Sök dig till något stall eller så med flera hästar. (fördelen med att hjälpa med flera hästar är att om en blir skadad, finns möjligthet att rida /motionera någon annan men fortfarande ha hand om den osv.
Är 16 snart. Varav varit intalat i mig sen jag började som liten att ha egen häst, hört in bland bara i drömmarna. Accepterade det, och försökte göra det bästa av situationen. Ridskola, (går för övrigt kvar på samma ridskola, 1 gång i veckan) 4 h, medryttare på ponny, skötare på travskola, för att sedan hjälpa till i travstall och poff flyttar man på egen gård där massa hästar kmr stå och ens passhäst kommer bli sånära ens egna som det går.
Det som suger med att inge äga hästen själv, är att inte kunna bestämma allt. Om än ridningen och hanteringen osv, enligt min erfarenhet, blir friare med tiden osv. Men poff kan ägaren flytta, få problem med ekonomi, eller helt enkelt inte vill ha kvar hästen å säljer eller så. Då står man utan häst och krossat hjärta igen, gång på gång.
Så, mitt tips är att du söker upp ett stall att hjälpa till i(där ägaren ksk har 10 hästar eller så), chansen finns du efter ett tag kanske får en speciell sköthäst som du har mer som din egna, och den kanske eg skulle säljas men då du tar hand om den får den stå kvar, och då har du en sånära egen häst man kan komma.