Vad ÄR jag egentligen?? Obs! LÅÅÅNGT=)

Sv: Vad ÄR jag egentligen?? Obs! LÅÅÅNGT=)

Appselut! Ländryggen är ett känsligt område på oss och på hästen, det tror jag också!

Kul att vi är ense:grin:
Har problem just där ibland- ngt som Saida skrev i sin spådom för 15 år sen:eek: Det hålls i schack med situps.:bump:

Många människor har problem med ländryggen har min feldenkraispedagog sagt. I många fall beror det på att vi "kontorsmänniskor" (generalisering!) ofta har på "framsidesreflexen" i stort sett hela tiden. I olika grad förstås, otroligt sällan så långt som till "fetal crouch" (igelkotte-reflexen, som vi tar till när en hård boll kastas mot oss, om vi inte är handbollsmålvakter förstås!), men till en viss utsträckning har vi den på allt för mkt.

Och för att "motverka draget" på framsidan (som vi alltså inte gör medvetet), drar musklerna på baksidan för att stabilisera. Eftersom musklerna på framsidan är starkare, blir baksidans muskler tröttare snabbare.

Så har jag fått det förklarat i varje fall, men detta var en grov generalisering, det finns ju lika många anledningar till ländryggsvärk som det finns personer!

Har man lite scolios så är det ännu viktigare med bålstabilitet.
Övervikt, allmän dålig hållning o 0 träning bidrar.

En sak som kan hjälpa är att promenera raskt genom hela kroppen- där man använder musklerna- inte bara GÅR. En viss anspänning där kan ge massor av "gratisträning"

Ja, och det som är så bra med aktivt gående (frånsett att det är skonsamt för lederna) är att då slår man av "framsidesreflexen", då man sträcker benet bakåt!

Håller med Helan om att bröstryggen har sin begränsning i att kunna böja sig. Det finns dock dokumenterat om det sen tidigare.

Att hästar kan böja sig ganska mkt stillastående eller liggande är en sak. Att kunna bibehålla det i rörelse kräver styrka- i synnerhet för en fyrfotad varelse o värre ju större/ längre.
Föl är väl dessutom mjukare i kroppen.

bilderna visar ju oxå på en marginell böjning i hals/ nacke- för att få böjningen i övriga kroppen.
Fina ex.:bow:

Det man ser på ridbilderna är ju en mycket marginell kroppsböjning - och dessa är allmänt väl erkända ryttare...

Det man ser på ridbilderna är ju en mycket marginell kroppsböjning - och dessa är allmänt väl erkända ryttare...
Jag tänker såhär-En framtung häst kan nog böja sig mer, men om den ska börja bära upp sin framdel mer så blir det svårt med en kurvatur.
En häst som gör en galoppiruett har det lättare iom den naturliga böjningen i galopp plus att den inte behöver sära på benen- pendling- bär mer med båda bak. Än en i en travpiruett- piaff.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 100
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 723
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama