Vad är felet med min bil?

__sofia__

Trådstartare
Ena bakdäcket på min bil låter udda (typ gnälligt, som om något ligger emot). Inga lösa bultar, inget konstigt med själva däcket, inget som verkar sitta konstigt eller vara skadat av vad jag kan se. Däremot är bromsskivan (?) mer glansig än andra sidan, och det är ett glittrigt pulver på själva fälgen som det inte är på andra sidan. Någon som har någon idé på vad det går kan vara? (och hur allvarligt det är)
 
Kan tillägga att det inte är specifikt vid bromsning eller gasning eller något liknande som det låter, utan snarare rent allmänt när jag kör
 
Låter som en liten sten som kan ligga i kläm.
Hände mig i Onsdags. Fick plocka av hjulet.

Kör inte runt med det om det är grus. Bromsskivorna kan ta skada.
 
Ska det göras NU eller kan man köra någon dag till först?

Börja med att kolla om det finns något kvar på bromsbelägget eller om det är stål mot stål.

Gör det det, kan du testa att tvärbromsa på en parkeringsplats eller liknande säkert område, få loss ev grus.

Är du inte bilhändig så boka en tid på verkstaden så dom får kolla upp det. I värsta fall är det kullagret.
 
Jag skulle ta det försiktigt. Om bromsen ligger an så finns det en risk för att du står utan bromsverkan på det hjulet rätt vad det är.

(Jag hade en bil vars bromsok behövde bytas (missljud från ett hjul). Det körde jag med ett litet tag, men där kom missljudet ibland och så försvann det innan det kom tillbaka.)
 
Känn på däcket/fälgen efter att du kört och se om det blir varmt. Jag skulle inte säga att bakbromsarna är onödiga men dålig bromsverkan bak är inte alls lika allvarligt som om det var på ett framhjul. Lite beroende på typ på bromsok så kan både en glidpinne eller bromskolv kärva rätt ordentligt så bromsen ligger an om man bara byter bromsbeläggen och inte smörjer upp rörliga delar regelbundet. Plocka isär och smörj upp kolv och/eller glidpinnar eller få någon annan att göra det så snart som möjligt innan det kärvat ihop fullständigt och du behöver byta både bromsok och skivor. Det kan bli rätt dyrt om man inte kan göra det själv.
 
Ena bakdäcket på min bil låter udda (typ gnälligt, som om något ligger emot). Inga lösa bultar, inget konstigt med själva däcket, inget som verkar sitta konstigt eller vara skadat av vad jag kan se. Däremot är bromsskivan (?) mer glansig än andra sidan, och det är ett glittrigt pulver på själva fälgen som det inte är på andra sidan. Någon som har någon idé på vad det går kan vara? (och hur allvarligt det är)

Belägget är slut låter de som.
Vill du skivan ska ta slut med (kanske redan är) fortsätter du köra. De kan även bli väldigt varmt, glöda och bli brandfarligt.
Du kan åka till verkstad men bäst att boka tid så fort som möjligt
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 512
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 179
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 344
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 089
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp