Vad är girlpower för dig?

Sv: Vad är girlpower för dig?

..precis... sa vad ar da problemet med att vissa tjejer kanner sig powerfull i en rosa klanning? (tanker pa TS forsta inlagg da..) ..det ar liksom det jag inte fattar. Eller.. det ar inte lika fel att andra kvinnor har asikter om hur kvinnor klar sig?

Nu har du helt missuppfattat mitt inlägg. Jag har inte någonstans haft åsikter om hur andra kvinnor klär sig, frågan var vad som är GIRLpower med att klä sig i rosa och klänning. För mig är GIRLpower nämligen något helt annat så jag förstår inte riktigt kopplingen.

Har även svårt för när man lägger upp bilder på sina rosa snickarbyxor och taggar dom girlpower. Hade det inte varit lika mycket girlpower med svarta snickarbyxor? Vad är grejen? Varför är just färgen rosa girlpower? Det måste ju verkligen betyda att just rosa ÄR en tjejfärg, känns det inte lite mossigt att dela in färger i tjej- och killfärger?
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Girlpower for -mig- ar att vara den man ar, kla sig som man kanner att man vill dag till dag och helt enkelt hantera saker och ting som den manniska man ar....

inte att pa nagot vanset kora en "hohoho jag kan minsann gora grabbiga saker hohoho"...

Där håller jag helt med dig.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

..for att rosa ar provocerande... uppenbarligen.. *flin*

det ar hela anledningen till att -jag- bar rosa. For jag vet att det irriterar folk. Det syns, det ar starkt rosa jag sjalv bar. Hade ni blivit lika provocerade av det om det varit ljusgront? Ljusgult? Hade det fatt samma reaktion?
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Bewildered skrev:
.for att rosa ar provocerande... uppenbarligen.. *flin*

det ar hela anledningen till att -jag- bar rosa. For jag vet att det irriterar folk. Det syns, det ar starkt rosa jag sjalv bar. Hade ni blivit lika provocerade av det om det varit ljusgront? Ljusgult? Hade det fatt samma reaktion?

Jag bär själv rosa och knappast för att provocera utan för att jag gillar färgen. Det jag vänder mig mot är att allting måste förpackas i färgen rosa för att anses vara kvinnligt. "Hmm varför inte börja sälja snickarbyxor i tjejstorlekar, men hur ska vi göra för att tjejerna ska vilja köpa dom? Jo vi gör dom rosa så klart! Så ser man att det är tjejmodellen också för killbyxor kan ju inte vara rosa."
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

fast det ar ju varderingar som placeras in av kopare... varfor anser ni att rosa ar en tjejfarg? Min svarfar, store tuffe cowboyen bar garna rosa. Samma med svagern som ar en av de basta bullriders pa prarien. Machoman, de bar rosa. Och lila. Och da och da till och med sant som glittrar lite.

Rosa pa arbetsklader -syns-, mycket, mycket battre an t.ex. svart. Arbetsklader for det mesta ar konlosa... handlar det snarare inte da om svenskens radsla eller konsbaserat tankande att automatiskt anta att rosa arbetsklader ar for bara kvinnor? Har dom mindre hallare for hammaren ocksa? For, ska sanningen fram, hammare designade for kvinnor ar oftast mindre for att passa vara mindre hander battre. Ar det fel ocksa da?

skulle jag valja mellan svarta arbetsbrallor och rosa skulle jag ta rosa - for jag syns da. Precis samma tanke som bakom varselkladerna jag arbetade i forr, svart och neongult. Kvinnostorlekar btw. *host*

Om du laser traden, t.ex. det dar med att "ga tillbaka hem, mala naglarna och virka".. varfor ar det okey att anse att en "icke feminist" gor sant (da underforstatt en Kuvad kvinna som ar Fast i konsrollen)...

Varfor ar det -inte- girlpower att bara en stark farg pa sin klanning i stallet for anonymt svart/vitt/rott/blatt?

..personligen tror jag manga kvinnor som ar yrkesverksamma bar mer neutrala klader an knallrosa. Uppenbart nog att dom ar i minoritet utan att se ut som ett "stopplyse", right?
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Kläder säljs nästan alltid som antingen herr- eller damkläder eftersom vi är byggda olika. Och hittills har jag inte sett en enda arbetsbyxa i herrmodell som är rosa. Men som sagt, inget fel med rosa, det stör mig bara att man stämplar den som tjejfärg eller att rosa nästan är en synonym för kvinna.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

for inte sa dar jattelange sedan var rosa en killfarg faktiskt... Sen ar val klassiska stereotypen av en finkladd kvinna en kvinna i antingen rott, svart eller mojligen benvitt? Tank: "Den lilla svarta" ;)
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Bara en tanke...

varfor ar det girlpower att kunna bygga och grejja med saker?
För att det är sådant som män ofta menar att det är deras jobb och att "det behövs en karl till det". Då tycker jag det är girlpower att visa att tjejer visst kan sådant också.
Jag tror att detta är ett uttryck som människor tolkar rätt olika. Det kan ju betyda något helt annat för dig, men så känner jag inför ordet. (För mig har det ingenting med färger eller utseende öht att göra.)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är girlpower för dig?

och for mig ar det en sjalvklarhet att man lar sig fixa saker... och bygga saker. Att det helt enkelt ar en del av livet... Men, antar jag, som farmor sa, jag ar mer man an min far och bror sammanslaget. Fastan jag har rosa naglar och virkar ;)

Visst att man formas av vad man vuxit upp med ocksa for den delen... min mormor jobbade som billackerare och knivslipare till exempel. Medelalders, och lite aldre, man kan vara irriterande.. men varfor ska vi anvanda deras asikter och tankar till att forma nan ny norm av hur en "riktig kvinna" ska vara..? I svarta arbetsbrallor och inte virka t.ex.?
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

kl

Som flera så tänker jag på Spice girls när jag hör ordet Girlpower!
Kaxiga tjejer i grupp - tjejerna mot killarna typ!
"heja tjejerna" ungefär!
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

och for mig ar det en sjalvklarhet att man lar sig fixa saker... och bygga saker. Att det helt enkelt ar en del av livet... Men, antar jag, som farmor sa, jag ar mer man an min far och bror sammanslaget. Fastan jag har rosa naglar och virkar ;)

Visst att man formas av vad man vuxit upp med ocksa for den delen... min mormor jobbade som billackerare och knivslipare till exempel. Medelalders, och lite aldre, man kan vara irriterande.. men varfor ska vi anvanda deras asikter och tankar till att forma nan ny norm av hur en "riktig kvinna" ska vara..? I svarta arbetsbrallor och inte virka t.ex.?

Känns som att du missuppfattar min mening med tråden. En "riktig" kvinna har inte svarta arbetsbyxor, hon har vilken jäkla färg hon vill på sina arbetsbyxor.

Du verkar argumentera för att man kan vara en "riktig" kvinna fast man har rosa, är stereotypiskt kvinnlig osv medan jag menar att man kan vara en "riktig" kvinna fast man inte har rosa, är stereotypiskt kvinnlig osv. Ser du skillnaden?
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Nej da, jag forstar att du har en bild utav en "riktig" kvinna utan krullemutter och adderat whatever.

Min poang ar:
Varfor lagga sina egna varderingar i vad andra kvinnor har pa sig?
Varfor bry sig om att dom kanner sig empowered i sina rosa klanningar?

Och varfor ar det ratt for andra kvinnor att domma kvinnor utefter hur de valjer att kla sig?

En "riktig" kvinna -finns inte-. Vi ar individer som helst skall ses som individer, oavsett hur vi valjer att kla oss.

Att reagera pa att nagon kanner sig tuff och fran i, lat oss saga igen, ROSA ar for mig precis lika illa som en karl som kommenterar att "ja men henne kan man ju satta pa hohohoho".

Sa lange vi kvinnor -sjalva- lagger andra kvinnor i ett fack - igen t.ex. att "riktiga kvinnor som ar jamnstallda" inte virkar.. eller vad som.

Far jag fram min poang battre nu?

Personligen skiter jag blankt i om folk vill knalla omkring i kortkort eller baggypants, rakar sig, eller ej eller for den delen om de vill ga och jobba i rosa cammo. To each their own. Sa lange det ar deras fria val och inte nagon paprackad norm. :)
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Nej da, jag forstar att du har en bild utav en "riktig" kvinna utan krullemutter och adderat whatever.

Min poang ar:
Varfor lagga sina egna varderingar i vad andra kvinnor har pa sig?
Varfor bry sig om att dom kanner sig empowered i sina rosa klanningar?

Och varfor ar det ratt for andra kvinnor att domma kvinnor utefter hur de valjer att kla sig?

En "riktig" kvinna -finns inte-. Vi ar individer som helst skall ses som individer, oavsett hur vi valjer att kla oss.

Att reagera pa att nagon kanner sig tuff och fran i, lat oss saga igen, ROSA ar for mig precis lika illa som en karl som kommenterar att "ja men henne kan man ju satta pa hohohoho".

Sa lange vi kvinnor -sjalva- lagger andra kvinnor i ett fack - igen t.ex. att "riktiga kvinnor som ar jamnstallda" inte virkar.. eller vad som.

Far jag fram min poang battre nu?

Personligen skiter jag blankt i om folk vill knalla omkring i kortkort eller baggypants, rakar sig, eller ej eller for den delen om de vill ga och jobba i rosa cammo. To each their own. Sa lange det ar deras fria val och inte nagon paprackad norm. :)

Du har åter igen HELT missförstått vad jag skriver. Är jag verkligen så otydlig?
VAR har jag skrivit att en "riktig" kvinna är utan "krullemutter och adderat" ??

Jag har heller inte reagerat på att någon känner sig tuff och frän i rosa, det jag undrade över är var girlpowern ligger i färgen rosa. Jag ser inte ett likhetstecken mellan "tuff och frän" och girlpower, girlpower har en mer specifik betydelse än så för mig.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Personligen skiter jag blankt i om folk vill knalla omkring i kortkort eller baggypants, rakar sig, eller ej eller for den delen om de vill ga och jobba i rosa cammo. To each their own. Sa lange det ar deras fria val och inte nagon paprackad norm. :)

När det gäller just "manligt" och "kvinnligt" så är det väldigt mycket som styrs av just normer även om vi gärna själva vill tro att vi valt efter vår egen fria vilja. Visst, vi väljer att exempelvis klä oss i rosa för att vi vill. Men VARFÖR vill vi? Det är där normerna kommer in.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

a-line-tull-strapless-short-mini-casual-evening-dresses-with-flower-1.jpg


images


2012112103564536.jpg


Ser du nan skillnad?

Som jag skrivit tidigare, manga ganger for att det ar en farg som syns.. Ska man ut och svassa syns man garna, egoboost.

Och igen, rosa ar en farg som inte for sa lange sedan var maskulin. Krig och blod och rajraj, inget vant och kvinnligt. Det ar en betydelse fargen fatt i modernare tid.

Det finns jattemanga anledningar att bara rosa... for att visa sitt stod for vissa saker, for att provocera, for att synas.

En hel del ser rosa som girlpower for att det ar en farg som syns och sticker ut. Om vi tar det steget langre an sportyspice da ;)

"Du verkar argumentera för att man kan vara en "riktig" kvinna fast man har rosa, är stereotypiskt kvinnlig osv medan jag menar att man kan vara en "riktig" kvinna fast man inte har rosa, är stereotypiskt kvinnlig osv. Ser du skillnaden? " Var var kommentaren om krullidutter kom fran. Kan du inte specifisera stereotypen? Ar en sadan stereotypiskt riktig kvinna en kvinna som sitter hemma, virkar, malar naglarna, fixar haret, lagar maten och har tre ungar hangande i kjolen? Eller ar en stereotypisk kvinna en kvinna som bantar for att forsoka uppna nagot mediaskapat smalhetsideal? En kvinna som inte gar ut utan smink?
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

När det gäller just "manligt" och "kvinnligt" så är det väldigt mycket som styrs av just normer även om vi gärna själva vill tro att vi valt efter vår egen fria vilja. Visst, vi väljer att exempelvis klä oss i rosa för att vi vill. Men VARFÖR vill vi? Det är där normerna kommer in.

Visst är det så. Vi påverkas ju av normer på ett eller annat sätt i så gott som alla våra val. Betyder det att vi inte ska göra det vi vill? Om jag trivs med att måla naglarna/virka/whatever spelar det verkligen någon roll att anledningen till att jag gillar det till viss grad beror på normer? Man får väl fundera över om det är bra för en själv och göra det som känns bra för en själv. Om det inte finns några nackdelar med ett val till stor del påverkat av normer är det väl bara att köra på? :)
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Jag tycker nästan att "girlpower" har gått hela vägen runt, så att säga. Tidigare behövde en tjej ta alla manliga attribut för att visa sin styrka och bryta normen, numera kan de behålla sina kvinnliga och fortfarande bryta normen, de har själva makten över sig själv. Problemet nu är väl att detta blivit den nya normen och då blir det på något sätt bara pk kvar - i motsats till hon som faktiskt lägger sig under bilen i hela utstyrseln för att hon kunde och det behövde göras. Kraven på kvinnor har ökat ännu mer - man ska vara slank och vältränad 5 veckor efter förlossningen, hemmen ska vara som skurna ur en möbelkatalog och barnen ska lämnas till förskolan så tidigt det bara går eftersom det inte är möjligt att passa in i den nya mallen för superkvinnan med små barn hemma. Det är nästan så att jag tycker det är dags för en motrörelse igen av osminkade, starka, rufsiga kvinnor som är den storlek de är och har vettiga genomtänkta åsikter om hur vi vill ha det här i världen :cool:.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

Det är nog i stort sett motsatsen till hur jag tolkar girlpower.


Jag håller med dig där. Girlpower = när man byggt ett staket, vaxat bilen, fixat stoppet i avloppet, lastat ett ton hö själv, skruvat trallen till uteplatsen och liknande. (för mig)

Och SEN går man hem och svidar om till en rosa klänning. Är inte det girl power? Dvs att utseendet inte spelar någon roll utan man kan göra andra saker utan att bara se fin ut.
 
Sv: Vad är girlpower för dig?

a-line-tull-strapless-short-mini-casual-evening-dresses-with-flower-1.jpg


images


2012112103564536.jpg


Ser du nan skillnad?

Som jag skrivit tidigare, manga ganger for att det ar en farg som syns.. Ska man ut och svassa syns man garna, egoboost.

Och igen, rosa ar en farg som inte for sa lange sedan var maskulin. Krig och blod och rajraj, inget vant och kvinnligt. Det ar en betydelse fargen fatt i modernare tid.

Det finns jattemanga anledningar att bara rosa... for att visa sitt stod for vissa saker, for att provocera, for att synas.

En hel del ser rosa som girlpower for att det ar en farg som syns och sticker ut. Om vi tar det steget langre an sportyspice da ;)

"Du verkar argumentera för att man kan vara en "riktig" kvinna fast man har rosa, är stereotypiskt kvinnlig osv medan jag menar att man kan vara en "riktig" kvinna fast man inte har rosa, är stereotypiskt kvinnlig osv. Ser du skillnaden? " Var var kommentaren om krullidutter kom fran. Kan du inte specifisera stereotypen? Ar en sadan stereotypiskt riktig kvinna en kvinna som sitter hemma, virkar, malar naglarna, fixar haret, lagar maten och har tre ungar hangande i kjolen? Eller ar en stereotypisk kvinna en kvinna som bantar for att forsoka uppna nagot mediaskapat smalhetsideal? En kvinna som inte gar ut utan smink?

Ditt inlägg är helt ärligt rätt obegripligt för mig, ja det är klart jag ser skillnad. Den rosa klänningen är betydligt mer färgglad, sticker ut och i mina ögon är den klart snyggast av alla tre. Mycket för att jag gillar rosa. Så jag förstår inte var det är du vill komma?

Jag vet även att rosa tidigare var en manlig färg, som du så riktigt påpekat. Vad har det för någon relevans för tråden förutom som kuriosa?

Tjejerna i mitt inlägg ser knappast rosa som girlpower endast för att det är en färg som sticker ut och syns. Tror inte det är en slump att det är just rosa snickarbyxor, shakers osv som taggas med girlpower och inte neongröna..
Och vad är just GIRLpower med att sticka ut och synas, kan inte det vara en mer generell power? Eller du kanske ser begreppet girlpower som en tjej som känner power medan jag ser det som en tjej (eller möjligtvis kille?) Som känner just "tjejpower".

(Rosa behöver ju inte heller nödvändigtvis sticka ut och synas, finns ju många nyanser)

Sista stycket vet jag inte ens vad jag ska svara på för jag förstår inte vad du är ute efter :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 601
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 957
Senast: Sol
·
Tjatter Ingen jätteseriös tråd och jag hoppas att jag inte förolämpar någon om jag uttrycker mig "fel". Det här är lite funderingar jag får när...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 885
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 031
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp