Vad ÄR jag egentligen?? Obs! LÅÅÅNGT=)

Sv: Vad ÄR jag egentligen?? Obs! LÅÅÅNGT=)

Jag och en väninna beslutade att vi skulle ta reda på sanningen :confused: genom att vi klättrade upp på en ramp och fotade en häst ovanifrån.

s857maxbjhals.jpg

Så vad tycker ni?

Lägg märke till den ganska raka linjen i sadelstaden. Den största böjningen kommer framför manken och bakom sadelstaden.

Denna fölunge kommer bli en stjärna på sluta med förvänd böjning.... eller andra krumelutter.

Har startat en ny tråd om hästens böjning!!!

bjningb-t.jpg

och med denna! Ytterligare en som vågat sig på fotografering ovanifrån...

Du vill ju inte förstå annat än att man ska rida som man kör en cykel.
Om man vill ha böjning i bålen ska inte ytter släppas på så mkt- i början. du får då bara en bog som far iväg o därmed ingen korrekt bålböjning.
hästen lär sig snabbt att använda denna metod för att det är mkt lättare än att komma till arbete.
Jag fattar hur du menar, men i praktiken kommer man inte vidare så.

Det blir som att blanda äpplen o päron- svart-vitt.

Samma sak när folk använder ordet samling som om det vore lugnt o beskedligt- kort tempo.

Återigen. Vi pratar inte om samma sak. Jag har inte pratat om hur man böjer. Bara att böjning innebär att innersida kortas och yttersidan längs.

Eftersom du hela tiden svarar på något annat än det jag skriver förstår jag inte varför vi ska fortsätta. Blanda äpplen och päron just som du skrev. (ridning och cykling är f.ö inte samma sak för mig)

Men en häst är ingen korv :D inte en linjal heller. Alltså. En häst KAN fysiskt inte böja sig såsom en korv eller en linjal kan. Den kan böja sig hela 4% (väldigt mycket mindre än en korv alltså) i bålen, resten är en "illusion" som kommer av att den förskjuter bog och bäcken.

Puh, Nu börjar detta bli tröttsamt. :cry:Vill ni missförstå eller? Jag har aldrig sagt att en häst är en korv. För att illustrera att inner och yttersida hänger ihop tog jag det exemplet helt enkelt. Inner sida kortas och ytter längs. Vad du än böjer blir det så. Hur kan du tro att en sida ska kunna kortas och den andra ska vara oförändrad? Då får du dela hästen på mitten längs med i så fall.

Det är exakt det jag inte gör. Jag bestämmer inte böjningen med hjälp av hur mycket yttertygel jag ger. Då skulle jag aldrig kunna mjukna på handen för hästen skulle ju böja sig hejvilt som den ville :crazy:

Jag bestämmer hur mycket böjning jag vill ha med skänkeln och sitsen. Det har inte ett skit med varken ytter eller inner tygel att göra.

Det var ju precis det jag sade: Att vi rider väldigt olika. Jag vill inte ha ett "stöd" i handen, men inte böjar hästen hejvilt inte. Nej böjningens storlek bestämmer jag.
Eftersom vi rider så olika är detta ingen ide att diskutera. Däremot om yttersidan kan vara rak eller längs när hästen kortar innersidan, det kan vi prata om för det spelar ingen roll HUR vi böjer hästen. Jag pratar om ATT hästen är böjd.

Nej du har fel.

Varje ryggradskota kan röra sig 3-5 grader i förhållande till sina grannar, men när man lägger ihop det på alla kotorna blir det en rätt rejäl böjning.

Om man ska rida bör man nog sätta sig in lite bättre i biomekaniken, åtminstone om man ska göra tvärsäkra uttalanden.

Jag tycker f ö att man hur lätt som helst kan likna en häst vid en korv.

Hur i all världen gör man, lånar helikopter:confused::cool:

Nej du har fel.

Varje ryggradskota kan röra sig 3-5 grader i förhållande till sina grannar, men när man lägger ihop det på alla kotorna blir det en rätt rejäl böjning.

Om man ska rida bör man nog sätta sig in lite bättre i biomekaniken, åtminstone om man ska göra tvärsäkra uttalanden.

Jag tycker f ö att man hur lätt som helst kan likna en häst vid en korv.

Ja, då har jag fått lära mig fel. Tyvärr verkar det inte bara vara jag som lärt mig just detta så en sverigeomspännande utbildningstour bland våra tränare kanske hade varit att föredra ;)

Tillägg: om hästen kan böja sig så mycket i ryggraden, borde inte revbenen krocka då?

Senast ändrad:

Håller med Helan om att bröstryggen har sin begränsning i att kunna böja sig. Det finns dock dokumenterat om det sen tidigare.

Att hästar kan böja sig ganska mkt stillastående eller liggande är en sak. Att kunna bibehålla det i rörelse kräver styrka- i synnerhet för en fyrfotad varelse o värre ju större/ längre.
Föl är väl dessutom mjukare i kroppen.

bilderna visar ju oxå på en marginell böjning i hals/ nacke- för att få böjningen i övriga kroppen.
Fina ex.:bow:

Men jag tror att det finns en missuppfattning.

Ett flertal har också försökt förklara att varje kota i ryggraden kan röra sig 3-5 grader i förhållande i sin granne. Från svans till bogblad blir det en rätt rejäl böjning trots allt. Även om de individuella kotorna inte kan röra sig så mycket - man måste ju lägga ihop dem. :idea:

Jag vet inte, men kan tycka att det är som med vår rygg- att största böjningen sker i ländryggen- där ofta problematik kan uppstå

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 100
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 723
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama