vad är felet med arab/varmblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pippsen
  • Startdatum Startdatum
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad är felet med arab/varmblod

Det hör dit eftersom du gärna lägger in personangrepp för att förlöjöiga andra människors åsikter. Det låter ju tex bättre om alla som säger emot dig är ett gäng fjortisar som just skaffat häst och har noll koll, men så är det inte......
Vart har jag skrivit det? :confused:

precis.

Jag har också hört mycket sånt om araber, men de flesta jag ridit har vart trevliga, däremot är de känsliga och oerhöst kloka, något som nog lätt blir fel i vissa händer. Jag är själv ingen direkt arab-människa. Men all heder åt er som är det :D

Eller hur :rofl:

:

Haha precis, jag har ju araber för att dom passar MIG, om de passar dig eller inte skiter jag fullständigt i. Och jag håller med, araber är känsliga, i rätt händer kan det bli så otroligt bra, och i fel så går det fel så fort och så mkt...

Men det handlar ju om vad man gillar, araben är rätt för mig, travaren för en annan, och halvblod för den tredje, jag tycker för övrigt riktigt illa om halvblod då deras temprament verkligen inte passar mig, men inte är de sämre hästar för det, det är ju bara att JAG inte går ihop med dem.

Så du påstår inte att jag är vettig?

Att slänga ut sådana saker om personer man inte känner är ovettigt!
Du har skrivit jo, att alla vi "yngre" som du tar upp hela tiden, inte ser det realistiskt och att det är vi som inbillar oss...se nu över vad du har skrivit för denna diskussionen börjar bli löjlig.
Vart har jag skrivit att du inte är vettig?

Jag skrev bara att de som är mogna och vettiga skriker inte så högt. ;)

Om du inte anser dig själv vara sådan så förstår jag inte varför du tar åt dig.
Fick du ont i tån? :p

Om du inte vet vad du själv skriver kan jag bara beklaga....om och om igen skriver du om omoget osv....men vet du det är inte speciellt intressant...förstår bara inte varför du i varenda tråd vill ha de här ständiga diskussionerna. Har du inga problem med ridtravare så varför då bry sig? Eller är det ett kall för dig att kritisera andra?

Vart har jag skrivit att du inte är vettig?

Jag skrev bara att de som är mogna och vettiga skriker inte så högt. ;)

Om du inte anser dig själv vara sådan så förstår jag inte varför du tar åt dig.
Fick du ont i tån? :p

Jag läser mellan raderna + att du har skrivit att vi hela tiden inbillar oss. Därför tar jag det du skrev innan som starkt riktat mot oss som säger ifrån.
Sen har du skrivit en massa om mognad, realistiskt och ålder.

Ja jag har rätt ont i tån faktiskt, men det beror på för trånga skor!

Vad gör du med din arab? tävling? utställning? avel? eller skogsmulle? Är lite nyfiken....har bestämt att nästa häst förmodligen ska bli en arab....har alltid haft ett gott öga till dem....

Jag är rädd att du talar för döva öron tyvärr....hade bestämt mig att skita i sådana här trådar de är som gjorda för tjafs och det är bara synd....

Jag är rädd att du talar för döva öron tyvärr....hade bestämt mig att skita i sådana här trådar de är som gjorda för tjafs och det är bara synd....

Jo jag vet, har också gett upp det innan. Men ibland kan man inte låta bli fast erfarenheten säger att man inte ska!

Lycka till med dina fina travare och andra hästar, jätte fina bilder du har :D

Tack, de är mina ögonstenar :love: och jag tror på mångfald så jag vill ha olika raser, men travare och araber ligger mig varmast om hjärtat.....och fjordingar förstås för de är jag uppväxt med......lycka till med din häst också...

allt man kan :D

Jag har en märr på 4 år som jag har visat, hon fick sitt första föl i år, ska tävlas nästa år, jag riktar in mig på dressyr och distans, men ägnar mig även åt hoppning, körning och allt jag bara kan tänka mig.

vidare har jag ju hennes föl och planen är samma! sedan har jag en åring som haft lite otur, vi får väl se om hon överlever det senaste, men henne hade jag tänkt att sälja ändå, då hon inte riktigt är som jag vill ha henne i tempramentet.

Min attityd är att man ska prova allt som bara går.

Det låter bra tycker jag ;).....araber är så allround! Kul när man verkligen använder dem och inte BARA ställer ut, så de får visa vad de går för....:)

Jag läser mellan raderna + att du har skrivit att vi hela tiden inbillar oss. Därför tar jag det du skrev innan som starkt riktat mot oss som säger ifrån.
Sen har du skrivit en massa om mognad, realistiskt och ålder.

Ja jag har rätt ont i tån faktiskt, men det beror på för trånga skor!
Läser mellan raderna? Du hittar alltså på sådant du anser passande?

Jag har inte skrivit att ni hela tiden inbillar er, men jag tycker att de flesta exemplen som kommer fram när folk ska ha talat illa om travare, inte bara i denna tråd, visar att det är en tolkningsfråga. Och att det egentligen inte är illa menat.

Du får skaffa större skor! En kompis fick en sån där förhårdnad på hälen av för små skor, som en hård kula, skitläskigt!

Har tyvärr inte så bra erfarenhet av araber. Red en på ridskolan för tusen år sen och tyckte så synd om henne för pållan var livrädd för hinder och sprang bara rakt på. Henne fick jag rida och hon var underbar :)

Hur lång kan man vara för att rida en arab? Är intresserad av distans och det kanske är nått att tänka på vid nästa hästköp?

Senast ändrad av en moderator:

Min dam har 100% utställningsstam :D
Fölets pappa är så vitt jag vet inte ens inriden haha!
däremot har han föräldrar som rids och har lämnat bra ridhästar :p

Men ska man tävla och verkligen komma nånstans så är det ju utställning eller distans som gäller. Araben har ju för det mesta inte en chans inom några av de "tradionella" grenarna.

längden spelar nog inte så stor roll, däremot vikten...

jag satte en gräns på 130 kg på min förra arabvalack, men då ska det ju vara en människa som verkligen kan rida oxå.

I distansen så är minimi vikten på mästerskap oftast 75 kg, och det går de 16 mil med, så de klarar betydligt mer än vad man tror.

Hade en karl på 180 som red min valack ett tag, det gick bra.
Araben är ju bäst på distansen, sen finns det ju alltid hästar av andra raser, men oftast kan de inte hålla samma tempo som araberna.

Personligen började jag med araber först, för deras temprament, sedan distans för att det passade hästen jag hade

Senast ändrad:

Jag har inte skrivit att ni hela tiden inbillar er, men jag tycker att de flesta exemplen som kommer fram när folk ska ha talat illa om travare, inte bara i denna tråd, visar att det är en tolkningsfråga. Och att det egentligen inte är illa menat.

Apropå det där med tolkning vs rena fakta, jag vill minnas hur du Lycanthrope berättade om din mycket stora personliga (negativa) erfarenhet av travarkorsningar, men sedan tyvärr inte kunde ge något enda konkret exempel på någon sådan häst...mycket synd tyckte jag då, eftersom personlig erfarenhet alltid är så mycket intressantare än fördomar/antaganden.
Men det kanske inte är för sent än? :)

(ja denna tråden handlade ju iaf från början om korsningar så detta borde väl vara relevant)

Det finns ju ett par stuterier som är inriktade på mer presterande araber.
Bla ett i tyskland, som araben jag hade kom ifrån!
Han var 162 cm, ganska rejäl men ändå graciös.
Duktig hopphäst :D

Nej det är klart, men det behöver ju inte vara elitnivå....;) Distans verkar intressant tycker jag.....får se om det kan vara något för min arab/travkorsning när hon blir stor....:)

Jobbigt att folk har bra minne och tar upp gamla trådar....;) det gäller ju att hålla reda på vad man säger...:angel: hoppas du förstod vad jag menade.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckning 2024 - föl 2025