Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

cahs

Trådstartare
Nu öppnar jag helt enkelt upp en ny tråd, här under hästvård. För min personliga åsikt är att det är helt motsatt "hästvård" att slänga på sin häst en grimma invirad i strömförande material/eltråd och släppa ut den i hagen, för att den ska få en sådan stöt runt hela skallen och inte våga rymma igen. Jag har sett och läst om detta under minst två veckors tid och jag blir så förfärad!

Och så har vi detta med antenner. Det har jag inte ens hunnit fundera på.

Sv: Vad är grejen med eltrådslindande grimmor?

Kluven i frågan, vad är alternativen? Att hästen rymmer konstant och springer på E6:an? Risker att bli påkörd/skadad/dödad ? Då känns antenner och liknande som ett alternativ.

Många av oss har hästarna inackorderade i stall nära vägar, och ibland med tråkiga hagar som inte fyller hästens behov. Visst flytta är ett alternativ, men kanske inte alltid funkar med resvägar osv.

Min häst rymde en del när hon va ung, klädde av henne naken ( vintertid) blötte ner henne och släppte sen ut. Direkt gick hon på stängslet, fick en stöt som hon hoppade baklänges av, försökte på ett annat ställe samma resultat. Sen dess har jag aldrig haft dessa problem.
Både jag och övriga hästägare uppskattade att hon slutade ta sig från hage till hage ( orsakade skaderisk både på henne och andras oskyldigahästar).

Ibland räcker övriga lösningar inte till, och varken antenner eller eltrådsinlindadgrimma ( har aldrig hört talas om detta tidigare) är något man använder en längre period utan är till för att bryta en ondcirkel.
/B

Kluven i frågan, vad är alternativen? Att hästen rymmer konstant och springer på E6:an? Risker att bli påkörd/skadad/dödad ? Då känns antenner och liknande som ett alternativ.

Många av oss har hästarna inackorderade i stall nära vägar, och ibland med tråkiga hagar som inte fyller hästens behov. Visst flytta är ett alternativ, men kanske inte alltid funkar med resvägar osv.

Min häst rymde en del när hon va ung, klädde av henne naken ( vintertid) blötte ner henne och släppte sen ut. Direkt gick hon på stängslet, fick en stöt som hon hoppade baklänges av, försökte på ett annat ställe samma resultat. Sen dess har jag aldrig haft dessa problem.
Både jag och övriga hästägare uppskattade att hon slutade ta sig från hage till hage ( orsakade skaderisk både på henne och andras oskyldigahästar).

Ibland räcker övriga lösningar inte till, och varken antenner eller eltrådsinlindadgrimma ( har aldrig hört talas om detta tidigare) är något man använder en längre period utan är till för att bryta en ondcirkel.
/B

Såg nu att en del andra hunnit svara, känner mig som en djurplågare. Men vad tycker ni att man som inackorderad skall göra? Hagar normalstora och med staket som håller "normala" individer inne.

Kan ju tillägga att med sett menar jag, "sett på internet" i olika former. Hade jag sett det IRL hade jag gått rakt in till ägaren och sagt till.

På en av platserna var det någon som fick detta tips från minst 5 personer. När denna sedan meddelade att hästen hade hållt sig i hagen fick den ett samtal från djurskyddet (eller vad det nu heter). Denna hade däremot låtit förnuftet ta vid och fixat sitt staket istället.

Alltså jag har ordentliga rejäla vita pelare runt alla hagar, och samma rejäla vita pelare därimellan!
Samt tråd!

Har haft både "rymmare" och överkåta hingstar innanför som aldrig tagit sig ut.

Det går bara man VILL och, ja det kostar som fan, men det håller,är oftast en engångssumma och man slipper rymmande/skadade hästar och trasiga stängsel

Såg nu att en del andra hunnit svara, känner mig som en djurplågare. Men vad tycker ni att man som inackorderad skall göra? Hagar normalstora och med staket som håller "normala" individer inne.

Men att medvetet snurra in GRIMMAN i eltråd? Är inte det att gå över gränsen? Angående antenn är jag klyven.

Det säljs färdiga antennhalsband till får som bara ska användas under uppsikt. En av dessa antenner har jag som fårklippare fått klippa loss och dra ut från ett blodigt och infekterat sår. Och jag är inte så intresserad av att ta för givet att alla håller koll på sina antennhästar eller visiterar detta dagligen.

Senast ändrad:

För många år sedan vet jag att detta tillämpades på en unghäst i ett stall jag stod på, stallägarens egna unghäst. Det var för att han rymde ut hela tiden, han var oskodd och drog ner en stor del av hagen vid ett flertal tillfällen så hästarna kom lösa och vid något tillfälle drog hela flocken ut på vägen ca 2 km från stallet.

Personligen tycker jag att det borde ha lösts på ett annat och bättre sätt.

Bör tilläggas att de satte på antenner, och lindade inte grimman med ståltråd. Men jag vet inte om något är varken bättre eller sämre.

Senast ändrad:

Bör tilläggas att de satte på antenner, och lindade inte grimman med ståltråd. Men jag vet inte om något är varken bättre eller sämre.

Jag är mer vänligt inställd till antenner, beroende på hur och var det sitter samt att det bara används under uppsikt. Det ger, iaf på får, en längre kontakt-tid med eltråden.

Men jag har somsagt ingen praktiskt, verklighetsgrundad erfarenhet.

Jag förespråkar trästaket och att man funderar på varför hästen rymmer.

Om en häst slickar på elstängsel och får en sjujäkla stöt, vad är skillnad om den får stöt från grimman/antenn?

Att den är så dum att den slickar på staketet mot att människan går och lindar in den i elband. Antennen är jag fortfarande sådär till. Jag ser gärna bilder på en välsittande antenn, då jag aldrig sett det på häst.

Ärligt talat så skulle jag hellre se att min häst fick en elstöt av sin grimma än att bli påkörd för att den rymt ur hagen.
Har ni inte sett hur många "nyhetsinlägg" det varit den här vintern med både människor och hästar som dött pga att hästarna rymt ur hagen?

Var med om en häst som rymde ur hagen trots högt trästaket. Den hoppade inte utan tog sats och duckade och drog med sig hela grinden...

Min åring har också varit en houdini. Jag hade fem trådar på staketet och trots det så rymde hon ur hagen! Från sin mamma. Nu har hon dock
som tur är vuxit ifrån det.

Jag ser ingen skillnad i att sätta huvudet mot elstängsel/slicka på elstängsel. En häst ska ge tusan i att ge sig på staketen. För både sin egen
säkerhet och för människors säkerhet. Är hästen av typen som sätter huvudet i elstängslet när den vill ta sig ut så skulle jag inte tveka på att sätta
antenner eller elrep på nosremmen på grimman. Hade inte satt elrep på hela grimman.

Det behöver ju inte vara med flit den slickar, den kan ju stå nära bara, eller bara komma åt med mulen.
Har inte sett den där fårantennen du nämner.

Jag ser ingen skillnad i det, hästen sätter ju huvudet för nära vare sej den slickar eller nuddar med grimman.

Senast ändrad:

Men om det är som jag sett, en av de första tipsen för att hålla hästen i hagen? Skit i att fixa mer trådar i staketet, släng på en elgrimma :idea:

:eek:

Tror du inte att åtminstone 50% av alla skadade rymningshästar hade kunnat va friska och krya om människan sett till att hagarna även fungerar vintertid? För hur många hästar rymmer och dör när det inte är snö och tjäle i backen?

Men jag är inte dum, jag fattar ju dilemmat.

dl
kl

Alltså vi har staketet "Royal Tropic inkl. trådar på några hagar och vitt "Åbystaket" på andra inkl.tråd.

ALDRIG någon kuse som vare sig hoppat,krupit eller sprängt.
Men som sagt, säkert en lättare å billigare lösning att el chocka sina hästar i huvudet:grin:

Jämför själv att få en stöt på ex. fingret eller om ngn LINDAR IN ditt huvud i tråd och du får en stöt där:crazy:

Är det ingen skillnad att hästen får en stöt på mulen mot att hästen får en stöt som färdas runt hela dess huvud och ger en stöt runt om hela huvudet?

Jag ser ingen skillnad i att sätta huvudet mot elstängsel/slicka på elstängsel. En häst ska ge tusan i att ge sig på staketen. För både sin egen
säkerhet och för människors säkerhet. Är hästen av typen som sätter huvudet i elstängslet när den vill ta sig ut så skulle jag inte tveka på att sätta
antenner eller elrep på nosremmen på grimman. Hade inte satt elrep på hela grimman.

Det är just hela grimman som gör mig så förtvivlad och sur. Antenn eller lite tråd på nosdelen är stor skillnad mot hela grimman. Jag kan däremot inte ta ställning till antenn förren jag sett hur den sitter på en häst.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 467
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund En liten bedlingtonterrier - och jag är en sådan total nybörjare :p. Jag har haft hästar och katter men aldrig hund! Hon är en ljuvlig...
Svar
19
· Visningar
1 937
Senast: Mitten
·
Utrustning Vill börja med att säga att detta är halvt skämtsamt halvt allvarligt. I nya katalogen finns en hel del grejer med Lena Furberg...
11 12 13
Svar
250
· Visningar
38 538
Senast: gulkiwi
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 895

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka