Vad är fläkning?

F

Fluffy

Ja, vad är fläkning för något. Är det en sträckning eller värre?

Sv: Vad är fläkning?

En häst som fläkt sig har liksom sträckt sig när benen glidit isär på spagatvis.

Svårt att förklara, förstod du?

Som älgen säger så har bakbenen liksom glidit åt vart sitt håll och det kan ge skador som är tillfälliga men även bestående. Vi hade en tjur på bete som fläkte sig, han blev förlamad från mitt av ryggen ( magen) och bakåt. Hade ingen kännsel och styrsel i bakben, svans osv. Vi fick avliva honom. Ibland då de leker eller det är halt så kan det hända, oftast så är det en smärtsam sträckning som behöver vila, smärtstillande och penicilin, men många återhämtar sig snabbt. Kan även ha lite svårt att stå, resa sig, hålla balansen osv.

Vi ( Mina föräldrar )fick avliva ett sto för några år sedan på grund av det .
Hon halkade på en Isfläck, tråkigt .
Hej från hambo

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 270
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
2
Svar
31
· Visningar
1 870
Senast: EZMK
·
Hästvård Nån som vet hur jag kan hjälpa min shettis med mycket mjäll och tjock päls? Hon tycker mycket om att bli borstad och kliad överallt.
Svar
4
· Visningar
287
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
695
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur