Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Rolle

Trådstartare
Det har talats en del om flockvana hästar till och från här. Har en känsla av att vi har olika uppfattningar om vad flockvan betyder. Tänkte tala om vad jag menar och varför. Till att börja med innebär det inte att man har flockvana hästar bara för att man slänger ihop ett gäng pållar i en hage. Även om det kan gå bra, i åratal. Att en häst är van med andra hästar innebär inte att den är flockvan.

Hästen föds med vissa instinkter av vilka flykt, äta och fortplantning hör till de starkaste. Som de flesta däggdjur lär de sig resten under uppväxten under lek och de vuxnas förmaningar, känns kanske igen från egen uppväxt ;) Detta gäller språket och de sociala reglerna i högsta grad. Det innebär att om de ska lära sig detta måste de födas och växa upp i en grupp med blandad ålder och kön, som i sin tur har lärt sig det under sin uppväxt och utan för mycket inblandning av människan. För om de vuxit upp i en flock som inte kan språket eller de sociala regler som gäller, hur ska de kunna lära ut något som det inte kan?

Jag har ridit för olika instruktörer i olika inriktningar, men den absolut bästa instruktören och som lärt mig 90% av det jag kan om hästen, är hästen själv.
Att i timtal, nästan varje dag, sitta och titta på en flockvan flock under lång tid (år) är det bästa sättet ätt lära sig hur hästar kommunicerar och fungerar.
De har ett väldigt rikt språk och sparkar i flocken är inte särskilt vanligt och när det sker har det ”diskuterats” en del innan, då räcker det oftast att de markerar spark genom att hoppa jämfota med bakbenen.. Men en häst som inte har fullt ”språk” sparkar direkt och utan förvarning. Ungefär om någon kom till mig och frågade något och jag tyckte personen var otrevlig, PANG en knytnäve mellan ögonen.

Samtidigt får man starka och friska hästar. Ett föl som föds är konstruerat, att så fort som möjligt resa sig och kunna gå. Det gör att under den första tiden rättar sig kroppen efter detta på bästa sätt. Då kan man undra, hur ett föl som föds i box och i värsta fall får leva där de första dagarna, har den samma möjligheter att utvecklas som ett föl som vistas ute från födseln?

Vi kan aldrig ta bort hästens instinkter men vi kan ”trubba ” av dem. Skillnaden kan vara att när en häst får anledning att fly (skena som en del uttrycker det) så blir det hela vägen hem om hästen inte har förtroende för ryttaren, en förtroendeminskande situation är om ryttaren också blir rädd. Om det är en lugn ryttare som hästen har förtroende för, hoppar den kanske bara till eller tar något steg åt sidan.
Det gör att vi väljer vårt ridsällskap efter de erfarenheter som vi har. Det innebär att vi kan träffas från olika håll i Skåne, rida ut utan vara rädd för sparkar eller andra dumheter, häst som är flockvan är lugn i sällskap med andra hästar också vilket gör att man inte hela tiden behöver sitta och hålla utkik efter livsfarliga plastpåsar eller dylikt. När man pausar, pausar hästarna också och man kan binda 10 st. i samma buske ;)

Sedan är en flockvan häst oftast lättare att träna eftersom de har en behaglig distans till människan, vilket gör att den är väldigt lyhörd för rätta signalerna (på hästspråk).
Det finns inga sanningar så jag vill inte hävda det heller men detta är lite av de erfarenheter som jag fått genom åren. Antal år är oväsentligt, de säger ingenting. En som hävdar 20 års erfarenhet kanske har ett års erfarenhet och 19 års upprepningar ;)
Vill gärna höra andras erfarenhet, för det är av den samlande erfarenheten vi har chansen att göra de bästa slutsatserna.
Och tänk på, det är aldrig hästens fel ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Bra tråd ;)

men då måste alla våra 6 hästar ha kommunikationsproblem med varandra.. :/
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Det låter ju som paradiset, men en bra fungerande flock är fri från störningar eller hur?
Min islandshäst kom till en "flock" på fem halvblod och en tinker. Flocken hade ett utvecklat rangordningssystem, allt var frid och fröjd. Då kommer min dit och ställer sig mitt bland hästarna och börjar veva omkring sig... Hon har inte en aning om hur man "beter sig" Flocken tyckte att hon var helläskig liten skit och hon fick allt i gungning. Vi bet ihop och lät dem hållas, inga större skador skedde.
Under sommarbetet delade den ursprungliga flocken upp sig, det gamla ledarstoet fick en del hästar och min islänning tog ett par andra med sig. Alla gick fortfarande i samma (jätte)hage men det fanns alltså två ledarston och två grupper. Man kan lungt säga att ledarstona inte är speciellt förtjusta i varandra.
Min häst flyttade sedan till ett stall med bara islänningar och stora flockar, trodde det skulle hjälpa henne med språket. Men där blev hon så svårt sparkad av en annan häst att min islandshäst är konvalecent och går i sjukhage sedan fyra månader tillbaka. Nu är hon tillbaka i stallet med halvbloden och jag hoppas på att hon ska kunna gå med den gamla flocken snart. Hur gör man då för att det inte ska bli slagsmål. Om vi delar på flocken och gör två miniflockar hur går det då med språket och gemenskapen med hästarna? Eller ska man låta dem göra upp igen?
Hon har naturligtvis inte fått chansen att lära sig som liten hur man ska bete sig och det är synd. Men för mig är hon inte sämre häst för det.
Så hur gör jag?
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Jo, det är inte lätt det där. Vi har en inkörningsperiod för att kolla om den nya individen går bra i flocken eller inte. Men vi har försiktig invänjning där vi låter nya inackorderingar gå i en "karantänhage" någon/ra veckor innan. Hagen är i anslutning till de andra hagarna så de kan bekanta sig på en meters avstånd. När vi sedan släpper in ny är det alltid så att den nya ska etablera sig vilket kan ta från en halv timme till två veckor med lite hallaballo. Men det har aldrig varit extremt hårda tag. Om det är någon som inte låter den nya vara i fred, trots stora ytor, så får den gå i karantänhagen ett par dagar. Sedan brukar det vara lugnt. Vi har haft lite stökiga hästar här någon enstaka gång. Men eftersom flocken är väldigt stabil har den lärt den nya hur den ska bete sig ganska fort ;)
Vi har fyra veckors prövotid för att se om nya hästen fungerar i flocken, annars kan vi inte erbjuda plats. Vi har under dessa år aldrig behövt avvisa någon av den anledningen dock ;)
Sedan har jag erfarenheten att stona kan tjafsa till och från medan det bland killarna är lugnare, jag drar här ingen jämförelse med människor :cool:
Men som jag förstod hade din häst ingen flockvana, i så fall stärker det min teori i det här fallet. Men i en flock på minst 7 individer som har flockvana borde hon kunna lära sig lite.
Givetvis är hon inte sämre häst för det, lite mer besvär för Husse/Matte bara ;)
Men som sagt, det är aldrig hästens fel...

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Jodå, hon har haft sina karantänveckor på båda ställena.
I den sista flocken där var ledaren en f.d kille och ingen kan säga med säkerhet vad som har hänt, men mycket tjafs var det på den herrn vill jag lova. Han var ruggigt bestämd. Men det kan ha varit någon annan häst som nästan hade av skenbenet på min vilda tös.

Jag skulle bli förtvivlad om vi efter en prövotid inte var välkomna längre. Alla nya i flocken får sina hugg och sparkar, Om vi skulle flytta runt från stall till stall så den enda som skulle tjäna på det är min veterinär. Att hitta bra stall är inte det lättaste. Jag har varit på besök på andra ställen där det går en häst i varje hage för att de inte kan komma överens. Hur går det då med flockbeteendet?

Men vad tycker du? Ska vi låta båda ledarstona gå ihop och göra upp? Jag vill ju så gärna se att hon har massor av kompisar omkring sig.

Matte/Husse har fullt upp med att tala om vem som bestämmer...

Jag beskriver henne som en riktig primadonna, men hon är världens gulligaste nästan jämt. :love:
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Ja, jag är lite trött på väldigt många hästägare som alltid påtalar att deras hästar är sååå snälla. Oh ja, den är van att gå i flock etc etc.

Sedan dyker det upp hästar med de mest underliga hagbeteenden. Lätta i röven och sparkar direkt utan att på något sätt säga till att de andra skall flytta undan.
Jagar, jagar, jagar timme ut och timme in.
Springer fram och gör utfall lite då och då när det passar.
Dom är inte kompis med de andra i hagen men kan inte heller vara ensamma för då spränger de staketen.

Min egen häst är född och uppvuxen i en flock om ca 15-20 individer och har ingen av dessa olater. Det är ganska skönt.

mvh Eva
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Ja, jag är lite trött på väldigt många hästägare som alltid påtalar att deras hästar är sååå snälla. Oh ja, den är van att gå i flock etc etc.

Sedan dyker det upp hästar med de mest underliga hagbeteenden. Lätta i röven och sparkar direkt utan att på något sätt säga till att de andra skall flytta undan.
Jagar, jagar, jagar timme ut och timme in.
Springer fram och gör utfall lite då och då när det passar.
Dom är inte kompis med de andra i hagen men kan inte heller vara ensamma för då spränger de staketen.

Min egen häst är född och uppvuxen i en flock om ca 15-20 individer och har ingen av dessa olater. Det är ganska skönt.

mvh Eva

Jag förtår att DU tycker det är skönt. Var det ett av dina krav när du köpte hästen, att den skulle ha gått i flock om 15-20 individer?
Vad är det som säger att den passar in i nästa flock? Byt för sjutton aldrig stall, nästa gång går det kanske inte alls lika bra.

Men vad ska man göra då? Avliva dem som stör? Du kan väl inte mena det?
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Det är svårt det där, visst måste man låta pållarna göra upp men givetvis får man vara beredd att bryta om det hettar till för mycket. En sak som kan vara orsak till oro är hur fodertillgången är. Vi har helt klart fått mindre stök med nyetableringar sedan vi började med fri tillgång på foder. Innan kunde det vara lugnt med nyetableringarna, för att blossa upp vi utfodringen.
Men som sagt för att få mindre problem måste man redan när man skaffar häst säkerställa att den har "flockvana" enligt den definition jag tidigare nämnt.

Eva> Just därför har vi prövotid.....

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Varför ska alla hästar "tussas ihop" i en hage. Det finns hästar som helt enkelt inte pratar samma språk. Det handlar inte om ras, ålder eller kön. Det kan väl inte vara så svårt att dela upp hästarna i mindre grupper som istället fungerar. Hästar ute i det vilda delar upp sig. Med den erfarenhet jag har av hästar i hagar är att det ofta går att ha många ston ihop men det blir problem när flera valacker ska gå tillsammans med dessa. Då är det bättre att dela dem på flera hagar (flockar) så att skador minimeras och att hästarna trivs ihop.
Alla hästar måste hitta "sin" plats i flocken och alla är inte av samma rang. Hur ni kan ställa hästar ihop runt ett träd som tidigare inte träffat varandra är för mig obegripligt. Vad händer om du ställer en ledarhäst bredvid den ranglägsta? Det bruka sluta med att den svagare försöker ta sig därifrån fortast möjligt. Är era hästar lobotomerade? Har de inget flockspråk alls?
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Till att börja med är hästen ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flocken. Den utgångspunkten har jag i hästhanteringen. Om det är olika språk eller mer eller mindre utvecklat språk kan jag inte svara på, men i de flockar där individerna har större "ordförråd" tenderar att bruka mindre våld.
Tror inte heller det rör sig om ras, en häst är en häst, är en häst. Sedan blir det vad vi människor gör den till.
Hästar i det "vilda" delar upp sig i grupper. En grupp brukar bestå av en hingst med ett eller flera ston och unghästar och föl. Men eftersom hästen inte är revirhävdande kan många grupper gå och förflytta sig tillsammans.
Ston och valacker bildar ofta egna grupper i hagen och det är inga problem om hagen är tillräckligt stor.
Att de är lugna tillsammans med andra hästar även från andra flockar beror på den inbyggda trygghet de får genom flockvanan.
Har du inte tittat på westernfilmer där cowboysarna binder 5-6 hästar på samma tjuderbom ;) Så här kan det se ut när vi träffar andra på våra uteritter:

Avsvettning

Vattenhålet

Kom ihåg: "Hästen är en spegel av dig själv" ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Jag förtår att DU tycker det är skönt. Var det ett av dina krav när du köpte hästen, att den skulle ha gått i flock om 15-20 individer?
Vad är det som säger att den passar in i nästa flock? Byt för sjutton aldrig stall, nästa gång går det kanske inte alls lika bra.

Men vad ska man göra då? Avliva dem som stör? Du kan väl inte mena det?

Ojdå, det låter som jag trampade på en öm tå.
Det var inget krav men eftersom jag ville ha tag på en ung häst av en speciell ras så föll det sig naturligt att det blev en flockuppfödd häst. Har fö en unghäst som inte är född i en flock men bor i en 12-hästars nu och kommer så göra tills det är dax för inridning. För att få den flockvan.

Unghästen kommer att passa lätt in i vilken flock som helst, precis som den äldre häst jag har nu. Dom gånger den äldre hästen varit iväg har det aldrig varit problem med att stå i främmande flockar. Rida tätt intill en främmande häst eller bindas upp brevid densamma. Är känd för att vara oerhört stabil och lätthanterlig.

Eftersom det är jag som är den sk stallägaren så jag har inte för avsikt att byta stall i första taget.

Det betyder att dom hästar som inte fungerar helt enkelt får flytta till ett annat stall där hästen kan gå en separat hage och inte terrorisera andra. Vilket kanske kunde ha kunnat undvikas om hästägaren inte ljugit om sin hästs beteende.
Bara för att få flytta in i ett trevligt stall i ett populärt område, utan några tankar på konsekvenserna för de hästar som finns i stallet/på betet.

mvh Eva
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Gahh! Så vackert ni har det där nere!

Jag är bra frestad att lasta hästskrället, åka ner och rida några dagar.

Gör ni hagar eller brukar ni binda upp dem på natten?

Vi gör såhär:
weblangritt4.jpg


När man är less på att laga mat själv kan man leta rätt på någon bodega, binda hästarna och köpa en pizza med tillhörande öl.
weblangritt18.jpg


mvh Eva
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

:bow:
En mycket tänkvärd tråd. Och visst är det skillnad på uppfostran och uppfostran. Har själv haft förmånen att följa väl fungerande flockar (olika individer) genom åren och är grymt imponerad av deras språk och sociala kompentens.

Läste nyligen en (tyvärr alltför kort) artikel om Marthe K Worthington (reservation för stavning!) som ju forska i hästars beteende osv. Hon uttalade där att vi människor skulle vara försiktiga med att använda kroppsspråket då många av oss inte har tillräcklig kontroll. Människan är ofta också van att "ljuga" varför vårt kroppsspråk då blir motsägelsefullt.
Eftersom, enligt hennes efterforskningar, hästen kan lära sig upp till 200 ord/ kommandon så var detta en säkrare väg för en bättre kommunikation med våra hästar. Tänkvärt!
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

:D Jodå så här gjorde vi t.ex på Konstrunderitten senast:

Rumpor i Kivik:

Kivik

Vi var från hela Skåne 17st, fördelat på 10 olika stall av vilka de flesta inte träffats förut :D De står uppbundna längs ett rep mellan träden. Vi har alltid en hästvakt när vi är inne bland folk. Vi red igenom Kivik påsklördagen då det är fyllt med folk och bilar.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Nästa häst jag köper ska vara flockvan som du beskriver. Nu har jag ett 19-årigt sto som inte fungerar särskilt bra i flock och det är inte kul. Hon har gått tillsammans med andra hästar hela sitt liv men kommer aldrig riktigt in i flocken utan stökar runt eller håller sig utanför.
När hon rids tillsammans med andra hästar går det oftast bra men några gånger har varit riktigt stoig, kissat, pipit och sparkat.
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

*knapplån*

Att påstå att någon ljuger när deras häst inte fungerar med de andra flockmedlemarna är så fel det kan vara. Alla hästar fungerar inte ihop tillsammans. Om man har en flock som har gått länge ihop så brukar det alltid vara svårare att införliva en ny individ i flocken än om flocken är relativ ny och/eller är van vid en del individomsättningar.

Sen kan folk ljuga med de behöver absolut inte gör det.

Jag har alltid försökt att ha mina hästar i flock. För det mesta så har det fungerat bra, både när man släppt ihop hästarna och även senare. Dock har alla hästarna som jag har haft varit olika när det kommer till flockbeteende.

Hade en valack som var väldigt flockberoende. Han var uppvuxen i lösdrift med andra hästar. Dock hade han i princip bara gått i den flocken utan att göra så mycket annat tills han var 6 år. Trots detta var han ganska så seg när det kom till hästspråk och jag fick intrycket av att han var ganska så "trög" när det gällde att prata med andra hästar.

Hade även ett tag en häst som kom från Danmark/Tyskland. Det lilla hon hade varit ute i hagen innan hon kom till mig så hade hon gått själv i en liten ruta. Hon hade inga som helst problem med att lära sig tolka signaler från de andra flockmedlemmarna och blev fort en "populär" flockmedlem.

Det stoet som jag har nu är lite av en ensamvarg. Även om hon fungerar bra med andra hästar så är hon ändå lite avståndstagande. I de 5 år jag har haft henne så har hon bara haft två riktiga kompisar som hon har stått och gnuggat mankam med eller som har kunnat äta ur samma låda. Hon är väldigt kräsen med vilka hästar hon är kompis med även om hon hittills kunnat gå med alla hästar. Inte ens när de har gått två och två så har den andra hästen passat som riktig kompis.

Jag kan mycket väl tänka mig att olika flockar har lite olika samspel även om grunderna är likadant i varje flock (jämför tex Svenskan och dess olika dialekter). Vissa individer har väldigt lätt för att lära sig dessa signaler medan vissa är lite mer trögare. Varför skulle inte hästar kunna ha ett bättre eller sämre "språköra" och uppfatta nyanser i kroppspråket bättre/sämre än andra hästar?

Att få växa upp i bra flock och även senare i livet få gå i en harmonisk flock är för den mentala statusen det absolut bästa för hästen. Men det farliga är att haka upp sig på att alla hästar skall kunna gå ihop. Det finns individer som inte fungerar ihop och då skall de inte heller behöva gå ihop (om nu inte hagen är så stor att den klarar av mer än en flock).

Ett mycket bra tips är som någon skrev tidigare att ta bort den hästen som upplevs som bråkigast i några dagar för att låta de andra hästarna få bekanta sig med nykomlingen i lugn och ro. Hittils har det varit väldigt effektivt sätt att undvika onödigt med bråk.

Mvh

Tora
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Tora>Men det farliga är att haka upp sig på att alla hästar skall kunna gå ihop. Det finns individer som inte fungerar ihop och då skall de inte heller behöva gå ihop (om nu inte hagen är så stor att den klarar av mer än en flock).

Nej, jag tror inte heller att alla hästar har kompetens att gå ihop med andra. Det är ju det som är sorgligt. Hur än uppfödningen går till är hästen ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flocken. Men det intressanta är ju hur situationen skulle vara, om vi gav pållarna möjligheten att växa upp i flock enligt min beskrivning. Skulle så många hästar som det är idag, vara så svåra tillsammans med andra?
I så fall pekar det på vikten av att tänka på hästens uppväxt när man skaffar häst. Inte bara utseende, huvud och prestanda...

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Jag har fördomar om just islandshästar för jag tror att dom är mer flockiga än andra. När jag varit och ridit isisar så har en ryttare aldrig ens kunnat rida åt något annat håll med mindre än att man måste ta med sig några andra hästar. Man stoppar in två hästar i en box, det skulle jag aldrig kunna göra med mina hästar utan att det skulle bli skador. Eller??
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Jag har fördomar om just islandshästar för jag tror att dom är mer flockiga än andra. När jag varit och ridit isisar så har en ryttare aldrig ens kunnat rida åt något annat håll med mindre än att man måste ta med sig några andra hästar. Man stoppar in två hästar i en box, det skulle jag aldrig kunna göra med mina hästar utan att det skulle bli skador. Eller??

:D :D Jo det är liasom meningen att de ska stanna vid flocken;) ...när det är turridning. Annars är det en träningssak. När vi är ute och rider delar vi på oss och tar olika vägar. Det kan vara motstånd i början men sedan är det inga problem. Vi kör också så att den sista hästen ska rida om och lägga sig först, den som då blir sist gör samma sak. En annan variant är att vi håller drygt en hästlängd mellan pållarna. Då rider den sista slalom mellan pållarna till den ligger först o.s.v.
Vi gör våra boxar med plats för två eller fler pållar, de blir tvärt om lugnare med sällskap :smirk:
Men visst har de flockkänsla, det det märker vi när frugan och jag är och tränar och vi kommer ifrån varandra. En kan vara på ridbanan och den andre på ovalbanan, då kan våra pållar ropa på varandra. Svarar den andra så är det bra och lugnt :cool:

Rolle, som inte har fördomar mot hästar, oavsett ras, däremot visst hästfolk.... :cool:
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Vad är "flockvan" och hur inverkar det....

Ja, islandshästar som vuxit upp i flock är väldigt "flockiga" - och det är en av anledningar till att man kan släppa ut orutinerade ryttare på turridning. Detta är ett sätt att "utnyttja" naturen och de egenskaper som hästen har.

Att ha två hästar i en box förekommer och brukar inte ge större problem. För yngre hästar som just lämnat en flock upplever många individer det som en trygghet också.

Att få dem att gå ifrån flocken handlar om ledarskap; du ber ju hästen att överge sin trygghet och då får du vara såpass förtroendeingivande att det faktisk ses som ett alternativ ;)
Däremot *kan* det orsaka problem för ovana hästägare som köper en turhäst, det är liksom inte alls lika tryggt som det var på turen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 439
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 489
Senast: Pyrran
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp