Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
eller ett par godissök i veckan plus ett varv på agilitybanan på lördagen?
Men regelbundet och med utökad svårighet säger ju egentligen inget? Det kan ju lika gärna vara en gång i veckan... I praktiken, vad innebär det? Hur ser en sådan vecka eller månad ut?Det låter mer som en sällskapshund för min del.
"Mycket aktivering" är planerad mental aktivering med anpassad svårighetsgrad som sker regelbundet och med utökad svårighet efter tid. Spår, sök, lydnadspass etc.
Om man tex tittar på *valfri bruksras* så poängteras det alltid att den behöver "mycket" aktivering? Vad är mycket för dig? Innebär det 6 kvällar av 7 på appellplan, eller ett par godissök i veckan plus ett varv på agilitybanan på lördagen?
Men regelbundet och med utökad svårighet säger ju egentligen inget? Det kan ju lika gärna vara en gång i veckan... I praktiken, vad innebär det? Hur ser en sådan vecka eller månad ut?
Jag är nyfiken på vad det innebär för olika människor i praktiken. Säg att jag ska köpa hund och fastnar för schäfer eller kelpie, där det framhålls att det är raser som kräver mycket aktivering. Men vad är mycket? Hur långt är ett snöre?Du vill ha någon typ av schema, alltså? Det beror ju på vad man tränar och varför. Jag tycker att det säger en hel del. Dvs inte köttbullar på gräsmattan eller leta efter en leksak i vardagsrummet. "Mycket aktivering" går ju inte ihop med en gång i veckan så alltså mer regelbundet än så.
Jag är nyfiken på vad det innebär för olika människor i praktiken. Säg att jag ska köpa hund och fastnar för schäfer eller kelpie, där det framhålls att det är raser som kräver mycket aktivering. Men vad är mycket? Hur långt är ett snöre?
När jag hade kelpie var det daglig mental utmaning som gällde. Dvs träning på klubben eller i skogen i form av tävlingsträning (bruks/lydnad el. liknande på klubben, uppletande och spår i skogen). Godissök var lika mentalt utmanande för honom som dragkampslek, det skulle jag aldrig räkna som aktivering.Jag är nyfiken på vad det innebär för olika människor i praktiken. Säg att jag ska köpa hund och fastnar för schäfer eller kelpie, där det framhålls att det är raser som kräver mycket aktivering. Men vad är mycket? Hur långt är ett snöre?
Jag svarar lite annorlunda. Har brukshund som gått bra på brukstävlingar, men inte tränar jag varje dag eller ens varje vecka, även om hundarna säkert inte skulle ha något emot det, och det säkert gått ännu bättre på tävlingarna då. Jag förstår inte vilket sorts liv man skulle ha för att kunna träna kvalificerat varje dag i ett helt hundliv, i varje fall om man måste förvärvsarbeta också.
I mer upptagna perioder eller slöare om man ska säga så försöker jag få till två nosarbeten i veckan. Uppletande är min favorit, på 15-20 minuter kan man få en hund som motionerat både benen och hjärnan så att den känner att den gjort något och varit duktig utan att man själv ansträngt sig speciellt mycket. Spårupptag kan man också göra ett antal på ganska kort tid om man bor nära naturen, men spåren måste ju vila ett tag innan hunden får prova.
Mina hundar blir också trötta av en halvtimmas bassängsim, samtidigt som de tycker att det är toppenkul. Perfekt höst- och vinterkvällsaktivitet. Bara att byta promenadstråk och gå på ställen där man inte varit förr gör hundarna gladare och nöjdare efteråt.
Jag vet också att hundarna skulle vara helt nöjda om vi var ute och gick tre timmar varje dag så de fick röja runt fritt i skogen. Men jag kanske har ovanligt ointellektuella djur.