flytta sig innan den ger starkare signaler.

Kortfattat så är NH något som för mig närmare min häst, och som stärker vänskapsbandet, förtroendet, respekten och kärleken. Man har häst för att det är roligt, och det är så mycket roligare när man kan prata med sin häst, lösa saker ihop och göra saker tillsammans som båda tycker är roligt. En häst är en vän för livet.

För mig är NH något som alltid har funnits men sen satte någon namn på det och började hålla kurser i det och ta betalt!

NH är helt enkelt en helt vanlig sund hästhantering, något som du själv lär dig om du är det minsta lyhörd för hästspråk och har intresse för vad du håller på med och vill bli bättre.

Det är inget guds under, bara hur man smidigast hanterar en häst!

Mycket bra inlägg:D...

Har hållit på med detta långt innan det var känt som NH. Genom att studera hästarnas egna kommunikation mellan varandra har jag funnit mitt sätt att arbeta med dom liksom jag har arvet från min morfar och hans far som var "problemlösare" för omgivningens jord- och skogsbrukshästar.;)

Delvid KL

Western.. - Du tog orden direkt och ordagrant ur min mun! Vi har samma syn på detta! :)

När jag först hyrde min häst så behövdes det pessoabett för att bara LEDA honom.. Eller rättare sagt.. det behövdes pessoabett för att TRO att man kunde leda honom.. det var han som ledde mej och bestämde vart vi skulle. Han smet ut ur stallet och tryckte upp mej mot boxväggarna när jag skulle bortsa honom. Inte för att vara elak, men han hade lärt sej att han fick göra så.
När jag trots allt köpte honom försommaren 2005, visade en på stallet mej "NH". Fast detta var en mkt felaktig visning av NH. Det handlade om att släppa lös hästen i padocken, få honom att galoppera på bästa möjliga sätt och sedan kasta sand på honom när han bockade in mot mitten. När han sedan kom in till mitten för att han ville det, inte blivit inbjuden, så fick han beröm men sedan började allt om. Tills hästen blev så förstörd att han inte kunde longeras ens, han bara sprang in mot mitten. För det var ju då han fick beröm?!
Jag testade detta några ggr, men efter en sådär 3 misslyckade (fast hon som visat mej det skulle kalla det lyckade) försök testade jag något annat. Jag tog ett spö (till att DRIVA med) med mej ut och fick på något sätt ut honom på spåret. När han vände upp mot mej fick jag ut honom igen. När han travat runt några varv utan att bocka tog jag några steg mot hans framdel så att han bytte varv. Jag gjorde detta några ggr och ropade sedan på honom, samt satte mej på huk. När han kom in till mej fick han mkt beröm och sedan gick vi runt där i padocken. Han följde mej, utan grimskaft! Ni försår kanske att jag var väldigt glad då? Min lilla häst, som var så brutal förut, följde nu mej här, för att han ville det! Det var obeskrivbar lycka då! Jag blir fortfarande lika glad varje gång han väljer att följa mej.
Nu har jag lärt mej mer och mer, genom att läsa och lyssna på mej själv, och försås på MIN HÄST! Det största biblioteket någonsin.

NH för mig är sunt förnuft och säkerhetstänkande!
Att skapa ett samarbete med hästen så ni vet vart ni har varandra och litar på att ni båda håller eran plats, i alla lägen. Utgår man från detta kan man ju sedan göra precis vad man vill tillsammans med sin häst.

Jahapp, finns det bara fem st som har nåt att säja om NH här?? Jag är mkt intresserad av vad ni andra har att säja! :idea: :)

För mig är Nh sunt förnuft. Det är en självklarhet. Man ska alltid granska sig själv om något går fel, inte hästen.

Typ att man inte ska tänka: "jävla hästjävel som alltid vägrar när man ska hoppa" Utan mera: "Oj då, hästen vägrar när den ska hoppa, men då måste jag ta reda på varför. Kanske är det för att jag inte ger eftergift osv."

Man ska våga lita på hästen. Inte ha all utrustning i världen. Martingal, inspänningstyglar boots, benskydd, pelham kandar osv. Det undviker jag.

Man ska vara mån om sin häst och ta väl hand om den. Även om det tar tid. Strecha efter ridning, inte låta den stå inne halva dagarna.
Låta den leva så naturligt som möjligt,
Men ändå komma varje dag och aktivera den.

Det är delar av min NHfilosofi :P

För mig är NH något som alltid har funnits men sen satte någon namn på det och började hålla kurser i det och ta betalt!

NH är helt enkelt en helt vanlig sund hästhantering, något som du själv lär dig om du är det minsta lyhörd för hästspråk och har intresse för vad du håller på med och vill bli bättre.

Det är inget guds under, bara hur man smidigast hanterar en häst!

:bow: :bow:

Kicki :)

Nh för mig är helt enkelt bara sunt förnuft, inget våld / tvång, rädsla ..

Sunt förnuft och inget annat, PUNKT slut.

Vilken big deal folk gör om "nh" som det kallas för, varför döpa det öht?.. Konstigt.. *muttrar*

Senast ändrad av en moderator:

Sunt förnuft och inget annat, PUNKT slut.

Vilken big deal folk gör om "nh" som det kallas för, varför döpa det öht?.. Konstigt.. *muttrar*

precis, sf kanske skulle vara ett passande namn ? Sunt Förnuft.. :D

Jag tänker såhär att hästen är en egen individ som har rätt till sitt eget liv och den är faktiskt inte en leksak för att jag ska kunna rida och lattja. Men ok, som det är nu så är det i princip praktiskt omöjligt för hästar att vara vilda och leva sk naturliga hästliv. Så om vi ska använda hästar så ska det vara med hästens välmående i fokus. Alltså: ska jag tävla dressyr så ska hästen också ycka det är kul. Det måste vara ett ömsesidigt förhållande liksom, där människan får lov att vara en bra ledare och ryttare och allt vad det är och det kan ju ingen från början utan det handlar om att lääääraaaa sig hela tiden och massor. Och tänka att "vad gör jag för fel?" när allt går dåligt istället för att bestraffa hästen.
Dessutom kolla på hur hästarna beter sig med varandra för de kan ju inte riktigt lära sig vårt språk så vi får lära oss deras.
Typ så. Det ultimata är väl ungefär när hästen gnäggar å kommer fram till dig även när det inte handlar om mat eller att komma in och att du kan rida hästen utan några hjälpmedel (alltså utan sadel o träns också) och den ändå lyssnar på minsta lilla. På marken också.
Och ni är bästaste vänner och har det jättebra och kul och fint. Ungefär. :)

Typ så. Det ultimata är väl ungefär när hästen gnäggar å kommer fram till dig även när det inte handlar om mat eller att komma in och att du kan rida hästen utan några hjälpmedel (alltså utan sadel o träns också) och den ändå lyssnar på minsta lilla. På marken också.

*Delvis knapplån, lite OT och lite "pannkaka försöker göra sig lustig"*

Sysslar jag då men Natural Humanship?
Mina vänner säger alltid glatt hej och går mot mig när vi träffas, trots att jag inte brukar muta dom med choklad. (undantag förekommer)
Jag behöver inte sätta på tvångströja och ge dom lugnande för att kunna ta en snabbis förbi den affären jag vill in på.
Och dom lyssnar på vad jag säger för det mesta.

*Delvis knapplån, lite OT och lite "pannkaka försöker göra sig lustig"*

Sysslar jag då men Natural Humanship?
Mina vänner säger alltid glatt hej och går mot mig när vi träffas, trots att jag inte brukar muta dom med choklad. (undantag förekommer)
Jag behöver inte sätta på tvångströja och ge dom lugnande för att kunna ta en snabbis förbi den affären jag vill in på.
Och dom lyssnar på vad jag säger för det mesta.

Kanske snarare "natural humanship" ? Det åter fint förresten. Som en sund relation. :)

ja förstår inte: ni som säger "NH är inget gugs under"??? vem har påstått de då:confused: namnet tycker ja e ganska bra för de förklarar ju delvis va de går ut på.. lr? natural horsemanship: alltså att man lär sig hur hästar komunicerar med varandra och gör lika dant så man komunicerar med hästen på ett naturligt sätt så tolkar ja de iaf. ja tycker de jätte bra att folk håller kurser i de för alla vet ju inte hur hästar fungerar/komunicerar med varandra. då e de väl bra tt nån lär dom de. lr? tycker ja fel?

men sen håller ja me om att de esund hästhantering:) haha ja talar lite emot mej själv märker ja haha ja e lite delad i de här ämnet xD

Jag tänker såhär att hästen är en egen individ som har rätt till sitt eget liv och den är faktiskt inte en leksak för att jag ska kunna rida och lattja. Men ok, som det är nu så är det i princip praktiskt omöjligt för hästar att vara vilda och leva sk naturliga hästliv. Så om vi ska använda hästar så ska det vara med hästens välmående i fokus. Alltså: ska jag tävla dressyr så ska hästen också ycka det är kul. Det måste vara ett ömsesidigt förhållande liksom, där människan får lov att vara en bra ledare och ryttare och allt vad det är och det kan ju ingen från början utan det handlar om att lääääraaaa sig hela tiden och massor. Och tänka att "vad gör jag för fel?" när allt går dåligt istället för att bestraffa hästen.
Dessutom kolla på hur hästarna beter sig med varandra för de kan ju inte riktigt lära sig vårt språk så vi får lära oss deras.

:bow::bow: ungefär så ser ja oxå på NH:P

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 474
Senast: MiaMia
·
Hästhantering Sitter med superförkylning och väntar på att värktabletterna ska hjälpa mig somna, tills dess tänkte jag lyfta den här diskussionen igen...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 578
Senast: Petruska
·
Western Vill börja med att säga att jag anser inte på något sätt att det är westernridningens fel att min häst har blivit halt. Så slipper jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 635
Senast: Liten
·
Hästhantering Svårlastade hästar finns det gott om och jag tränar en tjej med ett vanligt problem - hästen går inte att lasta - men det har en mycket...
Svar
16
· Visningar
2 131
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama