Vad är girlpower för dig?

Sv: Vad är girlpower för dig?

Vadå tröttsamt? Killar får väl bära rosa hur mycket de vill. Bara en tidsfråga tills rosa blir som grönt. Förr var det ju dessutom en väldigt manlig färg, rosa.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Och där ser jag feta problem, därför att summan av delarna blir alltid att kvinnor är offer som saknar agens och att det enda RIKTIGT FRIA valet är det valet som är tvärtemot "NORMERNA".

Varför är det så svårt att acceptera att vissa kvinnor helt enkelt gillar vissa saker helt av sig själva?

Jag gillar rosa. Nästa person som skäller ut mig för det (har hänt) och hävdar att jag inte gillar rosa EGENTLIGEN utan bara gör det p.g.a. NORMERNA och för att det FÖRVÄNTAS av mig kommer att få en fet jävla blåtira. :)

(De jag råkat ut för som prompt ska lägga sig i mitt liv och lägga värderingar på mina val, mina intressen och mitt sätt att leva har - i 100% av fallen - varit kvinnor. "Systerskapet" borde kamma sig och sluta ge sig på "sina egna".)

Är väl inte bara kvinnor som styrs av normer utan även män, i högsta grad. Du tror det är en slump att så få män inte tycker om eller vill bära rosa idag?

Sen ser jag inget fel med att man följer normerna (med vissa undantag) men man kan väl gärna låta bli att cementera dom.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Vadå tröttsamt? Killar får väl bära rosa hur mycket de vill. Bara en tidsfråga tills rosa blir som grönt. Förr var det ju dessutom en väldigt manlig färg, rosa.

Du menar alltså på riktigt att rosa inte alls har en stämpel som tjejfärg idag? Bara den här tråden visar ju på raka motsatsen.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Haha tusen tack :) Skont att nan forstar vad jag forsoker fa fram!

Sandros: " Vilket tjejerna i mina exempel så tydligt visar att dom anser, att rosa är en tjejfärg alltså. "

"Sen är det väl inget fel med att vilja synas och stickas ut men det är väl inte direkt det första jag tänker på när jag tänker ordet girlpower"

"Men om vi återgår till de exempel jag tagit upp i tråden så anser jag iaf att det här i dagens samhälle är typiskt kvinnliga attribut:

Rosa, höga klackar, klänning. Och för sakens skull kan vi väl även lägga till smink och målade naglar."

"Och vad är just GIRLpower med att sticka ut och synas"


...kvinnan utan rostratt, kvinnan utan rost, kvinnan utan varde. Ja HUR kan det vara girlpower att SYNAS, Vaga SYNAS och Vaga Sticka ut?

Kvinna bliv vid din lest, kvinnan tige i forsamlingen, en van, tigande, kvinna med tillrattalagt yttre som inte skall vara provocerande (for har du rott lappstift ar du installd pa sex, dontcha know?) ..sa ja, Vad ar girlpower med att sticka ut och synas? For att det ar nagot vi Fortfarande Far Slass For att gora!

"Vem tror hon att hon ar?!"
"Huuuur kan hon kla sig i det?"

och precis som Imzork skrev - det ar for det mesta kvinnor som har asikter om kvinnor. Och oftast duktigt elaka och nedvarderande.

Ja är det så dom tänker så kan jag förstå var girlpower kommer in i sammanhanget även om jag inte förstår varför färgen rosa nödvändigtvis måste vara med i ekvationen för att det ska vara girlpower.

Sen kan du ju sluta insinuera att jag har elaka och nedvärderande åsikter om andra kvinnor tack.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Jag insinuerar inte ett smack.

Faktum ar att kvinnor i hogre grad har asikter om hur kvinnor ska/bor/borde se ut an man.

Mans brukar stracka sig till "Ja men hon var val fin" till "Ja men hon var inte sa fin" (ibland sagt i grovre ordalag iofs) emedan kvinnor kan ondgora sig over en annan manniskas utseende ratt langre.

Maken halsar for ovrigt "I'm tough enough to wear pink, why shouldn't girls be?"... sa joda, visst finns det absolut man som bar rosa. Utan problem. Han, hans far och hans farfar, flera av roping killarna, manga av bullridersen har, och da snackar vi anda liksom homofobernas paradis more or less dar machoman som spottar snus ar ett ideal... vet aven flera man i sverige som tavlade helt i rosa. Kanske kravs det fler man som far upp ogonen for saker och ting, eller sa kravs det att fler kvinnor slutar reagera pa rosa som om det var pestsmittat i jamnstalldhets sammanhang. Sverige far val vakna till liv lite och isne att en farg ar bara en farg.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Är väl inte bara kvinnor som styrs av normer utan även män, i högsta grad. Du tror det är en slump att så få män inte tycker om eller vill bära rosa idag?
Rosa är en färg. Det är, för mig, komplett egalt vem som gillar/ogillar den och varför.

Och jag ser dagligen massor av killar som bär rosa, så detta att killar inte bär rosa verkar snarare vara en föreställning än en sanning.

Sen ser jag inget fel med att man följer normerna (med vissa undantag) men man kan väl gärna låta bli att cementera dom.
Men nu är vi ju tillbaka där igen. Man får inte gilla vad man vill för om det man gillar råkar ligga i linje med "könsrollen" så CEMENTERAR man den bla bla bla. Så hej tjej, vänligen sluta gilla rosa och börja gilla limegrönt i stället. Individen ska bära ansvaret för hela kollektivet.

Och män tillskrivs - av de som resonerar som dig - betydligt mindre ansvar än kvinnor. Tjejer får helst inte gilla rosa men det är ju ingen som ger sig på män för att de envisas med att gilla, låt säga, svart.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Faktum ar att kvinnor i hogre grad har asikter om hur kvinnor ska/bor/borde se ut an man.
Jag var på en fest för ett tag sedan. Jag hade på mig push-up, en bystframhävande klänning och jättehöga klackar - och grejen är att jag är både lång och storbystad redan utan hjälp av push-ups och klackar, men är det fest så är det.

Hela festen fick jag elaka blickar - av tjejer. Av männen på festen fick jag exakt noll elaka blickar (men dock en och annan uppskattande).

Som du säger, Bewildered, jag vågade sticka ut och det fanns flera (tjejer) som inte klarade av att hantera det, eftersom tjejer ofta - och detta är min uppfattning - söker konsensus. Ingen ska sticka ut, alla ska hålla sig på mattan, ingen får vara bättre än någon annan, "systerskaaaaapet".
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Du menar alltså på riktigt att rosa inte alls har en stämpel som tjejfärg idag?
Varför bry sig? Det. Är. En. FÄRG!!

Har vi verkligen så lite problem i samhället att allt står och faller på könens eventuella färgpreferenser?
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Rosa är en färg. Det är, för mig, komplett egalt vem som gillar/ogillar den och varför.

Och jag ser dagligen massor av killar som bär rosa, så detta att killar inte bär rosa verkar snarare vara en föreställning än en sanning.


Men nu är vi ju tillbaka där igen. Man får inte gilla vad man vill för om det man gillar råkar ligga i linje med "könsrollen" så CEMENTERAR man den bla bla bla. Så hej tjej, vänligen sluta gilla rosa och börja gilla limegrönt i stället. Individen ska bära ansvaret för hela kollektivet.

Och män tillskrivs - av de som resonerar som dig - betydligt mindre ansvar än kvinnor. Tjejer får helst inte gilla rosa men det är ju ingen som ger sig på män för att de envisas med att gilla, låt säga, svart.

Att exenpelvis bära rosa när man är tjej är inte vad jag menar med att cementera rosa som en tjejfärg. När jag pratar om att cementera rosa som en färgtjej så är det när man sprider uppfattningen att rosa är en specifik tjejfärg.

Och jag har väl iiiiingenstans skrivit att tjejer helst inte ska gilla rosa. Det här börjar bli lite tröttsamt.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Att exenpelvis bära rosa när man är tjej är inte vad jag menar med att cementera rosa som en tjejfärg. När jag pratar om att cementera rosa som en färgtjej så är det när man sprider uppfattningen att rosa är en specifik tjejfärg.
Och det tycker jag att rosa-belackarna gör mer än några andra, till exempel när de ondgör sig över att någon gillar sina rosa snickarbyxor. De flesta andra verkar inte bry sig om färgens eventuella könskodning särskilt mycket. Problemet med att se färgen rosa som problematisk är att kvinnliga bärare blir problematiska och anses cementera könskodningen yada yada bla bla oavsett vad deras intentioner är.

Jag hade blivit lyrisk över ett par rosa snickarbyxor eftersom de hade varit så mycket roligare än svarta snickarbyxor (som jag burit mer än tillräckligt i mina dagar). Jag gillar även andra rosa grejer vilka-som-helst eftersom det är något annat än vad som normalt erbjuds i de flesta fall. Hade kunnat bli lyrisk över limegröna grejer också, men det är lite svårt eftersom jag per definition ogillar färgen grönt (och det skulle ju aldrig någonsin någon problematisera eller analysera eller ifrågasätta).

Lev och låt leva. Orka bry sig om andras färgpreferenser.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Och jag har väl iiiiingenstans skrivit att tjejer helst inte ska gilla rosa. Det här börjar bli lite tröttsamt.
Uttryck som ...

"Problemet jag har med det är väl bara att det befäster vad som anses kvinnligt osv."

"Har även svårt för när man lägger upp bilder på sina rosa snickarbyxor och taggar dom girlpower"

... är svåra att se som något annat än ett missnöje över andras (tjejers) färgpreferenser.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Uttryck som ...

"Problemet jag har med det är väl bara att det befäster vad som anses kvinnligt osv."

"Har även svårt för när man lägger upp bilder på sina rosa snickarbyxor och taggar dom girlpower"

... är svåra att se som något annat än ett missnöje över andras (tjejers) färgpreferenser.

Det handlar ju inte om dom rosa snickarbyxorna i sig utan just i kombination med taggen girlpower som endast används för att byxorna är rosa och inte för att dom sticker ut eller liknande.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Det handlar ju inte om dom rosa snickarbyxorna i sig utan just i kombination med taggen girlpower som endast används för att byxorna är rosa och inte för att dom sticker ut eller liknande.
Men så låt dem tycka att de rosa snickarbyxorna är girlpower då. De kan ju mycket väl tycka det därför att de sticker ut. Orka bry sig. Det är en färg och ett par byxor, inte en dödlig smitta eller ett massförstörelsevapen.

"Vi" kommer att komma längre om tjejer slutar med ofoget att kritisera och döma andra tjejer för skitsaker.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är girlpower för dig?


Ja se där :) Tror det är Jula som även haft rosa arbetsbyxor tidigare men då fanns det mig veterligen inte i herrstorlek.

Lite annorlunda tips till köparna längst ner, tänker på "Tjejer, kom ihåg att det här är ett arbetsplagg och inte ett modeplagg ;)" Varför inte bara skriva att byxorna är små i storleken istället.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Men så låt dem tycka att de rosa snickarbyxorna är girlpower då. De kan ju mycket väl tycka det därför att de sticker ut. Orka bry sig. Det är en färg och ett par byxor, inte en dödlig smitta eller ett massförstörelsevapen.

"Vi" kommer att komma längre om tjejer slutar med ofoget att kritisera och döma andra tjejer för skitsaker.

Det var ju knappast en dödligt allvarlig trådstart heller, trodde det framgick. Jag har heller aldrig kritiserat eller dömt något men vore väl väldans trist om man aldrig reflekterade över sin omvärld och varför saker är som dom är?
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Jag har heller aldrig kritiserat eller dömt något

"Problemet jag har med det är väl bara att det befäster vad som anses kvinnligt osv."

"Har även svårt för när man lägger upp bilder på sina rosa snickarbyxor och taggar dom girlpower"

"Det handlar ju inte om dom rosa snickarbyxorna i sig utan just i kombination med taggen girlpower som endast används för att byxorna är rosa och inte för att dom sticker ut eller liknande."

men vore väl väldans trist om man aldrig reflekterade över sin omvärld och varför saker är som dom är?
Det finns ju sällan bara ett sätt att reflektera över sin omvärld, eller?
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

"Vi" kommer att komma längre om tjejer slutar med ofoget att kritisera och döma andra tjejer för skitsaker.
Åh så klassiskt. Jag är så less på att höra detta gnällande på tjejer - från tjejer - om att tjejer klagar för mycket på andra tjejer.

Män kommer också med jävla obefogad skitkritik, män har också åsikter om hur män och kvinnor klär sig, män har också åsikter om tjejers sexualvanor och beteende. Allt annat är satans jävla skitsnack.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

"Problemet jag har med det är väl bara att det befäster vad som anses kvinnligt osv."

"Har även svårt för när man lägger upp bilder på sina rosa snickarbyxor och taggar dom girlpower"

"Det handlar ju inte om dom rosa snickarbyxorna i sig utan just i kombination med taggen girlpower som endast används för att byxorna är rosa och inte för att dom sticker ut eller liknande."


Det finns ju sällan bara ett sätt att reflektera över sin omvärld, eller?

Ja det har du helt rätt i, jag har kritiserat användningen av ordet girlpower för just allt som är rosa, rosa = tjejfärg = girlpower. Jag har däremot inte kritiserat någon för hur dom klär sig vilket var vad jag tänkte på.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Åh så klassiskt. Jag är så less på att höra detta gnällande på tjejer - från tjejer - om att tjejer klagar för mycket på andra tjejer.

Män kommer också med jävla obefogad skitkritik, män har också åsikter om hur män och kvinnor klär sig, män har också åsikter om tjejers sexualvanor och beteende. Allt annat är satans jävla skitsnack.
Klart vissa män har, men min erfarenhet är att de är få och att män generellt har det i mindre utsträckning än tjejer generellt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 957
Senast: Sol
·
Tjatter Ingen jätteseriös tråd och jag hoppas att jag inte förolämpar någon om jag uttrycker mig "fel". Det här är lite funderingar jag får när...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 885
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 031
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp