Vad är mycket aktivering?

Trissa

Trådstartare
Om man tex tittar på *valfri bruksras* så poängteras det alltid att den behöver "mycket" aktivering? Vad är mycket för dig? Innebär det 6 kvällar av 7 på appellplan, eller ett par godissök i veckan plus ett varv på agilitybanan på lördagen? ;)

Det låter mer som en sällskapshund för min del.

"Mycket aktivering" är planerad mental aktivering med anpassad svårighetsgrad som sker regelbundet och med utökad svårighet efter tid. Spår, sök, lydnadspass etc.
Men regelbundet och med utökad svårighet säger ju egentligen inget? Det kan ju lika gärna vara en gång i veckan... I praktiken, vad innebär det? Hur ser en sådan vecka eller månad ut?

Om man tex tittar på *valfri bruksras* så poängteras det alltid att den behöver "mycket" aktivering? Vad är mycket för dig? Innebär det 6 kvällar av 7 på appellplan, eller ett par godissök i veckan plus ett varv på agilitybanan på lördagen? ;)

Jag har schäfer av exteriörlinjer. Just nu är vi i en svacka och jag snittar nog en timmes aktiv träning (spår, lydnad, skydd) per dag + rastning, motion och fysträning.

Vi är på klubben 5-7 dagar i veckan. På helger och lediga dagar kan vi vara där från morgon till kväll men den aktiva träningstiden blir ju inte så lång per dag.
Jag tycker inte att jag aktiverar speciellt mycket och Valkyria skulle gärna träna både det dubbla och tredubbla om hon bara fick.

Men regelbundet och med utökad svårighet säger ju egentligen inget? Det kan ju lika gärna vara en gång i veckan... I praktiken, vad innebär det? Hur ser en sådan vecka eller månad ut?

Du vill ha någon typ av schema, alltså? Det beror ju på vad man tränar och varför. Jag tycker att det säger en hel del. Dvs inte köttbullar på gräsmattan eller leta efter en leksak i vardagsrummet. "Mycket aktivering" går ju inte ihop med en gång i veckan så alltså mer regelbundet än så.

Du vill ha någon typ av schema, alltså? Det beror ju på vad man tränar och varför. Jag tycker att det säger en hel del. Dvs inte köttbullar på gräsmattan eller leta efter en leksak i vardagsrummet. "Mycket aktivering" går ju inte ihop med en gång i veckan så alltså mer regelbundet än så.
Jag är nyfiken på vad det innebär för olika människor i praktiken. Säg att jag ska köpa hund och fastnar för schäfer eller kelpie, där det framhålls att det är raser som kräver mycket aktivering. Men vad är mycket? Hur långt är ett snöre?

Jag är nyfiken på vad det innebär för olika människor i praktiken. Säg att jag ska köpa hund och fastnar för schäfer eller kelpie, där det framhålls att det är raser som kräver mycket aktivering. Men vad är mycket? Hur långt är ett snöre?

Som sagt, det beror ju på vad man tränar. Spår ett par gånger i veckan, två-tre lydnadspass i veckan, uppletande/budföring på det. Som exempel. Det stämmer överens med de flesta med bruksras (och andra raser som också behöver mycket aktivering och/eller som ska tävla med sina hundar) som jag har i omgivningen.

Jag har en golden av utställningslinjer. Vi tränar rallylydnad eller heelwork i grupp alt ett längre pass på egen hand 1-2 gånger i veckan (ca 1-1,5 timme). Vi håller inte igång hela tiden i sträck, det blir ju en del pauser. Utöver det blir det kort träning av rallymoment, kort noseworksök eller lite heelwork 5-15 minuterspass 3-4 gånger i veckan. Motion i form av promenader på sammanlagt ca 1-1,5 timme dagligen. Vid skogspromenad blir det lite apportering eller kort föremålssök 1-2 gånger i veckan.

Detta anser jag personligen vara runt medel avseende aktivering. Om jag skulle skaffa en bruksras skulle jag räkna med att behöva träna mer. Både avseende tid men också annan typ av träning som t ex mer och svårare nosarbete, för att få en nöjd hund. Samt att jag skulle behöva lägga till något fyspass som cykling eller drag.

När jag hade kelpie var det daglig mental utmaning som gällde. Dvs träning på klubben eller i skogen i form av tävlingsträning (bruks/lydnad el. liknande på klubben, uppletande och spår i skogen). Godissök var lika mentalt utmanande för honom som dragkampslek, det skulle jag aldrig räkna som aktivering.

Mycket aktivering för mig är att man aktivt tränar någon form av hundsport eller motsvarande i princip varje dag.
Daglig aktivering är att man gör något som tvingar hunden att tänka och använda sina sinnen en stund varje dag utöver promenader.

Har en welsh corgi cardigan, rasen beskrivs som en aktiv sällskapshund (aktiv stämmer, sällskapshund inte min hund iallafall 😋).
En vanlig vecka kan se ut såhär:

Mån: cykeltur + lite rallyträning
Tis: agilityträning
Ons: rally eller lydnadsträning
Tor: agilityträning
Fred: cykeltur och rallyträning
Lör: tävling
Sön: vilodag med lite trickträning

Ovanstående är inte mycket aktivering, det är ett minimum för att min hund ska vara nöjd utöver promenader. Dessutom måste jag lägga in nya svårigheter i träningen hela tiden för att utmana henne, ofta tränar vi saker på promenaderna också såsom lite fotgående, fjärrdirigering, inkallning eller annat. Vi kör lite lydnad också men just nu ska vi försöka lära in skyltarna i nästa klass i rallyn och få till högerhandlingen.

Jag svarar lite annorlunda. Har brukshund som gått bra på brukstävlingar, men inte tränar jag varje dag eller ens varje vecka, även om hundarna säkert inte skulle ha något emot det, och det säkert gått ännu bättre på tävlingarna då. Jag förstår inte vilket sorts liv man skulle ha för att kunna träna kvalificerat varje dag i ett helt hundliv, i varje fall om man måste förvärvsarbeta också.

I mer upptagna perioder eller slöare om man ska säga så försöker jag få till två nosarbeten i veckan. Uppletande är min favorit, på 15-20 minuter kan man få en hund som motionerat både benen och hjärnan så att den känner att den gjort något och varit duktig utan att man själv ansträngt sig speciellt mycket. Spårupptag kan man också göra ett antal på ganska kort tid om man bor nära naturen, men spåren måste ju vila ett tag innan hunden får prova.

Mina hundar blir också trötta av en halvtimmas bassängsim, samtidigt som de tycker att det är toppenkul. Perfekt höst- och vinterkvällsaktivitet. Bara att byta promenadstråk och gå på ställen där man inte varit förr gör hundarna gladare och nöjdare efteråt.

Jag vet också att hundarna skulle vara helt nöjda om vi var ute och gick tre timmar varje dag så de fick röja runt fritt i skogen. Men jag kanske har ovanligt ointellektuella djur.

Vet bara att min hund är fruktansvärt understimulerad. Schäfertik 2 år. Vi tränar barmarksdrag ett par gånger i veckan. Tränar lydnad lite varje kväll - och spår, sök, skydd när andan faller på (och möjlighet ges). Därimellan vanliga promenader.

Skäms över hur lite jag tränar henne och känner spontant - som livet ser ut nu med jobb och småbarn- att jag borde skaffat mig en hund med mindre ambitioner. Det va lite väl själviskt av mig att skaffa schäfer i den livssituation jag är i MEN vi har ju så grönjäkligt roligt när vi tränar. 🏅

Vad som är mycket aktivering är ju såklart olika från person till person. Svårt att definiera tycker jag.
Själv tycker jag frågan är felställd. Istället bör man titta på sig själv och fråga vad man vill med sitt hundägande.
Vill man hålla på med bruks och har möjlighet till det så köper man en brukshund. Sen vilken ras man väljer handlar mycket om vilken personlighet man har och hur mycket hunden får inkräkta på det övriga livet. Jag och min sambo har tillsammans sex hundar av lite extremare raser får hela tiden anpassa oss efter det. Hade vi haft andra raser hade nog livet varit lite enklare.
Själv tränar jag skydd och sök en gång i veckan. Utöver det blir det lydnad, spår och uppletande. Olika mycket beroende på säsong. Träningen måste vara utmanande och genomtänkt och det innebär för mig att jag måste ha folk att träna tillsammans med och jag måste köra långa sträckor för att hitta nya marker mm. Det blir en livsstil helt enkelt.

Senast ändrad:
Jag har två aussies, och har kommit in i träningen såhär efter sommaren.

Vi går minst en långpromenad per dag på en timme, men den kan lika gärna bli två eller tre timmar lång. Under promenaden kör jag intervallträning där jag skickar tillbaka hunden till ett föremål på stigen, eller så plockar jag upp en kotte och kastar in i skogen för ett vittringssök, eller så binder jag upp dem, vallar en spontanruta och kör lite uppletande. Det är många inkallningar, en del småövningar (typ tricks och följsamhet) och ofta avslutar jag det hela med ett godissök i en riktigt brant skogsbacke. Det är liksom kravlätta "skojövningar" som mina hundar älskar. Om jag vet att vi ska träna samma dag kanske jag bara kör några enstaka lätta grejer, typ inkallningar och godissök.

Utöver såna promenader är jag nu på klubben ca 4 gånger i veckan, minst en timme per gång. Ibland kör jag ett rejält pass agility, ibland lydnad, ibland fokuserar jag på uppletande eller om jag har någon med mig, budföring och rapport. Jag har ju två hundar så jag har lyxen att kunna varva, när ena hunden smälter uppgiften och vilar så kör jag den andra. Gör träningen mycket mer smidig :D

Sen går vi även på kurser. Asni har precis avslutat en grundkurs i agility, nu går vi på en i slalom- och kontaktfältsträning varannan vecka. Tinja går i en coachgrupp var tredje vecka. Utöver det hoppar vi gärna in på olika träningsgrejer - jag tränade mycket jakt med Tinja förut för jag älskar den träningen (och körde mycket med labben innan jag skaffade Tinja), nyligen hoppade jag in på en uppletandeträning klubben höll i, för en månad sen körde vi en blåbärstävling jag och Asni lite sådär spontant..

En vägg av text, sorry :o:p Men jag tror "mycket aktivering"egentligen handlar mer om ens inställning till hundlivet än strikta scheman. Samtidigt handlar det nog även lika mycket om "rätt" aktivering.

Jag svarar lite annorlunda. Har brukshund som gått bra på brukstävlingar, men inte tränar jag varje dag eller ens varje vecka, även om hundarna säkert inte skulle ha något emot det, och det säkert gått ännu bättre på tävlingarna då. Jag förstår inte vilket sorts liv man skulle ha för att kunna träna kvalificerat varje dag i ett helt hundliv, i varje fall om man måste förvärvsarbeta också.

I mer upptagna perioder eller slöare om man ska säga så försöker jag få till två nosarbeten i veckan. Uppletande är min favorit, på 15-20 minuter kan man få en hund som motionerat både benen och hjärnan så att den känner att den gjort något och varit duktig utan att man själv ansträngt sig speciellt mycket. Spårupptag kan man också göra ett antal på ganska kort tid om man bor nära naturen, men spåren måste ju vila ett tag innan hunden får prova.

Mina hundar blir också trötta av en halvtimmas bassängsim, samtidigt som de tycker att det är toppenkul. Perfekt höst- och vinterkvällsaktivitet. Bara att byta promenadstråk och gå på ställen där man inte varit förr gör hundarna gladare och nöjdare efteråt.

Jag vet också att hundarna skulle vara helt nöjda om vi var ute och gick tre timmar varje dag så de fick röja runt fritt i skogen. Men jag kanske har ovanligt ointellektuella djur.

Det är väl inte konstigare än att lägga några timmar i stallet som de flesta hästägare gör varje dag?

De jag känner med brukshundar lägger ett par timmar per dag med promenader och aktiviteter, olika beroende på typ av hund.

Problemet med en brukshund är att man ofta inte vet motorstyrkan i förväg - hur mycket, vad, när och hur man tränar beror på matchningen hund-förare. Enkla sökproblem (hitta gömman och få godis) drar igång min lille hund - ett svårt sökproblem (typ gömman är oåtkomlig) och han kan somna på golvet när det är löst. Min schäfer nöjde sig ofta med "bara" promenader (men då hade de ofta äventyrsinslag och problemlösning - typ klättra över en potonbro, undersök ruinen, hitta vanten som vi tappade för en timme sedan)

Jag skulle säga som tumregel: köp ingen brukshund om du inte är intresserad av att träna hund. Jag skulle se intresset och inte tiden som den avgörande faktorn

Jag tänker att en brukshund behöver blåsa ur sig lite mer rejält 2-4 dagar i veckan både mentalt och fysiskt. Beroende på hund och övriga livet.

Dragträning, svårare spår/sök/uppletande. Klurig lydnad där man petar i detaljer eller lär in nytt, utökar svårighet osv.

Men det handlar om balans såklart. De behöver ju såklart också bara vara och få röra sig fritt i typ skogen på promenader.

Men framförallt innebär ju den generella brukshunden om att hunden kräver lite mer "fingertoppskänsla" än den gemene sällskapshunden. Man får styra upp lite mer i vardagen och vara beredd på att det "händer" mer. Det blir mer livsstil över det och man får anpassa sig mer. Oftast.

Deras drifter gör ju dom ofta jobbigare men också otroligt lättbelönade.

Jag tror det även beror på individen. Jag skulle lätt säga att två gånger i veckan något kort och enkelt är långt ifrån nog, dock vissa individer kanske behöver mindre träning och aktivitet än andra.

Detta ser man även i flera sällskapsraser. Min ras är ju sällskapsras nuförtiden (f.d jakthundsras) och jag ser flera lundisar som kör agility, rally osv. flera gånger i veckan och blir väldigt uttråkade annars. Jag SKULLE kunna gärna göra det med min, men vi kanske kör agility 10-15 minuter och sen är det inte intressant mer och han vill hellre nosa runt. NoseWork kan vi göra runt en timme men sen är han färdig och det ett par timmar i veckan. Han gör hellre något på egen hand självständigt t.ex nosar runt på långpromenader.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 216
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 425
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar