Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det där har du photoshoppat!
Har startat en ny tråd om hästens böjning!!!
Precis under denna. Tryck på F5 så uppdaterar du datornVar ligger den tråden?
Du vill ju inte förstå annat än att man ska rida som man kör en cykel.
Om man vill ha böjning i bålen ska inte ytter släppas på så mkt- i början. du får då bara en bog som far iväg o därmed ingen korrekt bålböjning.
hästen lär sig snabbt att använda denna metod för att det är mkt lättare än att komma till arbete.
Jag fattar hur du menar, men i praktiken kommer man inte vidare så.
Det blir som att blanda äpplen o päron- svart-vitt.
Samma sak när folk använder ordet samling som om det vore lugnt o beskedligt- kort tempo.
Men en häst är ingen korv inte en linjal heller. Alltså. En häst KAN fysiskt inte böja sig såsom en korv eller en linjal kan. Den kan böja sig hela 4% (väldigt mycket mindre än en korv alltså) i bålen, resten är en "illusion" som kommer av att den förskjuter bog och bäcken.
Det är exakt det jag inte gör. Jag bestämmer inte böjningen med hjälp av hur mycket yttertygel jag ger. Då skulle jag aldrig kunna mjukna på handen för hästen skulle ju böja sig hejvilt som den ville
Jag bestämmer hur mycket böjning jag vill ha med skänkeln och sitsen. Det har inte ett skit med varken ytter eller inner tygel att göra.
Det var ju precis det jag sade: Att vi rider väldigt olika. Jag vill inte ha ett "stöd" i handen, men inte böjar hästen hejvilt inte. Nej böjningens storlek bestämmer jag.
Eftersom vi rider så olika är detta ingen ide att diskutera. Däremot om yttersidan kan vara rak eller längs när hästen kortar innersidan, det kan vi prata om för det spelar ingen roll HUR vi böjer hästen. Jag pratar om ATT hästen är böjd.
Nej du har fel.
Varje ryggradskota kan röra sig 3-5 grader i förhållande till sina grannar, men när man lägger ihop det på alla kotorna blir det en rätt rejäl böjning.
Om man ska rida bör man nog sätta sig in lite bättre i biomekaniken, åtminstone om man ska göra tvärsäkra uttalanden.
Jag tycker f ö att man hur lätt som helst kan likna en häst vid en korv.