Vad är mycket aktivering?

Det är väl inte konstigare än att lägga några timmar i stallet som de flesta hästägare gör varje dag?

De jag känner med brukshundar lägger ett par timmar per dag med promenader och aktiviteter, olika beroende på typ av hund.
Här i Stockholmsområdet är hästägarna snarare 4-5 dagar i stallet, även om de satsar och tävlar framgångsrikt. Vi 08-or måste helt enkelt att ha mer ont om tid, (en anledning är längre och mer tidskrävandev resor både till jobb och stall). En och en halv till två timmars promenad behöver de flesta hundar, inte bara brukshundar för att må bra.

Ska man träna behövs däremot en uttänkt plan och koncentration från föraren. Det inte varje dag man har den koncentrationen.

Promenader är dock bara en grund. Sedan behöver hunden ett jobb också - men hur mycket tid det tar beror på. I veckan har jag och Pysslingen gått två blodspår, båda i mörker. Ett gick i skogen - normalt och roligt, dvs motorn går i gång. Ett gick på en byggarbetsplats och vidare upp i en skog - oväntat och mycket att processa, dvs trött hund. Schäfer-prinsessan hade aldrig ägnat energi åt att processa omgivningen under spårarbete - vad de lägger krut på är individuellt). Så då fick jag tänka ut andra sätt att utmana oss (vilket ofta gick att kombinera med promenad). Det är just detta med att hitta utmaningar som gör det svårare att ha en riktig brukshund än en sällskapshund. Det är kvaliteten på arbetet som måste vara högre. Ett bra träningspass behöver faktiskt inte ta många minuter. Så brukshund kräver normalt ett hundintresse.

Håller med! Jag går oftast sammanlagt 3-4 timmar beroende på dag. Lite plus dom dagar vi åker till en hundrastgård eller går långa naturpromenader. Jag har en sällskapsras och vissa tycker visst t.om det är för lite

Jag blir alltid imponerad över hur folk (som jobbar heltid) får ihop så mycket promenadtid.
Mina hundar får sällan mer än 1-1,5h promenad/dag på vardagar, och så lite aktivering på det.
Igår t ex fick de 1h promenad i skogen (Finn i dragsele, Ladda i flexi och Floyd lös), när vi kom hem tränade jag Floyd ytterligare typ 40 min (apportering). Wachtlarna fick typ 15 min balansbollsträning vardera på kvällen och alla fick varsitt stort tuggben som de gnagde på efteråt.
Om vi jagar på helgen så upplever jag att de är ganska nöjda med den mängden aktivering och motion i veckorna.
Inga brukshundar för all del, men väl aktiva jakthundar. Jag tror att ganska få skulle säga att mina hundar lever ett händelselöst och understimulerat liv.

Jag blir alltid imponerad över hur folk (som jobbar heltid) får ihop så mycket promenadtid.
Mina hundar får sällan mer än 1-1,5h promenad/dag på vardagar, och så lite aktivering på det.
Igår t ex fick de 1h promenad i skogen (Finn i dragsele, Ladda i flexi och Floyd lös), när vi kom hem tränade jag Floyd ytterligare typ 40 min (apportering). Wachtlarna fick typ 15 min balansbollsträning vardera på kvällen och alla fick varsitt stort tuggben som de gnagde på efteråt.
Om vi jagar på helgen så upplever jag att de är ganska nöjda med den mängden aktivering och motion i veckorna.
Inga brukshundar för all del, men väl aktiva jakthundar. Jag tror att ganska få skulle säga att mina hundar lever ett händelselöst och understimulerat liv.

Samma här, blir alltid förundrad över de som hinner gå 3-4 timmar. Så lämge promenerar aldrig mina hundar, men jag tror ändå inte att någon skulle anklaga mina hundar att ha händelselösa/understimulerade liv.

Eller ja, några skulle säkert det, enl vissa så är man ju alltid en sjukt dåligt hundägare om man utöver hundar även har ett heltidsarbete :D

Samma här, blir alltid förundrad över de som hinner gå 3-4 timmar. Så lämge promenerar aldrig mina hundar, men jag tror ändå inte att någon skulle anklaga mina hundar att ha händelselösa/understimulerade liv.

Eller ja, några skulle säkert det, enl vissa så är man ju alltid en sjukt dåligt hundägare om man utöver hundar även har ett heltidsarbete :D

Verkligen! Ibland får vi inte ens ihop 1h promenad, men oftast är det ju för att vi prioriterar annan aktivering då. I onsdags var jag ute och släppte Finn i skogen efter jobbet, och då fick de andra två bara en 30min promenad efter det, och därför fick Floyd mera tid igår i stället. I tisdags var jag och simmade Ladda och Floyd (rehabsim för Ladda och motionssim för Floyd), och då hann jag inte med mer än 40min promenad med Floyd och Finn innan jag åkte. Finn var ute med husse i trädgården sedan, men det är ju inte så mycket motion över det. I em ska Floyd och Finn (han får följa med som backup) med mig och jaga, så husse ska rasta de andra när han kommer hem. I morgon blir det å andra sidan Finn som får jaga, Ladda får sin vanliga rehab och Floyd får hänga med på Laddas rehabprommis. På söndag får Floyd ett rejält träningspass på eftermiddagen och Finn får vara i skogen på fm. Ladda får sin rehabpromenad, de andra får nog ingen promenad alls. Jag tror att alla kommer vara ganska nöjda på söndag kväll, utom möjligtvis Ladda - men där är det ju rehabplaner som ska följas.

Haha, och ändå tycker man att man lägger typ en heltid på hundarna i veckan, trots lika mycket tid på jobbet :D

Håller med! Jag går oftast sammanlagt 3-4 timmar beroende på dag. Lite plus dom dagar vi åker till en hundrastgård eller går långa naturpromenader. Jag har en sällskapsras och vissa tycker visst t.om det är för lite

Oj, det hade jag aldrig hunnit med häst och heltidsjobb 😅
Tur jag har en hund som hatar promenader.
Går kanske en timme några dagar i veckan, amnars är det korta rastningar och fri lek i trädgård och allid med lös i stallet.
Lat sällskapshund passar mig utmärkt 😁

Skönt att läsa att fler är som mig @AraSlei igår var vi visserligen ute 1,5 h men annars så är det bra om vi får ihop en timme på vardagarna till skogspromenad. Men vi körde flera korta pass med grunder i apportering, lite balansboll och trickträning. Ville är nöjd med livet och bäst är det när man får jaga liksom. ;)

Det är inte många dagar i veckan vi får till en timmes aktiv promenad eller mer. De är ju å andra sidan med oss varje dag ute på gården.

Jag har tur som är hemma mycket, men för dom som jobbar heltid antar jag dom har hundvakt eller hunddagis på dagen som kanske går mycket med hunden.

Min hund skulle lätt nöja sig med 1,5-2 timmars promenad varje dag, och enligt mig så är det viktigare med mental aktivering än flera timmars promenad. Dock får jag höra i omgivningen under "lata perioder" (1,5-2 timmars och hunden är ofta i trädgården) hur det är visst synd om min hund, hundar ska gå flera timmar per dag minst osv. Spelar ingen roll att man tränar NoseWork två gånger i veckan, kör lite agility osv. Promenad = allt. :crazy: Så länge en hund får gå på en massa promenader annars är det synd om hunden eller något.

Jag är lite nyfiken , hur mycket värderar ni ”utetid för hunden” mot ”aktivering” och ”promenader” ? Dvs stor tomt , mycket tid ute och med mycket intressanta dofter. Bor ni alla i lägenhet ?

Mina hundar får väldigt lite promenader. Deras motion och aktivering består mer av olika former av träning, den träningen innefattar då dragträning, cykling, simning wtm osv.. Flera timmar i skogen blir det i princip bara på vilodagar.

Jag är lite nyfiken , hur mycket värderar ni utetid för hunden mot ”aktivering” och promenader? Dvs stor tomt , mycket tid ute och med mycket intressanta dofter. Bor ni alla i lägenhet ?

Stora tomter med "mycket dofter" är otroligt överskattat. Det tar hunden 0,01 sekunder att lokalisera att grannens katt varit på tomten igen, och så är det med det. Det är inte "aktivering" på så sätt.

Jag värderar utetid på så vis att mina hundar gärna är ute. De får vara ute hela dagen om de så vill. Men någon aktivering är det ju inte, på det viset. Sådan utetid kan inte ersätta mental och fysisk aktivitet.

Jag bor på gård.

Jag är lite nyfiken , hur mycket värderar ni ”utetid för hunden” mot ”aktivering” och ”promenader” ? Dvs stor tomt , mycket tid ute och med mycket intressanta dofter. Bor ni alla i lägenhet ?
Att gå och strosa på en tomt är bra, hunden kan rasta friare och vissa hundar aktiverar sig själva genom att hålla koll på omgivningarna - men jag tror att tomten är för hunden ungefär som Netflix är för oss i termer av aktivering.

Schäfer-prinsessans liv blev bättre när hon flyttade från stor tomt till lägenhet - vilan blev mer vila (inomhus sover man) och det blev mer aktivitet tillsammans med människorna. Men schäferhundar är borg i Startrek. De aktiverar sig hellre ihop med eller i relation till sin människa än själva (därav allt hysteriskt vaktande och pipande när man inte får det rätt).

(Detta då enligt mina amatör-erfarenheter)

Det beror ju på vad man gör ute, är vi ute och jobbar i trädgården, Ville "hjälper till" genom att bära grenar, gräva gropar eller tränar på att åka skottkärra osv, dvs aktiv utetid är det aktivering. Handlar det om att strosa runt och nosa i trädgården, ja då är det ingen aktivering.
Tid i hundgården gör honom visserligen tröttare än vara själv inne, men det är inte aktiv utetid. :)

Bara vara ute på en tomt är varken aktivering eller ersättning för promenader för mig.
Att vara med i stallet är mer än nog för min sällskapshund. Där strosar han runt med stallägarens hund, leker, jagar möss, spanar på katterna osv.

Tänker som flera andra att just en tomt sällan har så mycket intressanta dofter. Visst att hunden säkert kan strosa runt en stund men sen då?

Är man dock aktiv med hunden ute, att den får vara med när man gör saker och själv får uppgifter blir det ju en annan sak.

När mina hundar har varit med och jobbat på hästgård där de får vara lösa har de varit väldigt nöjda sen. Att hänga med och hämta hästar en bra bit bort, åka traktor, träffa en hundkompis att leka/umgås lite med, träna lite vardagslydnad när man möter folk eller träna lite plats osv. Det blir ju en helt annan femma och har gjort mina hundar betydligt nöjdare än vid vanliga promenader eller träning.

Mina brukshundar har fått lite varierade aktiveringsmängd genom åren. Mest tid för träning blev det när vi bodde i lägenhet. Då fick de minst 2 timmars promenad om dagen och ca 1 timmes träning iaf 4-5 dagar i veckan. Träningen var allt från löpning och cykling till spår, uppletande, lydnad och agility. Sen flyttade vi till hus och de har blivit lite mindre efter det. Men hundarna blev också äldre så de var hyffsat nöjda. Men jag kan konstatera att trädgårdshäng inte på något sätt ersätter ordentlig träning. Hellre 15 minuters aktiv träning än 1 timme i trädgården utan uppgift säger min kelpie. Det senare är så klart bättre än att ligga inne men inte tillräckligt på långa vägar.

Vi har en daghusse som gick minst 1-2 timmar om dagen med våra hundar när vi båda jobbade heltid. Guld värt för mig som inte är så road av långpromenader varje dag.

Helst vill jag träna ordentligt några gånger i veckan, dvs. 2-3 timmar åt gången och sen promenader och konditionsträning utöver det. Men just nu med en liten bebis blir det oftare att man får passa på att träna kanske 30 minuter när bebis sover. Någon kväll i veckan åker vi dock iväg och tränar utan bebis. Lycka för hunden! Han finner sig dock i lugnare perioder utan problem också.

• Gilla
Reactions: Sel
Stor tomt här som hundarna gillar att springa omkring på, gräva i och vakta mot de få personer som går förbi, för att inte tala om alla uppkäftiga rådjur, harar, hjortar, ekorrar och älgar som passerar. De deltar också med liv och lust i det jag sysslar med när jag fixar utomhus. Oftast vill jag bara stänga in dem eller binda upp dem, när jag ska få något gjort i trädgården. Men tomttiden är ingen aktivering, utan mer någon slags slappar-och hemmatid för hundarna.

Mina hundar är brukshundar, och tycker generellt att det är tjusigt och kul att göra något tillsammans med mig. De gillar alltså att träna. Ändå måste jag säga att promenaderna är dagens höjdpunkt för dem, eftersom det är deras aktiva fritid. Jag försöker få till en av dagens två promenader så att den är minst en timme lång, och lyckas kanske fem-sex dagar i veckan. Eftersom vi bland annat tävlar sök, behövs ju ändå konditionsträningen.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 216
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 425
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar