Vad ÄR jag egentligen?? Obs! LÅÅÅNGT=)

Sv: Vad ÄR jag egentligen?? Obs! LÅÅÅNGT=)

Fast en häst kan böja sig mer i halsen o då inte en jämn böjning genom kroppen. För att få till det så måste man se till att inte förböja halsen.

Sen är det av stor vikt att man själv är rätt placerad o har skänklarna på rätt plats.
Brukar visa mina elever på ett spö- har man benen felaktigt är det helt omöjligt att böja det.
Och jo!- det är av vikt hur lång hästen är i kroppen för att få till en jämn böjning som inte belastar yttre frambenet mer, samt att få böjning i bålen.

Vi pratar inte riktigt om samma sak nu. Jag pratar inte om lång eller kort häst. Enbart att om en häst böjs blir automatiskt ena sidan kortare och den andra längre. Det hänger ju ihop. Du kan inte böja en häst i innersidan och den fortfarande är rak i sin yttersida. Det går inte.

Jag kan böja en (skolad) häst inåt utan att släppa en millimeter på yttertygeln. Släpper jag på yttertygeln säger jag varsågod till att hästen LÄNGER sin yttersida för att korta sin inre. Det vill jag inte. Jag vill att hästen kortar sin innersida (böjer sig) utan att länga den yttre.

Och det du nämner med att detta skulle vara fysiskt omöjligt - testa att sänka din högeraxel och höja din högerhöft och samtidigt vara stilla på vänstersidan. Vad händer? Jo, du kortar din högersida utan att länga vänster.

Alltså vi pratar inte om samma sak ett dugg. Jag sade bara att för att en häst ska kunna bli böjd kortar den sin inre sida och i och med att den kortas längs den yttre sidan ut. Det hänger ihop. Hästen kan inte korta sin inre sida och böja där och samtidigt ha en helt rak yttersida. Ytter längs när inner kortas. Det är inte konstigare än så.
Hur man böjer är en helt annan diskussion.

Jag kan böja en (skolad) häst inåt utan att släppa en millimeter på yttertygeln. Släpper jag på yttertygeln säger jag varsågod till att hästen LÄNGER sin yttersida för att korta sin inre. Det vill jag inte. Jag vill att hästen kortar sin innersida (böjer sig) utan att länga den yttre.

Det är fysiskt omöjligt. Du vill alltså rida din häst rak i ena sidan och böjd i andra? Ska du dela hästen på mitten då eller?
Och det du nämner med att detta skulle vara fysiskt omöjligt - testa att sänka din högeraxel och höja din högerhöft och samtidigt vara stilla på vänstersidan. Vad händer? Jo, du kortar din högersida utan att länga vänster.

Om jag ställer mig på alla fyra och drar tillbaka min ena axel, ja då kortas den sidan och den andra längs. Prova själv. Men du kan inte stå upprätt. Det gör inte din häst hoppas jag.

För att kunna få lite vikt bak krävs kontrahering av innersidan- samtidigt som yttersidan blir ytterst marginellt längre- därav ingen cykelhandställning o vikten av att ha hästen på ytter.

Men om man nu kontraherar - kan hästen fortfarande röra sig? Rörelsen innebär ju att musklerna rytmiskt kortas och slappnar av. Kontrahering = korta. Men avslappningen är nödvändig för att det ska bli en harmonisk rörelse.
OCH nej, man ska inte slänga bort yttertygeln. Men man ska inte blåhålla heller. Det där gamla begreppet ryttarkänsla kan användas ... böj så mycket som behövs, rama in med måtta. Takten, bevarandet och helst utvecklandet av gången är facit.

Om vi nu pratar om böjning, som kan ske på rakt eller böjt spår- tar yttersidans ben längre o inre kortare steg- radien på volten bestämmer svårighetsgraden.
Innersidan blir då kontraherad o yttersidan ej extraherad likvärdigt.
Även bukmusklerna får jobba lite mer- bra träning

förstår inte att du lägger in spänning i ordet:confused: Den kan t o m lufsa fram på det sättet.
Sen har väl jag ALDRIG skrivit om att blåhålla ngn ytter- vad kom det ifrån.:confused:men den är viktig för att komma till ngn samling samt att få till en god böjning.
Gillar inte när man går till ytterligheter om allt som skrivs eller läser in konstiga värderingar:cool:
För mig är böjt jobb för att få den mjuk o liksidig.

Nej, jag har aldrig misstänkt DIG för att blåhålla... :D
Kontraherad är kontraherad = sammandragen.

Om vi nu pratar om böjning, som kan ske på rakt eller böjt spår- tar yttersidans ben längre o inre kortare steg- radien på volten bestämmer svårighetsgraden.
Innersidan blir då kontraherad o yttersidan ej extraherad likvärdigt.
Även bukmusklerna får jobba lite mer- bra träning

förstår inte att du lägger in spänning i ordet:confused: Den kan t o m lufsa fram på det sättet.
Sen har väl jag ALDRIG skrivit om att blåhålla ngn ytter- vad kom det ifrån.:confused:men den är viktig för att komma till ngn samling samt att få till en god böjning.
Gillar inte när man går till ytterligheter om allt som skrivs eller läser in konstiga värderingar:cool:
För mig är böjt jobb för att få den mjuk o liksidig.

Om jag ställer mig på alla fyra och drar tillbaka min ena axel, ja då kortas den sidan och den andra längs. Prova själv. Men du kan inte stå upprätt. Det gör inte din häst hoppas jag.

Well.. jag kan röra mina axlar oberoende av varandra :crazy: (ståendes på alla fyra. Jag kan låta "ytteraxeln" gå fram när jag drar bak "inneraxeln" men jag kan också låta bli att göra det, men det är bra mycket jobbigare...

Det kom nog från att jag skrev att jag på en skolad häst inte behöver släppa en millimeter på yttertygeln för att få böjning. Då tolkades det tydligen som att man blåhåller hästen :crazy: skulle jag blåhålla den hästen skulle han inte varken svänga, böja eller göra något annan än att hänga med hela sin tyngd tillbaka.

Försöker man däremot böja en mindre utbildad häst utan att låta den länga yttersidan så får man en jäkla dragkamp eftersom den hästen inte klarar det helt enkelt.

För att hästen ska vara böjd för den fram inner höft. Det är inte bara i framdelen utan hela hästen som böjs. Du kan prova med en linjal, en korv eller vad som helst. Håll det framför dig och böj den åt ena hållet. När den inre sidan kortas längs yttre ut.

Det kom nog från att jag skrev att jag på en skolad häst inte behöver släppa en millimeter på yttertygeln för att få böjning.

Nu vet ju inte jag hur du böjer en välskolad häst, men för mig så är det hur mycket yttertygel hästen får som bestämmer hur stor böjningen blir.
Det är uppenbart att många här på forumet rider väldigt olika. Då blir det svårt att diskutera detaljer. (när vi ser så olika på det)
Men även om du böjer utan att lätta på ytter. Menar du att du kan rida din häst med en rak yttersida och böjd i innersidan? Det skulle jag vilja se.
Om inner sidan inte hänger ihop med yttre så finns det allvarliga grundläggande brister tycker jag.

Senast ändrad:

Nej, jag har aldrig misstänkt DIG för att blåhålla... :D
Kontraherad är kontraherad = sammandragen.
Försöker du att lära mig innebörden av ett ord som jag tog upp i sammanhanget:rofl:
För att muskler ska kunna arbeta så måste de kontraheras- för att i nästa moment hamna i vila o detta upprepas.
Yttersidan stretchas o får ett annat arbete- Olika muskler utför dito arbete resp viloläge. Den blir stark o välgymnasticerad om det utförs lagom i båda varven.
.

Jag känner att det är dags för mig att lämna den här diskussionen nu. Det leder ingenstans när man inte ser vad andra skriver och svarar på något helt annat. Ska det bli en givande diskussion måste alla lyssna på varandra och inte bara prata om sitt.

Du vill ju inte förstå annat än att man ska rida som man kör en cykel.
Om man vill ha böjning i bålen ska inte ytter släppas på så mkt- i början. du får då bara en bog som far iväg o därmed ingen korrekt bålböjning.
hästen lär sig snabbt att använda denna metod för att det är mkt lättare än att komma till arbete.
Jag fattar hur du menar, men i praktiken kommer man inte vidare så.

Det blir som att blanda äpplen o päron- svart-vitt.

Samma sak när folk använder ordet samling som om det vore lugnt o beskedligt- kort tempo.

För att hästen ska vara böjd för den fram inner höft. Det är inte bara i framdelen utan hela hästen som böjs. Du kan prova med en linjal, en korv eller vad som helst. Håll det framför dig och böj den åt ena hållet. När den inre sidan kortas längs yttre ut.

Men en häst är ingen korv :D inte en linjal heller. Alltså. En häst KAN fysiskt inte böja sig såsom en korv eller en linjal kan. Den kan böja sig hela 4% (väldigt mycket mindre än en korv alltså) i bålen, resten är en "illusion" som kommer av att den förskjuter bog och bäcken.

Nu vet ju inte jag hur du böjer en välskolad häst, men för mig så är det hur mycket yttertygel hästen får som bestämmer hur stor böjningen blir.

Det är exakt det jag inte gör. Jag bestämmer inte böjningen med hjälp av hur mycket yttertygel jag ger. Då skulle jag aldrig kunna mjukna på handen för hästen skulle ju böja sig hejvilt som den ville :crazy:

Jag bestämmer hur mycket böjning jag vill ha med skänkeln och sitsen. Det har inte ett skit med varken ytter eller inner tygel att göra.

**inte till någon speciell**

Fin bild på böjning:

ryggradsbjning.jpg

Aaah. Ett utmärkt exempel på den så kallade s-böjningen! Mycket vackert :bow::bow:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 100
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 723
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama