Det går sällan att äta kakan och ha den kvar. Vill du ha full frihet att utvecklas och har roligt med hästen helt utan krav från andra så är förmodligen det enda alternativet att skaffa egen häst (och gärna eget stall). Det finns väldigt få som helt sponsrar någon med häst att rida helt enligt eget tycke.
Personligen tror jag du har fastnat i tänket "om jag bara hade en egen häst skulle det bli bättre", du kommer att fastan i utvecklingen där också. Det blir lätt "om jag bara hade en bättre häst/tränare/stall...". Fokusera på att du vill utvecklas, se över möjligheterna med andra medryttarhästar där du i förväg diskuterar dina mål med ägaren för att hitta något som matchar. Kanske någon som är utomlands för jobb/studier, någon som fått barn, blivit skadad etc och som vill ha någon som satsar och tar ansvaret , leta efter kurser/utbildningar som passar dit mål. Leta efter en ridskola med tävlingssatsning.
Du kan också gå vägen att utvecklas i yrkeslivet och få upp din lön så du har råd med häst, det kan krävas att du byter ort för att hitta bättre förutsättningar.