Vad är girlpower för dig?

Sv: Vad är girlpower för dig?

..vad - ar - en - stereotypisk - riktig - kvinna?

Tydligt nog?

Nej, uppenbarligen forstar du inte alls. Och jag vet faktiskt inte hur jag ska uttrycka det tydligare utan att upprepa mig gang pa gang.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

..vad - ar - en - stereotypisk - riktig - kvinna?

Tydligt nog?

Nej, uppenbarligen forstar du inte alls. Och jag vet faktiskt inte hur jag ska uttrycka det tydligare utan att upprepa mig gang pa gang.

Det går liksom inte definiera så exakt som du verkar vilja att jag ska göra och jag ser inte riktigt vad du är ute efter?

Men om vi återgår till de exempel jag tagit upp i tråden så anser jag iaf att det här i dagens samhälle är typiskt kvinnliga attribut:

Rosa, höga klackar, klänning. Och för sakens skull kan vi väl även lägga till smink och målade naglar. Så vart för det diskussionen?
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

och for mig ar det en sjalvklarhet att man lar sig fixa saker... och bygga saker. Att det helt enkelt ar en del av livet... Men, antar jag, som farmor sa, jag ar mer man an min far och bror sammanslaget. Fastan jag har rosa naglar och virkar ;)

Visst att man formas av vad man vuxit upp med ocksa for den delen... min mormor jobbade som billackerare och knivslipare till exempel. Medelalders, och lite aldre, man kan vara irriterande.. men varfor ska vi anvanda deras asikter och tankar till att forma nan ny norm av hur en "riktig kvinna" ska vara..? I svarta arbetsbrallor och inte virka t.ex.?

Det är självklart att man lär sig sådant för mig också. Men det är väldigt ofta jag träffar människor som blir förvånade och inte alls ser det som självklart. Tror hästtjejer rätt ofta hör till de människor som fixar väldigt mycket själva. Det är svårt att ha häst annars.:)
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

[påQUOTE=Bewildered;15902266]Nej da, jag forstar att du har en bild utav en "riktig" kvinna utan krullemutter och adderat whatever.

Min poang ar:
Varfor lagga sina egna varderingar i vad andra kvinnor har pa sig?
Varfor bry sig om att dom kanner sig empowered i sina rosa klanningar?

Och varfor ar det ratt for andra kvinnor att domma kvinnor utefter hur de valjer att kla sig?

En "riktig" kvinna -finns inte-. Vi ar individer som helst skall ses som individer, oavsett hur vi valjer att kla oss.

Att reagera pa att nagon kanner sig tuff och fran i, lat oss saga igen, ROSA ar for mig precis lika illa som en karl som kommenterar att "ja men henne kan man ju satta pa hohohoho".

Sa lange vi kvinnor -sjalva- lagger andra kvinnor i ett fack - igen t.ex. att "riktiga kvinnor som ar jamnstallda" inte virkar.. eller vad som.

Far jag fram min poang battre nu?

Personligen skiter jag blankt i om folk vill knalla omkring i kortkort eller baggypants, rakar sig, eller ej eller for den delen om de vill ga och jobba i rosa cammo. To each their own. Sa lange det ar deras fria val och inte nagon paprackad norm. :)[/QUOTE]:bow::bow:
Bara att buga. Skriver under på detta.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Det går liksom inte definiera så exakt som du verkar vilja att jag ska göra och jag ser inte riktigt vad du är ute efter?

Men om vi återgår till de exempel jag tagit upp i tråden så anser jag iaf att det här i dagens samhälle är typiskt kvinnliga attribut:

Rosa, höga klackar, klänning. Och för sakens skull kan vi väl även lägga till smink och målade naglar. Så vart för det diskussionen?

Och, dagligen, hur manga sadana tjejer ser du? Som klar sig sa, i jamforelse med tjejer med bla jeans, brun/gra/svart/beige topp?
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

..jag ger upp.

Det roliga är ju bara att du totalt verkar missuppfattat mina inlägg och tillskriver mig massa åsikter som jag inte uttryckt. Eller roligt och roligt, rätt trist faktiskt.

Jag har ingenstans skrivit något om hur en "riktig" kvinna är eller dömt någon för deras klädsel eller färgval. Känns ju sådär att du tillskriver mig massa åsikter som jag inte har eller gett uttryck för..
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Nejda, daremot verkar du ha otroligt svart for att se att du sjalv missar en hel del.

Dels sa reagerar du pa folks fargval. "Varfor skulle rosa vara girlpower?" "Varfor skulle malade naglar vara det?"

Varfor -inte-?

Du skrev sjalv att du inte lagger marke till de som klar sig mer efter en social norm om att inte sticka ut - jeans och mer neutral troja t.ex.

"Men om vi återgår till de exempel jag tagit upp i tråden så anser jag iaf att det här i dagens samhälle är typiskt kvinnliga attribut:

Rosa, höga klackar, klänning. Och för sakens skull kan vi väl även lägga till smink och målade naglar."

Det ar da baserat pa de du -reagerar- pa. Varfor reagerar du pa dom? For att dom syns, vad ar fel med att synas? De sticker ut - de sticker ut for att de inte klar sig anonymt. Pa samma satt som en punkare sticker i ogonen pa manga for att det inte ar en norm. Att sticka ut som kvinna, att "vaga" synas och inte falla ner i svart-beige-benvitt-jeans-sweatshirt-slacks = girlpower. Vaga Synas. Om det sa ar med en tuppkam eller hogklackat.

Fundera pa det nar du ar pa stan nasta gang, vad du reagerar pa och varfor du reagerar pa det. Lite medvetet people watching over en fika t.ex.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Nejda, daremot verkar du ha otroligt svart for att se att du sjalv missar en hel del.

Dels sa reagerar du pa folks fargval. "Varfor skulle rosa vara girlpower?" "Varfor skulle malade naglar vara det?"

Varfor -inte-?

Du skrev sjalv att du inte lagger marke till de som klar sig mer efter en social norm om att inte sticka ut - jeans och mer neutral troja t.ex.

"Men om vi återgår till de exempel jag tagit upp i tråden så anser jag iaf att det här i dagens samhälle är typiskt kvinnliga attribut:

Rosa, höga klackar, klänning. Och för sakens skull kan vi väl även lägga till smink och målade naglar."

Det ar da baserat pa de du -reagerar- pa. Varfor reagerar du pa dom? For att dom syns, vad ar fel med att synas? De sticker ut - de sticker ut for att de inte klar sig anonymt. Pa samma satt som en punkare sticker i ogonen pa manga for att det inte ar en norm. Att sticka ut som kvinna, att "vaga" synas och inte falla ner i svart-beige-benvitt-jeans-sweatshirt-slacks = girlpower. Vaga Synas. Om det sa ar med en tuppkam eller hogklackat.

Fundera pa det nar du ar pa stan nasta gang, vad du reagerar pa och varfor du reagerar pa det. Lite medvetet people watching over en fika t.ex.

Frågan var väl snarare varför dessa tjejer ser just den specifika färgen rosa och t ex inte limegrön som girlpower. Jag vet ju exakt vilka bilder och inlägg dom taggat med girlpower och vilka dom inte gjort det så det blir ju ganska tydliga exempel.

Sen är det väl inget fel med att vilja synas och stickas ut men det är väl inte direkt det första jag tänker på när jag tänker ordet girlpower därför blev kopplingen lite ologisk för mig, varför just alla bilder med rosa är girlpower och inte alla bilder där dom presterat något eller liknande.

Sen kan man väl ha minst lika mycket girlpower i jeans och beige tröja.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Sen är det nog snarare själva taggen girlpower som gör att jag lägger märke till bilderna och börjar reflektera över dom snarare än att bilderna är så uppseendeväckande i sig.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Fast varfor ska det prompt vara girlpower att bara en "maskulin" farg och gora "maskulina" saker?

Det ar ju som om jag skulle tagga bilderna dar jag jobbar hingsten med girlpower for att nan jakla karl en gang for manga ar sen klackte ur sig att tjejer inte kan rida hingst? Eller Girlpower nar jag rider ranchhast och jobbar kor for att nan annan karl klackte ur sig att brudar inte kan rida riktiga ranchhastar... Det ar ju en sjalvklarhet att jag kan rida bade hingst och ranchhast!

Eller girlpower for att jag kan laga toaletten och maken inte kan? Det ar ju det normala for mig, inget markvardigt. Precis som det inte ar markvardigt att jag ar en battre snickare an maken, eller att jag tranar hund battre an maken. o0 Det hade ju varit sjukt lustigt att fota det och skriva "girl power" under? a) traningskapaciteten har inget med mitt kon att gora, b) huruvida jag kan snickra eller ej har inte heller med mitt kon att gora, c) varfor skulle det vara girlpower att traska omkring i lagom konsneutrala farger och gora lagom konsneutrala saker?

Som jag skrev tidigare, det ar mycket mojligt att for dom har tjejerna du reagerar pa sa ar rosa = ett fuck you till det mer anonyma och konsneutrala i vardagen.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Som jag skrev tidigare, det ar mycket mojligt att for dom har tjejerna du reagerar pa sa ar rosa = ett fuck you till det mer anonyma och konsneutrala i vardagen.

Precis, uppenbarligen verkar dom känna girlpower när dom klär sig med attribut som anses typiskt kvinnliga. Jag förstår hur dom tänker i så fall men precis som Mabuse skrev tidigare i tråden så känns det lite udda. Och varför vill man förstärka könsstereotyperna på det sättet? Det tycker jag känns lite onödigt, hela den här uppdelningen i manliga och kvinnliga färger och sysslor osv. Eller så är det bara det att jag är så erbarmligt trött på att tjejer ska ha rosa och killar ska ha blått och nåde dig om du rör ihop det och exempelvi sätter rosa på din son för då blir hela världen så förvirrad för rosa är ju till för tjejer. Vilket tjejerna i mina exempel så tydligt visar att dom anser, att rosa är en tjejfärg alltså.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

..och det kommer bli battre om vi andra kvinnor anser att dom inte bor bara rosa for att fargen for oss ar negativt laddat? Gora rosa till tabu pa flickor och kvinnor?

Det ar en farg som alla andra farger, kan anvandas, och anvands, som ett politiskt statement. Men det kanske man inte bor gora heller for det ar sa tjejjigt? Ar udda fel? Ska dom inte vara udda? For att dom bryter mot en paprackad PKnorm?

..det jag personligen ar trott pa ar allt att "sa har ska vi vara - i'm a woman hear me ROAR - i mina bla jobbarbrallor!" Booojaaaah Girlpowwah, kolla vad tuff jag ar som hanterar powertools! Woho! ...blir ratt drygt i langden, precis som "owhmigaaawd hon Rakar Sig Under Armarna! Hon har Fallit in i Konsfortrycket!"... det kommer liksom aldrig bli battre sa lange vi kvinns sitter med nan jakla pekpinne till andra kvinnor... hanger du med? Som individer ar vissa jakligt snygga i rosa, vissa ser ut som stoppade grisar. Vissa ar snygga i blatt, andra inte emedan en tredje ar som snyggast i rott. Och andra ser ut som julapplen.

Rosa som farg behover egentligen balanseras upp, eller forsvagas i sitt uttryck - vilket iofs ar fel det med for hur vi an vrider och vander pa det sa ar inte rosa problemet. Det ar allting Runt Rosa som kan vara ett problem om det tillats vara ett problem.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

..och det kommer bli battre om vi andra kvinnor anser att dom inte bor bara rosa for att fargen for oss ar negativt laddat? Gora rosa till tabu pa flickor och kvinnor?

Det ar en farg som alla andra farger, kan anvandas, och anvands, som ett politiskt statement. Men det kanske man inte bor gora heller for det ar sa tjejjigt? Ar udda fel? Ska dom inte vara udda? For att dom bryter mot en paprackad PKnorm?

..det jag personligen ar trott pa ar allt att "sa har ska vi vara - i'm a woman hear me ROAR - i mina bla jobbarbrallor!" Booojaaaah Girlpowwah, kolla vad tuff jag ar som hanterar powertools! Woho! ...blir ratt drygt i langden, precis som "owhmigaaawd hon Rakar Sig Under Armarna! Hon har Fallit in i Konsfortrycket!"... det kommer liksom aldrig bli battre sa lange vi kvinns sitter med nan jakla pekpinne till andra kvinnor... hanger du mfed? Som individer ar vissa jakligt snygga i rosa, vissa ser ut som stoppade grisar. Vissa ar snygga i blatt, andra inte emedan en tredje ar som snyggast i rott. Och andra ser ut som julapplen.

Rosa som farg behover egentligen balanseras upp, eller forsvagas i sitt uttryck - vilket iofs ar fel det med for hur vi an vrider och vander pa det sa ar inte rosa problemet. Det ar allting Runt Rosa som kan vara ett problem om det tillats vara ett problem.

Jag har ju heller aldrig skrivit att det är fel att bära rosa som tjej utan att det är tröttsamt att man ser det som en specifik tjejfärg
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

När det gäller just "manligt" och "kvinnligt" så är det väldigt mycket som styrs av just normer även om vi gärna själva vill tro att vi valt efter vår egen fria vilja. Visst, vi väljer att exempelvis klä oss i rosa för att vi vill. Men VARFÖR vill vi? Det är där normerna kommer in.
Och där ser jag feta problem, därför att summan av delarna blir alltid att kvinnor är offer som saknar agens och att det enda RIKTIGT FRIA valet är det valet som är tvärtemot "NORMERNA".

Varför är det så svårt att acceptera att vissa kvinnor helt enkelt gillar vissa saker helt av sig själva?

Jag gillar rosa. Nästa person som skäller ut mig för det (har hänt) och hävdar att jag inte gillar rosa EGENTLIGEN utan bara gör det p.g.a. NORMERNA och för att det FÖRVÄNTAS av mig kommer att få en fet jävla blåtira. :)

(De jag råkat ut för som prompt ska lägga sig i mitt liv och lägga värderingar på mina val, mina intressen och mitt sätt att leva har - i 100% av fallen - varit kvinnor. "Systerskapet" borde kamma sig och sluta ge sig på "sina egna".)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är girlpower för dig?

Haha tusen tack :) Skont att nan forstar vad jag forsoker fa fram!

Sandros: " Vilket tjejerna i mina exempel så tydligt visar att dom anser, att rosa är en tjejfärg alltså. "

"Sen är det väl inget fel med att vilja synas och stickas ut men det är väl inte direkt det första jag tänker på när jag tänker ordet girlpower"

"Men om vi återgår till de exempel jag tagit upp i tråden så anser jag iaf att det här i dagens samhälle är typiskt kvinnliga attribut:

Rosa, höga klackar, klänning. Och för sakens skull kan vi väl även lägga till smink och målade naglar."

"Och vad är just GIRLpower med att sticka ut och synas"


...kvinnan utan rostratt, kvinnan utan rost, kvinnan utan varde. Ja HUR kan det vara girlpower att SYNAS, Vaga SYNAS och Vaga Sticka ut?

Kvinna bliv vid din lest, kvinnan tige i forsamlingen, en van, tigande, kvinna med tillrattalagt yttre som inte skall vara provocerande (for har du rott lappstift ar du installd pa sex, dontcha know?) ..sa ja, Vad ar girlpower med att sticka ut och synas? For att det ar nagot vi Fortfarande Far Slass For att gora!

"Vem tror hon att hon ar?!"
"Huuuur kan hon kla sig i det?"

och precis som Imzork skrev - det ar for det mesta kvinnor som har asikter om kvinnor. Och oftast duktigt elaka och nedvarderande.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

90-talsuttryck som jag främst associerar med spice girls och liknande ;). Lite ta steget längre än föregående och sammanhållning (fast de gick ju skilda vägar sen).
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 957
Senast: Sol
·
Tjatter Ingen jätteseriös tråd och jag hoppas att jag inte förolämpar någon om jag uttrycker mig "fel". Det här är lite funderingar jag får när...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 885
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 031
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp